Resultat 1 till 8 av 8

Adwords eller facebook ads?

  1. #1
    carnizs avatar
    carniz carniz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    1
    Hej,

    Jag har nyligen lanserat ett bokningssystem på webben. Min enkla fråga är nu: vilket "medium" ger bäst resultat vid annonsering?

    Både Google adwords och facebook ads har ju ett CPC (Cost Per Click)-upplägg där man betalar per klickad visning, och magkänslan är att man med Adwords kan nå en större massa medan man med facebook ads kan "rikta" annonserna bättre tack vare facebooks kunskap om vad folk gillar.

    Frågan är alltså, vilket medium ger bäst "bang for the buck"..? (om det enkelt alls går att svara på)

    Tacksam för råd eftersom jag är en nybörjare på detta område!
    Senast redigerat av Urban G den 2012-01-19 klockan 18:11. Anledning: regel 1

  2. #2
    Daweys avatar
    Dawey Dawey är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    128
    Jag har inte arbetat mycket med Facebook-annonser, så jag kanske inte är rätt person att ge något fullständigt svar. Men jag vet att många hyllar FBs annonser för billigare klick och högre konverteringsgrad. Andra tycker att det är hugget som stucket. Själv tror jag att det handlar om vad du säljer.

    Varför jag inte tror riktigt på FB som en generell lösning inom online-marknadsföring är att folk är inne på FB för att kolla upp vänner, spela och chatta. Men det är nog inte många som går in på FB för att skaffa sig information om tjänster och varor, även om somliga tycks bo där. Adwords riktar sig mer till de som aktivt söker på nätet. Jag tror visst att en del målgrupper skulle fungera på Facebook, framförallt lokala tjänster eller varor som kräver socialt engagemang. Det är säkert också jättebra för större kampanjer som riktar in sig på att försöka medvetandegöra en stor grupp människor, typ gällande naturvårdsaktioner eller hälsa.

    Ett bokningssystem? Jag vet inte riktigt. Vilka intressen skulle man rikta in sig på? Där skulle jag satsa mer på Adwords och testa FB i mindre skala. Men visst, magkänslan kan ha fel. I vilket fall säger jag lycka till.
    Trygga SEO-tjänster, SEO SPHINX
    Smart onlinemarknadsföring

  3. #3
    Musclemans avatar
    Muscleman Muscleman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    11
    Fördelen med facebook ads är lägre konkurrens (generellt sett) och bättre exponering vilket ger bättre priser och fler klick. En annan fördel med facebook ads är att man betala med PayPal. Konverteringsgraden som sådan är dock ganska låg då folk hänger på facebook av andra anledningar än att spendera pengar.

    Google adwords har bättre interface och fler funktioner men konkurrensen är hög och exponeringen är väldigt dålig på organiska sökningar då alla konkurrenters annonser tenderar att visas samtidigt i en enda lång lista och det hela späds ut ytterligare av alla organiska träffar som listas under annonserna. Dessutom så har google blivit för stort med resultatet att de lägger en massa energi på att hindra annonsörer från att använda adwords. Nyligen så fick jag mitt 7 år gamla adwordskonto - genom vilket jag spenderat säkert en miljon svenska kronor - låst utan närmare förklaring. Annonserna jag körde vara samma annonser som jag kört tidigare om åren och landningsidan var densamma.
    Senast redigerat av Muscleman den 2012-02-16 klockan 02:34.

  4. #4
    Musclemans avatar
    Muscleman Muscleman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    11
    Kan ju tillägga att det också beror väldigt mycket på vad man annonserar. Facebook ads bygger ju på att målgruppen har ett definerat intresse i sin profil av det man annonserar för. Ett bokningssystem låter ju som en business-to-business-verksamhet och då tror jag facebook är ganska värdelöst.

  5. #5
    FredrikGusts avatar
    FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Boden
    Inlägg
    2
    Mina erfarenheter är att man använder Facebook för att bygga relationer och ha en kommunikationskanal till sina nuvarande och framtida kunder. Antalet klick in på sidan via en facebookannons är rätt stort och priset per klick är förhållandevis billigt jämfört med Adwords.

    Som föregående svar skriver så är Facebookanvändare mest intresserade av en stunds förströelse medan dem som söker via Google gör ett aktivt val av vad de förväntar sig hitta.

    En kombination är nog rätt bra, men bäst effekt tror ändå jag att Adwords ger.

    //Fredrik

  6. #6
    MHMs avatar
    MHM MHM är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    1
    Hej!
    För oss ger Adwords ca 40% bättre konvertering men som någon nämnde så beror det säkert på vilken bransch man är verksam inom.

    Citat Ursprungligen postat av carniz Visa inlägg
    Hej,

    Jag har nyligen lanserat ett bokningssystem på webben. Min enkla fråga är nu: vilket "medium" ger bäst resultat vid annonsering?

    Både Google adwords och facebook ads har ju ett CPC (Cost Per Click)-upplägg där man betalar per klickad visning, och magkänslan är att man med Adwords kan nå en större massa medan man med facebook ads kan "rikta" annonserna bättre tack vare facebooks kunskap om vad folk gillar.

    Frågan är alltså, vilket medium ger bäst "bang for the buck"..? (om det enkelt alls går att svara på)

    Tacksam för råd eftersom jag är en nybörjare på detta område!
    Tandblekning på nätet

  7. #7
    Musclemans avatar
    Muscleman Muscleman är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    11
    Om man befinner sig i en branch där man kan sälja små saker om och om igen till samma kunder så är facebook väldigt användbart. Att påminna befintliga kunder, och andra som hört talas om webbplatsen/tjänsten/varan/märket sedan tidigare, om att man finns och att de behöver ens hjälp/varor/tjänster är det som ger mest i reklamsammanhang (förutsatt att branchen passar).

    Säljer man en engångsgrej så är google adwords definitivt bättre.

    En annan sak att betänka är att Adwords erbjuder placering såväl i sökningar som ute på sitt nätverk. Nätverket ska man generellt passa sig för då det fuskas med klicks och besökarkvaliteten är överlag låg, särskilt om man är ett okänt namn. Ju mer känd man är, desto effektivare blir reklamen. Likaledes om man erbjuder man något unikt och prisvärt som det dessutom finns signifikant efterfrågan på. Det önskar vi ju alla att vi gjorde

  8. #8
    Mimikryps avatar
    Mimikryp Mimikryp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Enligt min erfarenhet gäller det att man har en Facebooksida för företaget. Annonser på Facebook har högre konverteringsgrad om de är kopplade till en sida på Facebook än till en extern sida.
    Men återigen, det beror ju på vad man säljer och vad det kostar. I ditt fall tror jag absolut att Adwords är bättre än Facebookannonsering.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Facebook FAQ fel eller?
    Av Kimpo i forum Sociala medier
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-07, 12:17
  2. Facebook likes till facebook page
    Av plekis i forum Sociala medier
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 20:17
  3. Google ads - CPP
    Av Fillkott i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 13:55
  4. Google Audio Ads on Air
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 01:20
  5. Google Video Ads
    Av Elias KAI i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:50