Visa resultat för omröstning: Hur lång tid vill du tävlingen ska pågå?

Antal röster
40. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • 1 månad

    1 2,50%
  • 2 månader

    1 2,50%
  • 3 månader

    2 5,00%
  • 4 månader

    2 5,00%
  • 5 månader

    2 5,00%
  • 6 månader

    21 52,50%
  • 7 månader

    0 0%
  • 8 månader

    0 0%
  • 9 månader

    0 0%
  • 10 månader

    11 27,50%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 60

Diskussion angående vår Svenska SEO-tävling

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Sveriges allra första tävling inom SEO kommer gå av stapeln den första oktober och hållas här på forumet.

    Jag ser fram emot en stor och intressant tävling!

    Följande är bestämt än så länge:
    • Jag kommer hålla i tävlingen.
    • Jag lägger 10 tusen i prispengar.
    • Tävlingen startar den första oktober och kommer kungöras på seo-forum.se.
    • Å, ä eller ö kommer vara del av sökordet/sökorden.
    • Tävlingssidorna måste vara på svenska och tävlingen avgörs på Google.se av mig.
    • Det kan finnas sponsorer.
    • Man får bara tävla med ett domännamn och domänen måste registreras efter tävlingen har startat. Tävlingens sökord får inte inkluderas i domännamnet.
    • Det kommer vara flera sökord man ska tävla med, inte bara ett.
    • Som ett handikapp kommer de som inte är SEO-proffs att få permanenta inlänkar till sin tävlingssida från mig till ett värde av minst 500 kr var.
    Detta är en ypperlig chans att testa och lära sig genom praktik hur sökmotorerna fungerar!

    Sponsorer
    • Laptopbutiken.com ger en begagnad Laptop med värde runt 5000 kr till någon av vinnarna förutsatt att det blir minst 50 deltagare i tävlingen.
    • Magnus Bergquist på Cocktailguiden.com bjuder på en textannons från valfri sida återstoden resten av tävlingstiden till den som ligger bäst till efter 3 månader.
    Omröstning

    Hur lång ska tävlingen vara? Vänligen rösta på det alternativ du mest önskar.

    Annat

    Några andra förslag, frågor eller annat som vi bör tänka på innan vi startar? Skriv i tråden!

    11 dagar kvar!
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-01 klockan 00:59. Anledning: Ny sponsor
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Vi är bara två som har röstat ser jag. Anledningen till att jag håller på den längsta angivna tiden är att man då bäst simulerar ett riktigt förhållande. Sökord uppstår inte bara ur tomma luften särskilt ofta (även om det händer vid produktlanseringar).

    Jag vill redan nu möta invändningar i form av att v7n- och carcasher-tävlingarna lärde oss allt vi behövde veta om hur Google funkar med att det är en ohygglig skillnad mellan att tävla på en global marknad och att tävla så att säga inom Sverige. I och med att det är placeringen på Google.se som avgör, och hämtat från samma land som de flesta av oss befinner oss i så kan vi alla se samma resultat. Här finns ingen fördel av att befinna sig i samma land som dommaren. Här har de flesta möjlighet att fixa inlänkar från samma land som servern står i...

    Jag kommer självklart att delta, och jag vet att det kommer att bli en tuff match (även när Mr Jim "V7ndotcom Selursrebmem" Westergren inte deltar). Sverige har några av de bästa sökmotoroptimerarna som finns, och forumet har några som har visat stor idoghet i tävlandet.

    Ett par förslag:
    • Försök se till att det inte finns en enda träff på sökorden när du utlyser tävlingen Jim.
    • Låt alla medel vara tillåtna (med en lång tävlingstid lär fulmetoderna då inte löna sig något vidare).


    Ett par frågor:
    • Diskas domäner som ändå innehåller sökorden eller diskas den tävlingsdeltagare som kan bevisas ligga bakom en sådan domän?
    • Att bara tävla med en domän bör ju innebära ett anmälningsförfarande. Vad hindrar att en tävlande ändå registrerar fler domäner som är hårt optimerade för sökfrasen men som istället för att tävla har som enda mening att länka in till det tävlande bidraget?

  3. #3
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    "Som ett handikapp kommer de som inte är SEO-proffs att få permanenta inlänkar till sin tävlingssida från mig till ett värde av minst 500 kr var."

    Definitionen på dessa rader?

    Detta kan bli intressant :-)


    Webbyrå Creo
    Jonas
    www.creo.se

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Vi är bara två som har röstat ser jag. Anledningen till att jag håller på den längsta angivna tiden är att man då bäst simulerar ett riktigt förhållande. Sökord uppstår inte bara ur tomma luften särskilt ofta (även om det händer vid produktlanseringar).
    Det förstår jag. Jag vet dock inte om 10 månader känns lite utdraget och tävlingen glöms bort då ... men kanske inte. Jag tycker vi bestämmer enligt ett medeltad på den tid som röstades, så får det bli den tid det blir.

    Jag vill redan nu möta invändningar i form av att v7n- och carcasher-tävlingarna lärde oss allt vi behövde veta om hur Google funkar med att det är en ohygglig skillnad mellan att tävla på en global marknad och att tävla så att säga inom Sverige. I och med att det är placeringen på Google.se som avgör, och hämtat från samma land som de flesta av oss befinner oss i så kan vi alla se samma resultat. Här finns ingen fördel av att befinna sig i samma land som dommaren. Här har de flesta möjlighet att fixa inlänkar från samma land som servern står i...
    Ja precis, håller med det är en stor fördel. Men jag tycker den största skillnaden är att det är flera nyckelord men bara på en domän vilket blir intressant.

    Kul att du är med Nikke

    Försök se till att det inte finns en enda träff på sökorden när du utlyser tävlingen Jim.
    Hmm, ska försöka eller så finns det lite men de är simpla att klå (stavfel) i SERPsen.

    Låt alla medel vara tillåtna (med en lång tävlingstid lär fulmetoderna då inte löna sig något vidare).
    Ok, ja det kan ju även vara intressant. Det fanns dock en tanke att black hatt on-page skulle innebära diskvalificering eftersom detta forum inte står bakom black hat. Men det kanske inte gör något iofs.

    Diskas domäner som ändå innehåller sökorden eller diskas den tävlingsdeltagare som kan bevisas ligga bakom en sådan domän?
    Tävlanden tycker jag, eller hur?

    Att bara tävla med en domän bör ju innebära ett anmälningsförfarande. Vad hindrar att en tävlande ändå registrerar fler domäner som är hårt optimerade för sökfrasen men som istället för att tävla har som enda mening att länka in till det tävlande bidraget?
    Jaha du menar så. Tanken var att andra domäner kan användas för länkning osv men det är bara 1 domän (den nya tävlingsdomänen) som räknas med i tävlingen. Dessa borde nog anmälas/skrivas ner också då. Det var därför jag hittade på det med handikapp eftersom SEO-proffs har ett övertag med länkar från andra sidor.

    Man kan ju fritt regga fler domäner om man vill det eller använda sina andra sidor men det är bara den första som räknas. Det var i alla fall så jag först tänkte.

    "Som ett handikapp kommer de som inte är SEO-proffs att få permanenta inlänkar till sin tävlingssida från mig till ett värde av minst 500 kr var."

    Definitionen på dessa rader?

    Detta kan bli intressant :-)
    Hehe, jag hoppas detta insentament (stavas det så? Incentive på engelska) funkar bra . Hade tänkte lägga upp en speciell undersida på detta forum med dessa länkar + min blogg + en annan domän. Har inte riktigt bestämt. För en som inte är SEO-proffs innebär detta alltså att de reggar en ny domän (som de ändå kanske behövde) är med i tävlingen lite och får permanenta länkar värda 500 kr. Det kan ju inte vara fel.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej, det kan ju inte vara fel. Men först och främst måste du bestämma dig för vilka som är SEO-proffs och inte. Är större delen av de någorlunda aktiva deltagarna SEO- proffs i tävlingens definition?

    Eller är det bara de som heter SEO - proffs här på forumet som är det. Eller ännu bättre- de som jobbar proffesionellt med det?

    Hur som helst. Sex månader låter bäst tycker jag. Dels för att det klingar bättre i tungan med sex månader än tio. Även för att det är lite lagom tid, folk har inte hunnit tröttna. Juni är förövrigt också en bra tid att avsluta tävlingen på. Hade den slutat senare under sommaren skulle det blivit lite avslaget i slutet pga semestrar m.m.

    Black hatt har enligt min uppfattning ingenting med tävlingen att göra och borde inte tillåtas. Överlag tycker jag att vi ska följa Googles riktlinjer någorlunda även om Jim inte ska behöva vara nån falk som måste kontrollera alla hela tiden.

  6. #6
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Tar för givet att man måste regga en ny domän vid tävlingens startdatum?

    Eller får man använda sig av en befintlig och skapa en underkatalog?

    Ställer frågan bara för att vara på den säkra sidan.

    Jonas
    Webbyrå Creo
    www.creo.se

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av creo
    Tar för givet att man måste regga en ny domän vid tävlingens startdatum?

    Eller får man använda sig av en befintlig och skapa en underkatalog?
    Den kan jag svaret på!

    Citat Ursprungligen postat av Jim
    Man får bara tävla med en domännamn och domänen måste registreras efter tävlingen har startat.

  8. #8
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Tävlingen startar den första oktober 2006.

    Finns det ett klockslag när sökorden redovisas med tanke på att det gäller att vara snabb med att boka upp en lämplig domän?

    Jag anser i så fall att kl. 24.00, natten till den 1 okt. är en lämplig tid då risken är minimal att man har något annat uppbokat då.



    Jonas
    Webbyrå Creo
    www.creo.se

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Eftersom man inte får regga med sökorden i domänen och att det finns flera sökord så är det inte så himla viktigt.

    Eller är det bara de som heter SEO - proffs här på forumet som är det. Eller ännu bättre- de som jobbar proffesionellt med det?
    De som heter SEO-proffs här på forumet. Vi får hålla det enkelt. Och om det är någon som har satt sig som SEO-proffs men egentligen inte är det så far han skylla sig själv.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    *Borttaget inlägg*
    (Hittade svaret)
    Senast redigerat av David Nilsson den 2006-09-21 klockan 08:47.

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nu börjar det brännas Vet inte om jag har möjlighet att delta. Ska i alla fall överväga det.

    Jag röstade på 6 månader. Tycker det låter bra i och med att det ställer krav på att man inte överoptimerar i början och hamnar i sandlådan. Blir lite ont om tid att ta sig ur den i så fall

  12. #12
    Kajsas avatar
    Kajsa Kajsa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    15
    Detta är möjligtiv en väldigt dum fråga... men får man alltså ställa upp i tävlingen som ett SEO-/medie-/webbyrå eller är tanken att man induviduellt som person skall tävla?

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är en bra fråga Kajsa. Jag tycker att det är individuella personer som tävlar, sedan om man sponsras av sin byrå i tävlingen med domännamn m.m. så får det stå för dem.

    Jim, eftersom det bara är dem med "SEO proffs" här på forumet som inte får hjälp av dig: måste alla deltagare därmed vara medlemmar?

  14. #14
    ptz0ns avatar
    ptz0n ptz0n är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    "Alla medel tillåtna"
    Kan väl knappast vara tillåtet att köpa en placering hos tillex Google för de aktuella sökorden? Då blir det ju istället en tävling om vem som kan punga ut mest pengar för att hamna i toppen.

    Ledsen om det står någonstans om det här redan, men jag fann inget om det när ja skummade igenom tråden.

    Lycka till allihopa!

  15. #15
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Hehe, jag hoppas detta insentament (stavas det så? Incentive på engelska) funkar bra . Hade tänkte lägga upp en speciell undersida på detta forum med dessa länkar + min blogg + en annan domän. Har inte riktigt bestämt. För en som inte är SEO-proffs innebär detta alltså att de reggar en ny domän (som de ändå kanske behövde) är med i tävlingen lite och får permanenta länkar värda 500 kr. Det kan ju inte vara fel.
    Vill du ha en lite seriösare syn på tävlingen så bör du inte utgå i från att särbehandla och ge andra fördel för hur vet du hur duktiga dem är? Detta ger inget seriöst intryck på tävlingen och får nog mig att hålla mig borta.

    Om man skapar en tävling så måste man försöka få alla att utgå från samma punkt oavsett om man är SEO-proffs eller inte. Det är ungefär som att låta simmare som inte är lika duktiga använda simfötter och hur kan du då utse en vinnare? Nej samma möjligheter i så stora drag som möjligt och antagligen kommer ett SEO-proffs att vinna men so what? Han kallas inte SEO-proffs för han inte kan någonting :P

    Dessutom tror jag nog de som inte är så duktiga skulle tycka det var intressant att veta hur bra de kan mäta sig med de duktiga.

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av ptz0n
    "Alla medel tillåtna"
    Kan väl knappast vara tillåtet att köpa en placering hos tillex Google för de aktuella sökorden? Då blir det ju istället en tävling om vem som kan punga ut mest pengar för att hamna i toppen.
    Jag tror knappast att Jim kommer att räkna AdWords-placeringen som sökresultat.

    Och att det är lönsamt att faktiskt AdWords-annonsera, men av helt andra anledningar, är nog bevisat av bl.a. Jim i v7n-tävlingen. Det gäller att också synas ut i den verkliga världen om man ska satsa på det här.

    // Nikke

  17. #17
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Eftersom man inte får regga med sökorden i domänen och att det finns flera sökord så är det inte så himla viktigt.


    De som heter SEO-proffs här på forumet. Vi får hålla det enkelt. Och om det är någon som har satt sig som SEO-proffs men egentligen inte är det så far han skylla sig själv.
    Eller hon!

    Och så måste jag skriva lite till föra tt det skall publiceras.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Vi är bara två som har röstat ser jag. Anledningen till att jag håller på den längsta angivna tiden är att man då bäst simulerar ett riktigt förhållande. Sökord uppstår inte bara ur tomma luften särskilt ofta (även om det händer vid produktlanseringar).

    Jag vill redan nu möta invändningar i form av att v7n- och carcasher-tävlingarna lärde oss allt vi behövde veta om hur Google funkar med att det är en ohygglig skillnad mellan att tävla på en global marknad och att tävla så att säga inom Sverige. I och med att det är placeringen på Google.se som avgör, och hämtat från samma land som de flesta av oss befinner oss i så kan vi alla se samma resultat. Här finns ingen fördel av att befinna sig i samma land som dommaren. Här har de flesta möjlighet att fixa inlänkar från samma land som servern står i...

    Jag kommer självklart att delta, och jag vet att det kommer att bli en tuff match (även när Mr Jim "V7ndotcom Selursrebmem" Westergren inte deltar). Sverige har några av de bästa sökmotoroptimerarna som finns, och forumet har några som har visat stor idoghet i tävlandet.

    Ett par förslag:
    • Försök se till att det inte finns en enda träff på sökorden när du utlyser tävlingen Jim.
    • Låt alla medel vara tillåtna (med en lång tävlingstid lär fulmetoderna då inte löna sig något vidare).


    Ett par frågor:
    • Diskas domäner som ändå innehåller sökorden eller diskas den tävlingsdeltagare som kan bevisas ligga bakom en sådan domän?
    • Att bara tävla med en domän bör ju innebära ett anmälningsförfarande. Vad hindrar att en tävlande ändå registrerar fler domäner som är hårt optimerade för sökfrasen men som istället för att tävla har som enda mening att länka in till det tävlande bidraget?
    Jag delar denna uppfattning! En lång tävlingsperiod är mycket mer realistisk för nya sökord.

    Under en längre tidsperiod hinner kunskap och erfarenhet utbytas och en viss förtrolighet uppstår. Dessutom bör ju en längre tidsperiod vara bättre för tävlingenssponsorer genom att de syns lite längre?

    Jag har förresten dålig koll på värdet av länkar. Jag har bara tittat på vad kataloger tar för länkar. Vad är det för sorts länkar som du donerar till försöket?

    Du har ju inte bara länkkataloger utan även flera bra länkkataloger och faktasidor. Det är ju inte fyskam med gratislistningar i dem direkt.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-09-21 klockan 12:15.

  19. #19
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    AdWords räknas inte, bara de organiska sökresultaten.
    Med tävlingens längd kommer det bestämmas beroende på medelvärdet av röstningen.
    Eller hon!
    Precis, men jag har inte sett någon kvinnlig som har reggat sig som SEO-proffs på detta forum så i detta fall är det han.
    Detta är möjligtiv en väldigt dum fråga... men får man alltså ställa upp i tävlingen som ett SEO-/medie-/webbyrå eller är tanken att man induviduellt som person skall tävla?
    Ingen dum fråga men ja det tycker jag.

    Dessutom tror jag nog de som inte är så duktiga skulle tycka det var intressant att veta hur bra de kan mäta sig med de duktiga.
    Jo. Jag vill dock säga att de länkar jag ger inte kommer vara en betydande faktor utan mer som en liten hjälp. SEO-proffs som har många starka sidor kommer kunna ha kanske 100 gånger starkare kraft med länkar och då tyckte jag att jag ville hjälpa lite på traven, i alla fall lite.
    Jim, eftersom det bara är dem med "SEO proffs" här på forumet som inte får hjälp av dig: måste alla deltagare därmed vara medlemmar?
    Eftersom man måste hålla rätt på vilka domäner som är nya och som räknas så hade jag tänkt skapa en ny tråd den första oktober där man meddelar i tråden vilken domän det är man tävlar med. En lista görs sedan upp av mig. Jag tror det blir det lättaste och då krävs det att man är medlem för att posta det men det är ju ingen större deal.

    Jag har förresten dålig koll på värdet av länkar. Jag har bara tittat på vad kataloger tar för länkar. Vad är det för sorts länkar som du donerar till försöket?
    2-3 undersidor på starka domäner. Inte bestämt helt ännu.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #20
    Kajsas avatar
    Kajsa Kajsa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    15
    Det var jag som frågade om man kan ställa upp som företag eller om man skall vara en individuell person. Och det svaret jag fick av dig Jim var:


    "Ingen dum fråga men ja det tycker jag"

    Ja, det tycker jag- vad:-)? Är det okej att ställa upp som företag eller inte inte?

    Ledsen om jag inte är med i svängarna, men vill bara vara säker.

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja, det tycker jag- vad:-)? Är det okej att ställa upp som företag eller inte inte?
    Det är ok att ställa upp som företag, bara reglerna följs. Alltså bara 1 domän räknas i tävlingen som ska vara registrerad efter den första oktober.

    Det ska vara kul att ha med dig Kajsa.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Kajsas avatar
    Kajsa Kajsa är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    15
    Tack för svar Jim!

    jo, jag skulle tycka att det vore roligt att vara med på det. Dock är det ju inte direkt jag som rent faktikst bygger våra lösningar här inne, så jag måste ju ha några kollegor med mig för att lyckas. Så nu när jag vet att det är ok, så skall jag prova att samla ihop ett litet team och se om vi på Netpointers kan mäta oss med er,-)

  23. #23
    creos avatar
    creo creo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    27
    Kanske har missat svaret på min fråga.

    Men på vilket sätt, senast och till vem ska man ha anmält sig för att vara med i Sveriges första SEO-tävling?

    Webbyrå Creo
    Jonas
    www.creo.se

  24. #24
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men på vilket sätt, senast och till vem ska man ha anmält sig för att vara med i Sveriges första SEO-tävling?
    Bra klargörande Jonas.

    Sätt: Genom att svara i en speciell tråd som startas den första oktober.
    Senast: Innan tävlingen är slut. Man kan alltså hoppa in mitt i om man vill.
    Vem: På forumet. Man anmäler sin tävlingsdomän i den speciella tråden.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #25
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    En annan fråga:

    Ska tävlingen bara gälla Google? Ska vi inte blanda in Yahoo och MSN också, eller? Det blir nog roligast med alla 3.

    Carcasher tävlingen hade "checkpoints", ska vi också ha det? Till exempel varje eller varannan månad.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  26. #26
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Skulle du kunna förklara hur det går till när du utser vinnaren när det är flera sökord?

  27. #27
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det blir ett poängsystem. Jag tänkte typ att förstaplatsen får 10 poäng, andraplatsen 9 poäng, tredjeplatsen 8 poäng osv fram till tiondeplatsen. Och samma för alla 3-5 sökord. Sedan räknar man ihop sammanlagda poängen.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  28. #28
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Ok. Det var som jag misstänkte med andra ord.

  29. #29
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Vill du ha en lite seriösare syn på tävlingen så bör du inte utgå i från att särbehandla och ge andra fördel för hur vet du hur duktiga dem är? Detta ger inget seriöst intryck på tävlingen och får nog mig att hålla mig borta.

    Om man skapar en tävling så måste man försöka få alla att utgå från samma punkt oavsett om man är SEO-proffs eller inte. Det är ungefär som att låta simmare som inte är lika duktiga använda simfötter och hur kan du då utse en vinnare? Nej samma möjligheter i så stora drag som möjligt och antagligen kommer ett SEO-proffs att vinna men so what? Han kallas inte SEO-proffs för han inte kan någonting :P

    Dessutom tror jag nog de som inte är så duktiga skulle tycka det var intressant att veta hur bra de kan mäta sig med de duktiga.
    Tycker heller inte om särbehandling. Det bör vara lika för alla, trots att det finns en hel del "proffs" här inne, med många "trustade domäner".

    MEN! jag själv, som inte är ett proffs, vill verkligen veta hur jag kan stå mig mot alla "proffsen", med mina begränsade resurser.

    cya,
    /PatrikB

  30. #30
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok, vi får kanske göra en omröstning då. Jag förstår vad ni menar. Det positiva är ju att det kan kanske locka fler till tävlingen och att det blir lite handikapp men jag ser även det negativa.

    Finns det fler som inte vill att det ska vara handikapp i form av att de som inte är SEO-proffs får gratis länkar?

    Några som vill det och tyckder det är bra?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med svenska tecken phplinkdirectory
    Av craj i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:28
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 23:25
  3. Astromusicologie 101 - en tävling för studenter
    Av Anton Johansson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:49
  4. Svenska kataloger
    Av Nisse i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 19:38
  5. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11