Resultat 1 till 25 av 25

SEO en cancercell

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För omväxlings skull så attackerar en utomstående oss SEOkonsulter. Annars brukar det vara personer inom branschen som står för det hela.

    Och vilken attack sedan från Unni Drougge i CS. Vi jämförs med cancerceller och står bara ett steg ifrån maffian tycker hon vidare.
    Läser man texten ser det ut som att hon råkat ut för de där spammailen där obekanta personer (inget svenskt seo-företag) erbjuder sig att optimera sidan med länkar om man bara länkar till deras egna sidor.
    Misstänker att de många av oss har fått den typen av mail vid det här laget.

    Frågan man kan ställa sig är. Stämmer det generellt för branschen i det avseendet att det kan anses berättigat att angripa hela branschen?

    (Och att klara av den här diskussionen i forumet med regel 2 i minnet bör vi ordna.)
    Senast redigerat av Urban G den 2012-01-10 klockan 15:55. Anledning: Länkfel som ordnades till nu

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kom ihåg, det är en krönika, och de spetsas ofta till.

    Vart faktiskt fascinerad över "drevet som gick igång" ... att de inte förstod att hennes roll, har alltid varit som "journalist"/"kolumnist", är att provocera =)

    och som vanligt "går seo:s i sverige i fällan" direkt *LOL*

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Patrik det är inte frågan att gå i någon fälla. När någon gör ett generalangrepp på en hel bransch är det självklart att folk reagerar.
    Ett högst normalt beteende som gäller för alla branscher. Se bara på vad som händer när pälsdjursuppfödare, grisuppfödare, hunduppfödare, fusk i några livsmedelsbutiker uppdagas, bensin- och elbolagen hamnar i skottgluggen.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Då brukar det handla om mer ren journalistik som är mer underbyggd. Detta är ju helt klart en krönika och då spetas det till ordentligt, det bör nog branschen som helhet klara och tåla ...

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är du ibland lite förblindad av dina egna åsikter om branschen så du ser inte klart alltid. Hade hon skrivet det på sin egen blogg hade knappast någon brytt sig. Men det CS som publicerar hennes åsikter. Vilket gör en viss skillnad.

  6. #6
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Jag fattar inte varför de tar in hennes krönika/artikel alls faktiskt.

    Det är ju rena påhopp och förtal för en hel bransch, där det finns folk som faktiskt gör en massa bra saker för att både de själva och andra mindre samt större företag att synas på tex Google.

    Artikeln är ju skriven i en del av IDGs nätverk och de sjönk som en sten i mitt tycke i och med detta.

    De har ju haft med fina artiklar med beskrivande och genomtänkta artiklar där tex Magnus Bråth har pratat om seo och hur mindre företag kan synas bättre på nätet. Dessa artiklar har ju hjälpt folk.

    Unni kanske skulle spendera lite mer tid här inne och se hur pass många personer som ger massor av sin tid och sitt kunnande till nybörjare inom sökmotoroptimering.

    I de andra branscher som jag har arbetat inom har faktiskt ingen bransch varit såpass hjälpsam som just sökmotoroptimeringsbranschen. Att Unni då hoppar på allihopa är ju bara ett bevis på att hon verkligen inte kan eller känner till hela vår bransch.

    Nej Unni!

    Detta var ett bottenapp av dig!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    och, man kan väl säga så här, i kölvattnet ... SEO-branschen har lite att bevisa HUR det står till, om krönikan stämmer eller inte ...

    jag färgad? nja, tycker jag inte, alla har väl "lite skit i hörnen" om man säger så. Vissa mer än andra ...

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    SEO's går i fällan? Nu tycker jag att du har helt fel Patrik..... Om du läser krönikan så ser du klart och tydligt att hon inte har någon som helst aning om vad SEO är eller handlar om. Hon har fått ett spam-mail om ett länkbyte från en icke-relevant hemsida, och så översätter hon det till hela branschen sökmotoroptimering i sin helhet.

    Hon har ingen som helst aning om vad hon pratar om, och det gör mig riktigt irriterad. Hennes okunskap förstör ju för industrin, och därmed för många av oss som håller till här inne. Precis som Urban säger, hade hon skrivit på en personlig blogg eller liknande så hade jag inte brytt mig om det. Jag hade kommenterat, skrattat åt henne, och lämnat det där. Men nu skriver hon för en sida där det faktiskt finns en hel del folk som läser hennes skräp-krönika. DET är inte okej!

    Jag ska be henne att skriva nästa krönika om att snickare är ett jävla maffia-pack, helt inkompetenta och fullkomligt odugliga. En gång tappade nämligen min Far en hammare på min fot. Han är iofs inte någon utbildad snickare.....eller särskilt duktig på hantverk över huvudtaget, men hammaren gör att jag känner ett hat mot dessa jävla snickare!

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    "Om den här texten retar upp seo-konsulterna kanske de vill sabba min blogg och skapar en sida som heter unnidrougge.net där de skriver att jag äter bajs och sedan skriver in mitt namn många gånger i metataggen, titeltaggen och kategoritaggen. Då blir det i stället den sidan som dyker upp om man söker på Unni Drougge."

    Unni Drougge är bara en pengatörstande skribent som lever på att provocera, det kunde lika gärna ha varit grannens snickare hon förargats på. Hennes plats i etern håller på att försvinna, och därför gör hon några sista dödsryckningar som skribent innan hon totalt faller bort i glömska. Å så tråkigt.

    OT: Googla "A miserable failure" och "santorum" så ser ni vad Google Bombing har uppkallats efter. Nu senast Texasguvernören Rick Santorum som har haft en del provocerande utspel om homosexuella, och nu förärats med att bli likställd...ja, ni kan läsa själva.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2012-01-10 klockan 16:38. Anledning: OT

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vill nämna att Fredrik Näs skrivit ett bra svar i kommentarerna, tydligt, rakt och bra (och nämner några fina namn härifrån )
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Bara att hålla med Magnus, har suttit och uppdaterat hennes j-la krönika för att se om det kommer några kommentarer. Glad över att se att det som skrevs där är vettigt, och Fredriks svar var helt klockrent. Även om jag tycker han var helt för snäll mot henne

  12. #12
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Skrattretande okunnigt av Unni och så otroligt dumt. Bara att hålla med övriga talare.

    Jag tror det bara är att ignorera hennes lilla försök att väcka uppmärksamhet. Ingen kommer att ta notis om det.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  13. #13
    molle_77s avatar
    molle_77 molle_77 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    2
    Unni Drougge är dessvärre inte en reflekterande människa på ett djupare plan i alla lägen.

    Att attackera SEO konsulter är detsamma som att attackera vilken näringsidkare som helst för att bedriva handel.

    Unni missar här den större marknadsbilden: vi har marknadsrealitet där människor till största del gör sina sökningar via Google, bekräftar sin identitet via Facebook, gör sina inköp online via Amazon samt lyssnar på musik via Spotify. Dessa aktörer är giganterna som också sätter spelreglerna tack vare sin dominans. SEO-konsulter är inget annat än den moderna tidens marknadsförare, och som anpassar sig till denna realitet för att nå ut med ett budskap - vare sig kommersiellt eller icke-kommersiellt.

    DET Unni Drougge är en djupare analys av situationen.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett litet intressant sammanträffande har skett nu. Läser man Unnis text framgår det att hon slutet av texten nämner ett domännamn med hennes för- och efternamn med ändelsen .net skulle komma upp på nätet. En sida som skulle koppla ihop hennes namn med inte fullt så trevliga saker.
    Den sidan finns nu uppe, skapad idag, med naturligtvis en anonym person som lagt upp den.
    En i nuläget förhållandevis snäll sida om henne.
    Missade först länken på ett normalt namn som kommenterade i min blogg om henne. Men borttaget nu.

    Finns två alternativ till vem som skapat sidan. Vi utesluter det ena och därför hoppas jag att vi i SEO-branschen kan visa en mognad att inte bete oss som Unni tror att vi skall göra.
    Behöver väl knappast tillägga vad som händer om någon som inte besitter mognad får för sig att länka till sidan från forumet.

  15. #15
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Tack Urban!!
    För tusan, betänk devisen: Syns du inte så finns du inte!

    Jag har inget emot att man riktar kritik mot generande SEO, tvärtom, ni vet att jag bejakar den. Men, hennes svepande, opreciserade och ignoranta kritik som träffar urskillningslöst för diskussionen flera steg tillbaka. Ge henne ett namn den dag hon visar att hon är mer intresserad av seobranschen än sig själv och sitt namn, inte förr.

  16. #16
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Att det finns SEO som är dålig och spammig är som att säga att det finns Fotboll som spelas dåligt, eller att det finns dåliga hantverkare. Det är helt okej att säga det, och det köper jag också. Men när man går ut och säger att hela branschen och alla vi som jobbar där är ruttna, en form av cancer eller jobbar som maffian, då blir jag upprörd. Då säger hon att jag inte är ett dugg bättre än de som förstör ryktet för SEO branschen.
    Särskilt upprörd blir jag över att det är en person med noll kunskap om SEO som gör detta statement, och till en större publik.
    Att hon sen skriver till Nikke att -Jag tycker ju inte att du är dålig!, är ju knappast ett godkänt försvar för hennes krönika.

    Jag tycker inte att man bör analysera fotboll och säga att sporten suger för att man har sett en match i division 6 och har läst om Juventus mutskandaler. Man bör inte heller säga att alla hantverkare är kriminella för att man har haft en oduglig snickare hemma som har gjort ett dåligt jobb. Man kan väl få lov att säga det till sina vänner över en middagsdiskussion. Men man kan inte säga det öppet till tusentals människor, i alla fall inte utan att få ta konsekvenserna.
    Jag ska väl inte behöva försvara mig eller mitt arbete för att hon pratar strunt till en stor publik? Fan, morsan ringde igår och undrade om det hon säger stämmer
    Hur och när blev hon tillräckligt insatt i branschen för att kunna göra en analys av SEO? Oj, hon har fått ett spam-mail.....herre gud. Oj, några SEO företag har ringt upp henne och försökt kränga sina tjänster.

    Hade hon någonstans i sin krönika nämnt att VISSA inom SEO agerar på detta sättet hade jag inte sagt någonting. Jag hade till och med kunnat stödja henne, för vi vet alla att det finns mycket skit i denna branschen. Mer än i de flesta branscher faktiskt.
    Men hon nämner inte ens att det finns mer än en sorts SEO, hon förstår inte att vissa börjar sitt SEO arbete genom att förbättra en sidas innehåll. Hennes "fakta" är så extremt missvisande för hur jag och många andra arbetar så att jag blir illamående. Och att vissa i branschen försvarar henne är ju bara ännu värre.

    Jag börjar bli riktigt orolig, är det jag som inte förstår vad SEO är? Eller är det bara många som inte förstår att den SEO som kunder köper av oss faktiskt ska ha ett syfte? De ger er inte sina pengar för att få en massa ryska länkar, en högre ranking, och en extrem bounce rate. Är vi så jävla oärliga i denna branschen att vi säljer SEO till hemsidor som aldrig någonsin kommer att kunna göra någonting med den trafiken?
    Den SEO jag känner till handlar om att skapa den bästa möjliga sidan för en sökning, baserat på min kunskap av vad jag vet att Google gillar. Är inte det en korrekt analys av sökmotoroptimering och dess funktion? Alltså, inte som Unni säger, att lura Google till att gilla en fullkomligt usel och icke konverterande hemsida.

    Jag får ibland frågor om vad jag tycker är "Skit-SEO", ett begrepp som jag ofta använder.
    Min definition på skit-seo är att man försöker att driva en massa trafik till en hemsida bara för trafikens och rankingens skull. Inget syfte alls, bara för att få dit trafik. Betyder detta att personen är dålig på SEO? Nej så klart inte, man kan utnyttja detta för en hel del hemsidor förstås. Man använder sig av "tvivelaktiga metoder" för att få ett snabbt resultat, man bryr sig inte om vad trafiken gör när de landat på sidan. I bästa fall kanske dom klickar på en banner istället för på Back-knappen.
    Men det finns även väldigt många inom branschen som säljer detta till kunder. Man får en kund som vill ha trafik till sin usla hemsida, och man säger bara -Visst! Säljet klart, fan vad nice. Detta är nog vad Unni egentligen attackerar (tror jag?) men hon säger det inte.

    Bra SEO, som man säljer till kunder eller som man använder till sina egna kära hemsidor, handlar ju om att se till så att hemsidan får trafik för att hemsidan förtjänar att få den trafiken. Man börjar alltså att fundera på hur man får en så bra sida som möjligt för den aktuella sökningen. Självklart hjälper man även till med länkar, för det gillar ju våra sökmotorer, men man ser väl först till så att sidan i sig ser bra ut?

    Jag tycker att bra SEO hjälper sökmotorerna, men däremot tycker jag att "skit seo" ofta förvränger resultaten. Men det är en j-la stor skillnad på de två.....och jag tycker inte att de ska ses som likvärdiga arbetssätt, och få samma kritik av Unnis SEO-Analys.

    Mina 2 cent. Okej, det blev kanske lite mer än 2 cent

  17. #17
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ville ge dig lite ryktes-plus för det inlägget Niklas, men jag har visst snålat på sistone, så jag inte kan ge dig igen.

    Jag håller med i alla fall. Bra uttryckt.

  18. #18
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tack ändå Aaron Det känns ändå väldigt skönt att veta att där är fler folk på "min sida av stängslet"! Det tycker jag är absolut viktigast.

  19. #19
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Unne verkar försöka skriva lika felaktigt/dramatiskt/provocerande som kolumnisterna på Sveriges papperstidningar. Och det lyckas hon ju onekligen med. Hennes länkbete/virala marknadsföring gick hem så till den grad att jag som sökmotoroptimerare blir avundsjuk.

    Kul att hon nämnde "mig" dock
    Ironiskt nog kanske det enda sökord som ger rättvisa träffar är just ”sökmotoroptimering”. De seo-konsulter som står överst torde ju vara extra duktiga på tjänsten de erbjuder.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-01-12 klockan 07:50.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  20. #20
    Joachim Fs avatar
    Joachim F Joachim F är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    67
    Hon är helt sorglig tycker jag! Tyvärr är det så att många lyssnar på henne och tycker hon är bra. Det kan således resultera i att kunder, kommande kunder eller potentiella kunder får den uppfattningen, som vi då missar eller som ifrågasätter oss som oseriösa skojare. Många är tyvärr av den kalibern att de bara tror direkt, utan att kritisera källan överhuvudtaget.

    Jag skulle vilja säga att det hon talar om är inte SEO! Det hon talar om är kriminella, det är lurendrejare och det är parasiter på vårt namn. Hon drar så mycket och många över en kam att det blir patetiskt, men som sagt, många vet inte vad SEO är och kan då få uppfattningen via henne.

    Det konstiga som jag reagerar på(bl.a.) är att CS är en plats som har lanserat SEO-guider och tagit upp SEO(som tagits upp tidigare i tråden av bl.a. Petter) och då lanserar hennes artikel eller vad man nu ska kalla den.
    Jag vet inte om det är Unni eller CS som skriker desperat efter konflikt, upprördhet och stor folkstorm till deras hemsida. De får ju onekligen många besökare av denna rena provokation.

    Jag tycker Unni borde se klipp och läsa vad Googles egna Matt Cutts säger om SEO. Han säger att det är något bra. Att se till att en sida kan läsas korrekt, att den förmedlar rätt information och att den finns synlig på nätet på de ställen som är lämpliga det är ju som rent nätverkande fast digitalt, att man lär sig konsten att "förmedla information på rätt sätt" helt enkelt. Om Google själv inte anser SEO som något dåligt, utan tvärtom uppmanar folk att följa deras riktlinjer och eget sunda förnuft så tycker jag hennes uttalande säger mer om henne själv än om branschen SEO.

    Hon var i mina ögon en nobody, men nu sjönk hon till en riktig nolla, att öppna munnen offentligt på detta sätt om något som hon överhuvudtaget inte har en aning om är totalt blåst. Jag håller med liknelsen med "den tappade hammaren", det är ungefär på den nivån.

    Jag blev riktigt irriterad först när jag hade läst och tycker det är så fel att hon får sådant medieutrymme för att förmedla en sådan fel bild. Det är som att säga att styrketräning är något som bara kriminella gör för att det finns doping, eller att alla hantverkare är lurendrejare för att det finns svartjobbare och att hela internet är något av ondo för att det finns dåliga saker på nätet, ja o.s.v. Fult av henne att smutskasta på detta vis!

  21. #21
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Är rätt ointresserad av vad någon tycker och hetsar inte upp mig alls på Unnis krönika, hon skriver den naturligtvis med syfte att uppröra och provocera. Fenomenet som jag tycker är intressant däremot är att hela (nästan?) SEO-Sverige delade upp sig i två läger snabbare än någon kunde säga "soppa". En del som "bara kör bra innehåll" och en del "som bara jobbar med länkar" och alla stod och pinkade på svarta, gråa och vita hattar.

    Det jag tycker är intressant är att smutskastningen började så extremt snabbt, "bara kör bra innehåll" sågade alla som nämnde ordet länk och man skulle mer eller mindre bli nekad inträde hos Sankte Per. Under det året jag följt SEO-branschen så har jag lärt mig riktigt mycket och jag har (och är) frågvis som få på Twitter, stöter jag på ett problem så är jag inte rädd för att fråga. Och jag har under året frågat och fått svar från folk från massor av folk i båda lägren och jag kan inte en enda gång påminna mig om att jag fått svaret "bara du bygger länkar" av någon endaste person. Alla har hela tiden sagt till mig: Arbeta med innehållet, Se till att On-Page SEO är bra och jobba med länkar senare i processen.

    Därför blir jag lite förvånad att det finns några inom branschen som tror att det sitter tonvis med SEO-konsulter som bara jagar länkar, jag tror att alla som har någon som helst inblick och arbetar i branschen sätter bra innehåll högst upp på listan. Oavsett om du driver en e-butik, kör en Affilliatesajt eller skall sälja en båt så är det ju konvertering som är intressant, inte hur många besökare man har på sidan. Ja, det finns alltid undantag. I alla branscher.

    Men jag kanske har fått allt om bakfoten...

  22. #22
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Är rätt ointresserad av vad någon tycker och hetsar inte upp mig alls på Unnis krönika, hon skriver den naturligtvis med syfte att uppröra och provocera. Fenomenet som jag tycker är intressant däremot är att hela (nästan?) SEO-Sverige delade upp sig i två läger snabbare än någon kunde säga "soppa". En del som "bara kör bra innehåll" och en del "som bara jobbar med länkar" och alla stod och pinkade på svarta, gråa och vita hattar.

    Det jag tycker är intressant är att smutskastningen började så extremt snabbt, "bara kör bra innehåll" sågade alla som nämnde ordet länk och man skulle mer eller mindre bli nekad inträde hos Sankte Per. Under det året jag följt SEO-branschen så har jag lärt mig riktigt mycket och jag har (och är) frågvis som få på Twitter, stöter jag på ett problem så är jag inte rädd för att fråga. Och jag har under året frågat och fått svar från folk från massor av folk i båda lägren och jag kan inte en enda gång påminna mig om att jag fått svaret "bara du bygger länkar" av någon endaste person. Alla har hela tiden sagt till mig: Arbeta med innehållet, Se till att On-Page SEO är bra och jobba med länkar senare i processen.

    Därför blir jag lite förvånad att det finns några inom branschen som tror att det sitter tonvis med SEO-konsulter som bara jagar länkar, jag tror att alla som har någon som helst inblick och arbetar i branschen sätter bra innehåll högst upp på listan. Oavsett om du driver en e-butik, kör en Affilliatesajt eller skall sälja en båt så är det ju konvertering som är intressant, inte hur många besökare man har på sidan. Ja, det finns alltid undantag. I alla branscher.

    Men jag kanske har fått allt om bakfoten...
    Jag håller med. Visst är det kanske fel det hon skriver, men hon vill ju provocera och alla hoppar på direkt och ger uppmärksamhet. Jag såg artikeln på twitter, läste, so what - jag vill inte hjälpa hon lyckas med det hon(dem) vill utan jag gick vidare och jobbade på som vanligt, jag vet vad jag gör och det vet mina kunder också och de är nöjda. Jag orkar inte skriva eller engagera mig mer (sorry) men sådana personer, som vill provocera, finns alltid och man ger dom bara en anledning till att fortsätta genom att bli upprörd. (jag menar inte att det hon skriver är rätt eller inte, bryr mig inte för jag vet att så inte är felet. Det finns många som jobbar bra och det förbättrar sök resultatet. Sen finns det rötägg precis som i alla andra yrken)

  23. #23
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Olika läger har vi haft så länge jag kan komma ihåg när det gäller SEO och hur det skall utföras. Och det är länge det.
    Om en vecka är det här borta ur minnet och lämnar inget avtryck efter sig. Men det kommer dyka upp igen när någon får för sig att skapa lite uppmärksamhet.
    Och som Anders säger så kommer kritiken mest från de inom branschen. Nytt är då att det kom utifrån den här gången, av Unni.
    Eller kommer det verkligen helt skapat på egen hand av henne, egna tanker, egna reflektioner, utan kontakt med någon i branschen tidigare?

    Men jag tänkte till lite när jag såg en tweet av Simon Sunden. https://twitter.com/#!/joinsimon
    Varför går svenska SEOs in i "sorry-försvarställning" när någon totalt på felaktiga grunder kritiserar? Var stolt att du arbetar med SEO!
    Och visst stämmer det till en del. Mer regel än undantag nästan att man urskuldar sig med att det finns rötägg/mycket skit/etc men att man själv minsann arbetar helt ok.
    Vad som gäller dålig SEO bör man ha klart för sig följande:
    Att om man tar betalt för en tjänst men inte gör någonting alls så har inte det ett dugg att göra med SEO det är bedrägeri.
    Att tar man betalt för en tjänst men inte utför den som man lovat är det i princip också bedrägeri. Har inget med SEO att göra.
    Att man misslyckas med optimering, har med SEO att göra men tillhör spelets regler. Vi kan inte alltid, varje gång lyckas fullt ut i vårt arbete. Och vi gör det inte heller.

    Dålig SEO eller skitSEO är något som den enskilda individen definierar, inte ett vedertaget begrepp där man kan slå upp i en manual och säga att det där är skitSEO.
    Drar vi det här till sin spets med SEO och tolkar Google som fan läser bibeln så är länkbyte mellan företag inom samma/närliggande bransch till exempelvis black hat. Och detta är en teknik som förespråkare för det ena laget förespråkar som länkanskaffning. Dessutom är det ett utbyte av tjänster som kan behöva tas upp i skattemässigt.

    Som en liten parentes angående branscher med maffiakoppling skulle jag kunna peka ut hela annonsmarknaden på nätet. Med andra ord Blocket, Tradera, Eniro, etc rena maffiaföretag. Det lämnas in 1000 anmälningar i månaden om bedrägerier. Där kan vi verkligen prata om maffiaföretag.


    Med andra ord; vi har ingen anledning att urskulda oss för vad dem gör vars gärningar vi inte kan påverka, inte känner till eller har samröre med.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-01-12 klockan 20:27. Anledning: missade slutraden men införd nu i kursivt

  24. #24
    KeepMeAlives avatar
    KeepMeAlive KeepMeAlive är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    16
    Märkliga uttalanden från en märklig människa. I alla branscher finns det rötägg, det kan jag hålla med om men att generalisera och dra en hel yrkeskår ner i rännstenen - det är att gå för långt. Jag håller med alla inlägg här ovan som anser att den här personen börjar bli desperat. Intrycket av alla experter här inne är att de är oerhört seriösa och ger bra svar på frågor och funderingar - vilket i sanning är ett bevis på att branschen de facto inte är rutten. Visst finns det rötägg som tar genvägar, det gäller alla branscher. Ta byggbranschen där många fuskar med ett dåligt husbygge som resultat, dålig grund, kanske saknar isolering, taket läcker... ja ni vet... jag skulle då inte vilja få många träffar på mina sidor av besökare som egentligen inte ville dit i första hand... jag söker kvalité snarare än kvantitet...

  25. #25
    lassegws avatar
    lassegw lassegw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vätö, Norrtälje
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Med andra ord; vi har ingen anledning att urskulda oss för vad dem gör vars gärningar vi inte kan påverka, inte känner till eller har samröre med.
    Jag delar nog i allt väsentligt påståendet att ni som arbetar inom seobranschen inte har något att kollektivt be om ursäkt för. Ni kan rimligen inte göras till ansvariga för att handgripligen ingripa mot branschens undervegetation när den visar sig. Inte heller kan ni enskilt eller tillsammans hindra att de människor som finns utanför branschen, alltså era presumtiva kunder, bibringas en beskrivning och en bild av ert arbete som inte stämmer med er egen uppfattning, kanske inte ens med verkligheten.

    Vad vi nyligen såg är ett exempel på en sådan händelse. En debattör, som med stor räckvidd förmedlar en bild som ni inte delar. Den är hårt skruvad och innehåller de olika generaliseringar som behövs för att väcka uppståndelse och debatt. Vid en granskning kan ni utan svårgigheter påvisa rader av sakfel i krönikan. Men det ändrar inget, sådan är den förmedlade bilden. Oavsett vad ni tycker om saken.

    Hon har en stor räckvidd utanför seobranschen och kan genom sin aktivitet nå längre ut än vad de flesta av er i branschen förmår. Det är hennes bild som sprids utanför era cirklar, vilket också är avsikten att utnyttja. Varför annars gå in med hela sin räckvidd som debattör och provokatör?

    Det har nu gått mer än en vecka sedan just det här tumultet började. Som det verkar har inte seobranschen drabbats av någon påtaglig yttre skada. Däremot har det satt spår. I en av mina senaste bloggposter skriver jag att det skulle vara bra om vi som ännu inte är kunder fick mötas av branschaktörer som i allt högre utsträckning hjälper oss att se typiska skillnader bland leverantörer och kunder. Det har också börjat dyka upp ansatser på det temat, både på Linkedin och de bloggar som finns representerade i de inläggen. Det är glädjande eftersom det tar bort fokus från enskilda debattörers person och istället fokuserar på sakfrågan, presentationen av sökmotoroptimering.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ServiceFinder söker en SEO-Specialist!
    Av ServiceFinder i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 18:56
  2. Behövs en branschorganisation för SEO?
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 19:04
  3. Lön för en SEO-are?
    Av Maria S i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 12:32
  4. Anlita en SEO konsult!
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 20:01
  5. Vad tjänar en SEO-konsult?
    Av webstyle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 00:47