Resultat 1 till 3 av 3

'Relevanta sökord: Dålig' - Varför?

  1. #1
    Hansens avatar
    Hansen Hansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    50
    Hej

    Annonserar en del på AdWords på sökord som Jurist, testamente, äktenskapsförord och bodelning. Målsidans kvalitet och målsidans laddningstid är 'Inga problem', och enligt mig är målsidan riktigt bra optimerad. Problemet är att på ovanstående sökord får vi endast 3/10 i Kvalitetsresultat. Anledningen till det verkar vara att det står 'Relevanta sökord: Dålig'.

    Just nu har vi ovanstående sökord på bred matchning, men jag har även prövat exakt och fras matchning vilket inte ökade kvalitetsresultatet. På dessa sökord får vi en genererad position om 3,1. Men vi vill ligga som nr 1. Målsidan är bra optimerad och CPC budet är mycket högt. Vi har delat in alla sökord i olika kampanjer så att till exempel samboavtal endast har sökord som har med samboavtal osv. Annonserna är också bra optimerade med sökord i både rubrik och text. Varje annons länkar också in till en undersida som helt och hållet är optimerad efter och dedikerad till det sökordet som annonsen visas för.

    Min första tanke var att sökorden är för 'generella'. Men det är dom inte i vårt fall. Sökorden är specifika och mycket beskrivande för målsidan vilket är en juristbyrås hemsida. Sökorden kan inte bli mer relevanta för en Juristbyrå än vad de är nu.

    Fråga: Varför får vi meddelandet 'Relevanta sökord: Dålig' och vad har ni för tips för att lösa det problemet?

    På google står följande:
    Kvalitetsresultat
    Dålig
    De här sökorden gör det svårt för användare att hitta dig. De är inte särskilt relevanta för potentiella kunder – de kan exempelvis vara för generella. Dessa ord kan dessutom göra det dyrare att visa dem på första sidan. Därtill är dåliga sökord en vanlig orsak till att annonsen inte visas. Du bör ersätta dessa ord med ord som är mer relevanta.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    För den gruppen av sökord skulle jag skapa separata kampanjer (ett av sökorden = en ny kampanj) och separata landningssidor helt optimerade för respektive sökord, inte för alla sökord.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det låter lite konstigt ja, men det finns nog nånting i din uppsättning som ställer till det.

    Det jag skulle göra i det här fallet (förutsatt att det stämmer att sökorden finns med i annonserna) är att börja med att kolla vilka söktermer som faktiskt triggar dina annonser, genom att gå in på "Visa söktermer". Känns lämpligt att göra det på annonsgruppsnivå i det här fallet.
    Sätt alla sökord som inte är helt relevanta som negativa sökord. Samma sak med de som kan tänkas vara relevanta men har låg CTR. Här kan du möjligen också hitta synonymer som du kan använda för att bygga nya annonsgrupper och annonser.
    Efter det skulle jag kolla uppskattat bud för att ligga högst upp på sidan, bjuda det och låta det gå någon dag. Efter det göra om samma procedur med söktermerna, och sedan pausa alla de sökord som har låg CTR och uppdatera buden på de aktiva sökorden så att du bjuder för förstaplatsen.
    Sen är det bara att göra om och om tills det blir bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dålig ranking på vissa sökord - vad göra?
    Av Mikeymike i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 23:21
  2. URL:en, bra eller dålig?
    Av Kaliningradcity i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 18:13
  3. Hur skriver jag relevanta meta-taggar?
    Av manne_vxu i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 16:23
  4. lyrix.se söker relevanta länkbyten
    Av jake i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 16:00
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02