Resultat 1 till 6 av 6

Google överskrider sin egen reklam policy

  1. #1
    Nahojs avatar
    Nahoj Nahoj är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    SEA
    Inlägg
    24
    Google, eller snarare deras reklambyrå, har köpt inlägg för att skriva positivt om Chrome hos ett antal bloggare, enligt Search Engine Land. Om det vart någon av oss som gjort liknande kampanj hade det inneburit deindexering från Googles sökresultat i upptill ett år, knappast troligt att det sker med nedladdningssidan för Chrome dock..

    För ett antal år sedan när företaget K-Mart gjorde samma sak straffades de bloggarna hårt av Googles Matt Cutts, medan K-Mart gick ostraffade.

    Ännu ett exempel på att Google är för stort för sitt eget bästa?
    -

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Om du läser hela inlägget så ser du snart ett antal exempel på när Google straffat sig själva eller andra företag som de äger. Återstår och se hur de gör i detta fallet. Dessutom så står det ingenstans att "de" har krävt att det länkas till sidan om Chrome.

  3. #3
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Det är ju många företag som skickar "goodie bags" till bloggare och dylikt för att testa och recensera produkten, och då är de ju bloggarens val att välja om de vill länka eller inte.

  4. #4
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Google har ju strukturerat om sina söksidor på den amerikanska marknaden så att de organiska sökresultaten hamnar under folden. De tänjer nog på gränserna så långt de kan för att dra in mer pengar på sin verksamhet. Det har de givetvis rätt till men om folk blir alltför irriterade på all denna reklam i sökresultaten så får de nog backa för att behålla sin ställning.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Google har nu straffat sig själva, läs artikeln. Finns även en svensk artikel på ehandel.se.

    LoyalWriter, vad snackar du om? Har du ens läst vad tråden handlar om?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej Jim,
    Det är klart att jag läst tråden, faktum är att jag känner till den här frågan ganska väl eftersom jag har några kunder från USA som jag regelbundet skriver SEO texter för.
    Under de senaste månaderna så kan man se en trend som många SEO folk klagar på. Det märks inte så tydligt i Sverige ännu men på den amerikanska marknaden så är det tydligt. Google har börjat öka på platsen som de ger AdSense ovanför de organiska sökresultaten och de kombinerar också dessa annonser med nya features (som till exempel rating stars, opt in fält och mer) Detta knuffar ner de organiska resultaten allt lägre, och på vissa skärmar så hamnar de organiska sökresultaten nedanför folden. (detta betyder att många användare inte ens ser de organiska resultaten om de inte skrollar ner)

    Allt detta har utförts av Google för att maximera förtjänsten de har från den astronomiskt stora trafiken som de har.

    Du kan med lätthet se vad jag snackar om i fall du tar en titt på Google via en amerikansk proxy server och söker efter en populär produkt som Nike skor, iPhone och liknande...

    Många inom SEO industrin menar att Googles senaste agerande (jag menar att de betalar populära bloggare för att promota Chrome och sedan prioriterar dessa bloggar) är ytterligare ett tecken på denna trend som jag nämnt ovan. Detta är ytterligare ett sätt för Google att maximera sin trafik och inkomster från egna produkter som till exempel Google Chrome.

    Personligen så tycker jag att det är synd att de gör detta, om de vill lansera sina egna produkter så kan de göra det med AdSense och inte via att fejka organiska sökresultat då det egentligen handlar om promotion...

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    Google har nu straffat sig själva, läs artikeln. Finns även en svensk artikel på ehandel.se.

    LoyalWriter, vad snackar du om? Har du ens läst vad tråden handlar om?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 16:29
  2. Egen reklam, länka till egna sidor i inlägg
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 14:44
  3. Anmäla sin url till google
    Av KrukaaN i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 23:26
  4. Google gräver sin egen grav
    Av Waldo i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 12:21
  5. Ny blogg med länkbete, reklam eller utan reklam?
    Av Andreazz i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 17:19