Resultat 1 till 12 av 12

Adwords har stor betydelse för placering?

  1. #1
    Jörgens avatar
    Jörgen Jörgen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    22
    Hej,

    Har haft en tids uppehåll med annonsering via Adwords. Kunde inte begripa varför jag flög från 4:e plats på mina sökord till 20:e. Nu i efterhand ser jag sambanden.



    Svaret är Adwords. Datumen stämmer exakt.

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Du menar att du skulle stiga i det organiska sökresultatet för att du använder AdWords? Det tror jag inte, finns ingenting som pekar på det någonstans vad jag sett.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har precis som Anders inte sett någon trovärdig källa som visat att det skulle finnas ett samband. Spekulationer och teorier ja, men det är en helt annan sak.

    Dessutom borde det snarare vara tvärtom, incitamentet att betala för annonser lär minska om man åker upp organiskt som en följd av annonseringen. Mer ekonomiskt lönsamt för Google är om man sjunker lite eller stannar kvar där man är organiskt.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Enligt Googles källor så ska AdWords inte ha någon direkt påverkan på organisk placering. Och jag tror dem eftersom det skulle förstöra deras trovärdighet.

    Det är även svårt att isolera samband mellan orsak och verkan inom SEO när det finns hundratals faktoror som påverkar. För att dra en slutsats måste man alltså repetera sin teori och få samma resultat i alla fall minst 3 gånger anser jag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Tappet du har är ju dessutom enligt grafen ett kontinuerligt tapp från den 11/13 och 10-15 dagar fram, inte ett direkt dropp. Dessutom är det väl en Gserp graf som enbart berör 1 sökord.

    Jag har kört en massa PPC kampanjer för kunders räkning, och aldrig sett att det skulle ha någon inverkan på SEO. Och då är jag ändå en riktigt petig statistik nörd

  6. #6
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Tappet du har är ju dessutom enligt grafen ett kontinuerligt tapp från den 11/13 och 10-15 dagar fram, inte ett direkt dropp. Dessutom är det väl en Gserp graf som enbart berör 1 sökord.
    Beror sannolikt på att där inte finns någon data mellan datumen så grafen drar helt enkelt ett sträck från datum a till b.

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av ducedo Visa inlägg
    Beror sannolikt på att där inte finns någon data mellan datumen så grafen drar helt enkelt ett sträck från datum a till b.
    Okej då är det ännu värre, då har det bara gjorts en sökning dagen då kampanjen försvann, och sen en ny sökning vid botten rekordet. Kan med andra ord vara något som hänt upp till 2 veckor efter kampanjen lades ner.

  8. #8
    Jörgens avatar
    Jörgen Jörgen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    22
    Tack för era svar. Förstår dock inte din analys Niklas.

    Jag är själv skeptisk till teorin jag presenterade, men hittar ingen logisk förklaring till tappet. Några så pass stora förändringar är inte gjorda på sajten för att kunna förklara det. Snarare tvärt om, fler inlänkar har tillkommit under perioden, vilket skulle styrka sajtens position i stället.

  9. #9
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej, hur pass ny är sidan? Från datumet som grafen visar? Isåfall är det du visar ett av flera beteende nya sidor kan ha. Att adwords påverkar ranking har jag aldrig varit med om.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
    Tack för era svar. Förstår dock inte din analys Niklas.

    Jag är själv skeptisk till teorin jag presenterade, men hittar ingen logisk förklaring till tappet. Några så pass stora förändringar är inte gjorda på sajten för att kunna förklara det. Snarare tvärt om, fler inlänkar har tillkommit under perioden, vilket skulle styrka sajtens position i stället.
    Min analys är ingen analys Där finns nämligen ingenting att analysera......Du har gjort en sökning på ett sökord den 13/11. Då låg du 5:a, sen har du gjort en sökning 10-15 dagar efteråt, då låg du 20:a. Och sen hoppar du upp igen i Januari.

    Adwords påverkar inte, så den anledningen köper jag inte. Om du lämnar ut lite mer information så kan man göra en analys och se vad det är som har hänt, men baserat på den grafen och din slutsats så går det inte att göra särskilt mycket. Jag bara sa att Adwords inte påverkar, och du säger att "Datumen stämmer exakt", vilka datum då?

  11. #11
    Jörgens avatar
    Jörgen Jörgen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    22
    Hej igen,

    Sidan är ca 15 månader gammal, så den kom alltså ut långt innan grafen visar. Märkte idag att det skett en förändring till. Nu är jag inte längre på 4:e plats organiskt, utan gserp visar att jag är på 4:e plats, men som en blandning mellan organiskt och platser. Dvs en platsposition med meta description under. Något Google börjat med nyligen?

    Sidan är: htp://sundara-massageterapi.se och sökorden är: massage Landskrona

    Mvh Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen den 2012-01-17 klockan 17:51. Anledning: Stavfel

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej igen Jörgen,

    Har inte allt för mycket tid att kolla just nu, men med en snabb koll via Majestic SEO så kan jag se att er domän funnits sen September 2010. Av länkarna som kommit till er hemsida så kom ungefär 65% av alla länkar i Oktober 2011, så att du fick en tillfällig boost på din ranking när aktiviteten var så hög är inte så konstigt. Sen Oktober har nya länkar nästan dött ut helt, och därför har antagligen er ranking börjat falla.
    Ni har inte "hoppat upp igen" utan ni ser ut att ha fortsatt att dala och ligger just nu 53:a på den sökningen.

    Däremot så tycker Google att det är relevant med en karta för den sökningen, och där är ni ett av resultaten som visas. Därav er "4:e plats".

    mvh

    Niklas
    Senast redigerat av Niklas Aronsson den 2012-01-17 klockan 19:35. Anledning: September 2010, inte ifjor. Det är ju fan 2012 nu!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur stor betydelse har servrarnas placering idag?
    Av qmikali i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 09:13
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 13:01
  3. Hur stor betydelse har underkategorier
    Av Bmwpower i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 20:51
  4. Fysisk placering - Hur stor faktor?
    Av Daniel i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 17:06
  5. Adwords placering.
    Av Tomas C i forum Google AdWords
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 22:31