Resultat 1 till 5 av 5

Val av domännamn för SEO

  1. #1
    mikaelcreas avatar
    mikaelcrea mikaelcrea är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Hej,

    Jag undrar om man kan göra dubblet av ett ord för slippa lägga till något ord efter det primära som kladdar till det för mkt.

    Ex.

    Vill fokusera på cyklar. Cyklar.se är givetvis upptagen. Cykelbutiken.se låter kanske bättre än cykelcykel.se men vilket är bäst när det gäller att komma upp sig på google?


    Undrar också om domän.se och doman.se värderas lika eller ger det extra flyt i sökmotoroptimeringen när man har domän.se då bokstäverna stämmer exakt mot det svenska ordet?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Cyklarcyklar.se är ungefär lika vettigt som badrumsinredningbadrumsinredning.se, med andra ord inte speciellt bra. Ser snarare rätt så spammigt ut och kan motverka sitt syfte just därför.
    Cykelbutiken.se är i så fall bättre.

    Se eller com har väl diskuterats en hel del här. Anser nog att se är att föredra för svenska ord men det kan fungera bra med com också. Är lite det här med igenkännandet också, se är vanligare för svenska sidor än com. Även om det är en rätt så stor spridning på olika tld numera.

  3. #3
    planas avatar
    plana plana är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    102
    En bra SERP placering står och faller inte med ett domännamn, även om det (initialt) givetvis är en förmildrande omständighet.

    Med intressant och vettigt innehåll kan man garanterat ranka snyggt på cykel/cyklar från Fritidsprylar.se till exempel.

    Upplysningsvis kan jag meddela att jag faktiskt har stött på motsatsen, att sökordet är samma som domännamnet och inte alls rankar ens på förstasidan och då var det endå något SEO-relaterat! (Dvs, troligtn producerat av nån SEO-snubbe...)

    Så ... bara för du prickar in sökordet som domännamn är det i sig ingen garanti för snygg SERP listning!! Kan ju vara skönt att veta...!! :-)

  4. #4
    mikaelcreas avatar
    mikaelcrea mikaelcrea är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    5
    Tackar för era snabba svar

    Vet inte om jag behöver göra ett nytt ämne, men testar att passa på att fråga er här: vet ni om det är möjligt att få en IDN-domän att fungera korrekt (ej som punycode) i firefox (det är en .com adress, .se brukar ej strula...)

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Var uppe till diskussion 2009 här i forumet http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=5245 Finns en hänvisning där till http://www.mozilla.org/projects/secu...licy-list.html där man under rubriken Testing tydligen skall kunna mecka lite med Firefox, ja din version inte dina besökares vill säga.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Så ser en ett bra domännamn ut
    Av Gustav i forum Domänen
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-12-15, 08:23
  2. Domännamn med åäö...?
    Av stefanalander i forum Domänen
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 00:07
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  4. Domännamn
    Av PernillaEA i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 14:08
  5. Domännamn - 500 kr st
    Av Andreas Bard i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 17:56