Resultat 1 till 13 av 13

Länkkraft

  1. #1
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Hej!
    Nu har jag kommit till en punkt där jag måste bestämma mig om det är värt att listas på en viss sida. I dagsläget genererar den sidan inte så många klick så går man bara på den aspekten så är det inte värt vad det kostar.

    Den andra aspekten är länkkraft. Det jag undrar då är hur man kan mäta vilken länkkraft en viss sida ger. Jag vill ju inte förlora platser på google om jag skulle avsluta våran affär.

    Går det ens att mäta?

    Mvh Chrisse

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Skicka länkarna i PM så kan jag ge ett estimat.

  3. #3
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Hej Fjodor,

    Tack, men jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att se hur stor länkkraft en länk ger så jag kan värdera andra annonser osv.

    Mvh Chrisse

  4. #4
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Jag är inte superbra på ämnet men kan i alla fall berätta hur jag brukar värdera en länk. Jag brukar gå in på opensiteexplorer (en website) och kolla hur pass bra hemsidan är. Det vill säga hur många inlänkar den har samt Page Authority och Domain Authority. Jag brukar också försöka kolla hur länge hemsidan varit uppe. Det sista jag gör är att ta en titt på hur mycket man länkar ut från hemsidan. Jag har fått för mig att en länk som kommer från en hemsida med få utlänkningar är mer värd än motsatsen. Det är möjligt att jag gör fel då jag är självlärd inom ämnet. Men det har i alla fall fungerat bra för mig hittills.

  5. #5
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Hej mercz,

    Ja jag har varit där på opensiteexplorer, men det säger inte så mycket när man inte vet vilka siffror som anses vara bra och hur det kommer påverka sökresultatet om man tar bort sig från deras utlänkning

  6. #6
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Jag kan säga så här, sidan det gäller är modererat och för att vara med där betalar jag 5000kr och har haft 9st klicka från sidan. Frågan är nu... är det värt det
    Senast redigerat av Urban G den 2012-02-16 klockan 12:52. Anledning: Nog regel 2 det här

  7. #7
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    För hur länge egentligen? Jag skulle nog säga att det inte är värt den summan pengar. För 5000 skulle du kunna få ett antal länkar av ganska bra kvalitet för ett år.

  8. #8
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
    Hej!
    Nu har jag kommit till en punkt där jag måste bestämma mig om det är värt att listas på en viss sida. I dagsläget genererar den sidan inte så många klick så går man bara på den aspekten så är det inte värt vad det kostar.

    Den andra aspekten är länkkraft. Det jag undrar då är hur man kan mäta vilken länkkraft en viss sida ger. Jag vill ju inte förlora platser på google om jag skulle avsluta våran affär.

    Går det ens att mäta?

    Mvh Chrisse
    Det finns bara ett sätt för dig att se vad händer utan länken, och det är att sluta betala för den, dessvärre. Jag misstänker att du menar rent rankingmässigt, och inte SEO - mässigt. Vi som är SEO - Nissar har en massa sätt vi bedömer länkars värde för, men jag kan redan nu säga att länken inte är värd några 5000kr om du inte har en helt sjuk produkt / tjänst.

    Världens bästa länk har Page Authority 100, Domain Authority 100, PR 10 (om man nu vill kolla det fortfarande), Relevant Content så att länken genererar en massa besökare till din sida, en perfekt ankartext och 1 länk ut från sidan, den går till dig.
    Den sämsta länken är tvärtemot, PA 0, DA 0, PR0, Genererar inga sales eller ingen trafik, ankartexten säger "Click here" och där finns massvis med länkar till andra sidor.

    Mitt tips är, köp ALDRIG länkar en och en bara för länkjuicens skull. Det finns massor med olika anledningar till detta, men framförallt så kan du aldrig mäta ett resultat. Köp länkar från sidor som delvis skickar länkjuice, men som också har riktiga besökare och potentiella kunder. Då kan du direkt se hur mycket länken är värd, för du ser hur mycket du drar in i sales från deras trafik, länk juicen är bara en bonus.

    9 "average klick" till min sida hade varit värt mellan 90-100kr. Då har vi ungefär 3% conversion rate, 1800kr i snitt order och 20% förtjänst per sälj.

    Allt handlar om vad du säljer, conversion rate och din förtjänst.

    Min förra arbetsgivare var en reklambyrå. Vi satsade på sökorden "International Ad Agency" och "International Advertising Agency" i vår SEO. Inte så mycket sökningar, men siffrorna såg lite annorlunda ut där. Snitt ordern vi fick in från det sökordet låg på långt över 1 miljon kronor, så då är ju all trafik betydligt viktigare.

    Ignorera vad 1 länk ger dig i ranking, det är säkert inte mycket ändå. Räkna ut vad 9 besökare har gett dig i förtjänst, så kan du fundera på vad den länken är värd för dig.

    Lycka till!

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst är det så som Niklas säger man bör räkna.
    Jag har däremot en liten avvikande uppfattning om att det inte skulle gå att mäta effekt av länkar och då enskilda länkar för rankning.
    Går i de flesta fall att mäta effekten för rankningen av enskilda länkar.

    Skicka in den mot ett nyckelord där det inte har varit aktivitet på ett tag. Och se vad som händer. Beroende på vilket ord det gäller, i svårighetsgrad, kan man behöva ta något som ligger från plats 15 och nedåt.

  10. #10
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Visst är det så som Niklas säger man bör räkna.
    Jag har däremot en liten avvikande uppfattning om att det inte skulle gå att mäta effekt av länkar och då enskilda länkar för rankning.
    Går i de flesta fall att mäta effekten för rankningen av enskilda länkar.

    Skicka in den mot ett nyckelord där det inte har varit aktivitet på ett tag. Och se vad som händer. Beroende på vilket ord det gäller, i svårighetsgrad, kan man behöva ta något som ligger från plats 15 och nedåt.
    Fan ser att jag tänkte lite för mycket på det specifika fallet när jag svarade. Självklart kan man mäta en länks värde som Urban säger. Om du inte har länken för tillfället, och lägger till en stark länk till ett svagt rankande sökord kan du förstås se vilken effekt det har. Syftade mer på att det inte går att se din specifika länks kraft nu, när den redan ligger aktiv, innan länken plockas bort. Och om du ska lägga till en länk kan du inte se resultatet innan du betalar för länken, vilket betyder att du inte direkt kan värdera den innan du redan har köpt den.

    Och jag skrev att du aldrig ska köpa länkar en och en för länkkraft, det är ju lite lögn..... Visst kan du betala för en stark länk för ett sökord som inte har så mycket konkurrens för att se om du kan få igen pengarna genom ökad försäljning från det specifika ordet. Men de flesta sökord som genererar bra med sälj kommer inte påverkas särskilt mycket rankingmässigt av en enstaka länk, därför tycker jag att det är bättre att satsa på ett länkbygge.

  11. #11
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Hej,

    Tack för alla svaren. Dock hängde jag inte med vad ni menade med "stark länk mot ett svagt sökord" hur det ska göras och analyseras rent praktiskt. Jag vet inte ens om jag har några starka länkar överhuvudtaget.

    Eller menar ni att jag kan använda t.ex. en länk med href="www.idg.se" och anhortexten "grodan boll", är det en stark länk med svagt lösenord?

    Det vi betalar är för en annons på deras sida för 5kkr om året. Hittils har det inte gett någon konventering, men jag tror det mest beror på våran sida som inte är det mest användarvänligt

    Just ni ligger vi 8 på vårat sökord, och jag vill inte sjunka ner till 9 bara för att jag blir borttagen från den sajten.

    Mvh Chrisse

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag kollade lite på den sajten du pratade om.
    Vad är det du köper av dem? De bildannonser som ligger där är till exempel inte länkar. De pekar mot en redirectsida, och de skickar i och med det i princip ingen länkkraft vidare till målsidan.
    Om det är en sån bildannons du köper ska du värdera den efter den direkta effekten du får av den.

    Det är såklart möjligt att de också säljer riktiga länkar någonstans på sajten, och det är en sån du köpt, och då är det relevant att också fundera över vilken effekt den ger SEO-mässigt.

  13. #13
    Chrisses avatar
    Chrisse Chrisse är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    8
    Hej,

    Vilken tur att du såg det! Det innebär väll att det inte ger någon som helst länkjuice överhuvudtaget. Och 9 besökare på 2 månader är inte värt 400kr

    Tack för all hjälp.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 12:20
  2. Vilket alternativ ger mest länkkraft?
    Av Yesbox i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 14:45
  3. Hur länka utan att tappa länkkraft?
    Av MiniAnton i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 22:09
  4. Bildlänk + länktext = oförändrad länkkraft?
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 12:28
  5. Länkkraft & rättvist länkbyte...?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 13:22