Resultat 1 till 9 av 9

Flera domäner - frågor...

  1. #1
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Hej!
    Har några frågor ang. SEO.
    Kanske någon har tid över för att ge mig några svar på dessa.
    Låt oss säga att man har sökordet "produkt1".
    Sidan som produkt1 ligger på är www.minsida.se.
    Addressen till produkten är då:
    www.minsida.se/produkt1
    Är det då även en fördel att registrera www.produkt1.se som sedan dirigeras till www.minsida.se/produkt1?
    Om ngn sedan får en träff hos tex. google på www.produkt1.se - hur kommer länken att te sig hos google? Kommer den att innehålla texten i meta description tag som finns på www.minsida.se/produkt1?

    Mvh, Niklas

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Om du menar Redirect när du säger "dirigeras" så kommer det inte hjälpa dig alls. Om produkt1.se tidigare varit registrerade så kommer det hjälpa litet.

    Det du kan göra är att bygga en ny webbplats på produkt1.se som ger mer och fördjupad information om produkten. Denna webbplats kan sedan länka till minsida.se/produkt1. Det kommer ge dig mer trafik och trafik som troligen konverterar.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Som vanligt så är relaterande ord mellan domäner och produkter som behandlats samma tema en + faktor i googles ögon. Har du en domän som heter www.produkt1.se och en sida som heter www.minsida.se där där www.produkt1.se djuplänkar eller bara länkar till kategorin eller produkten på minsida.se så är kombinationen alltid bra

  4. #4
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    skickade in mitt svar för fort... Här kommer lite mer matnyttigt.... Först en fråga...Varför använder du inte "produkt1.se" som din huvuddomän? Eftersom sökordet verkar vara viktigt för dig så vinner du några "%" på att använda ditt nyckelord som huvuddomän om det nu är "ledigt".... Om det är andra faktorer som styr...d.v.s ålder...PR m.m så förstår jag varför....

    jag utgår ifrån att du vill använda "www.minsida.se" som huvuddomän......Detta kanske inte är ett "rakt" svar på din fråga men ett bra tips.

    1. Starta en Wordpress blogg på "produkt1.se. Se bloggen som många andra gör som ett instrument för att dra trafik till din huvudsida.
    2. Arbeta upp den bloggen med relevanta inlägg och långa inlägg.
    3. Tagga alla inlägg med olika kombinationer med ditt sökord i, hur kan "sökaren" tänkas söka på ditt sökord? Det finns massor av varianter?
    4. En blogg generellt sätt rankar högre i googles ögon eftersom det är ett socialt media, du tjänar bra med placeringar bara att använda en blogg.
    5. Är du tillräckligt aggressiv och försiktig samtidigt så har du bra möjligheter att nå kanonplaceringar med din blogg som "vapen" och detta blir en bra länkkälla till din huvudsida som kommer att generera bra med konverteringar...

    Lite off topic......

  5. #5
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Tack båda för att ni tog lite av eran tid att svara med tips & info!
    Tobias:
    Med dirigeras så menar jag i DNS-inställningarna & inte som typ med mod_rewrite i .htaccess eller liknande.

    ploppan73:
    Saken är den att det inte bara kommer att finnas en produkt på www.minsida.se
    Fråga - hur kommer det sig att kombinationen liknande domän som produkt är bra?
    Vad jag menar är - hur kommer www.produkt1.se att te sig i sökresultaten & hur tolkar google den adressen då det på den domänen egentligen inte finns något innehåll?

    Mvh, Niklas

  6. #6
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Citat Ursprungligen postat av niklasinla Visa inlägg
    Tack båda för att ni tog lite av eran tid att svara med tips & info!
    Tobias:
    Med dirigeras så menar jag i DNS-inställningarna & inte som typ med mod_rewrite i .htaccess eller liknande.

    ploppan73:
    Saken är den att det inte bara kommer att finnas en produkt på www.minsida.se
    Fråga - hur kommer det sig att kombinationen liknande domän som produkt är bra?
    Vad jag menar är - hur kommer www.produkt1.se att te sig i sökresultaten & hur tolkar google den adressen då det på den domänen egentligen inte finns något innehåll?

    Mvh, Niklas

    Hej Niklas! Först en fråga som jag inte riktigt förstår. OM du vill ranka högt i sökresultaten så ska du fylla www.produkt1.se med INNEHÅLL......Google tycker om fokus...Där alla sidor och länkar till och från sidor behandlar samma tema.... Sedan är ett extremt svårt att svara på hur google kommer att ranka www.produkt1.se vs. www.minsida.se/produkt1 separat..... Har du en sida som heter www.produkt1.se på "bokstaven" exakt som det sökordet du är ute efter och du fyller den med relevant information så är jag säker på att den kommer att nå topp-placeringar. MEN är www.minsida.se en gammal site med gammal länkkraft" så kan det bli jämnare.... Om du har fokus på just "produkt1" är det bara ett prova dig fram. Ibland får man resultat man inte trodde var möjligt och som talar emot all logik...

    Jag har själv via satelliter tagit mig fram med extremt svåra sökord utan länkkraft utan endast med "matnyttig" information (med seotänk bakom). Så Niklas.... Svaret det bästa svaret på din fråga är - Hur bra du rankar har med tid, konkurrens, inlägg och såklart länkstrategi att göra... Det finns inget facit att utgå ifrån utan beräkningar på vart man "borde" hamna....

  7. #7
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Ett tillägg... "topp-placeringar" har såklart med svårhetsgraden på sökordet att göra....Vissa är stört omöjliga att nå utan "hjälp"...

  8. #8
    niklasinlas avatar
    niklasinla niklasinla är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Tack!
    Jag förstår att man inte kan förutse något exakt gällande just sökresultat.
    Nu förstår jag dock mer kring att ha flera domäner.
    Jag har inte varit säker på den biten då jag evt. trodde att det skulle vara fördel att anv. sig av typ som i exemplet, www.produkt1.se & sedan koppla den till www.minsida.se/produkt1. Då utan att ha innehåll på www.produkt1.se

    Niklas

  9. #9
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    Det är en Djungel det här Men som sagt "fyller" du "båda sidorna" med bra information så har du dom bästa förutsättningarna. Se till att båda sidorna har fokus på´samma ämne MEN unikt innehåll....Lycka till

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .htaccess och flera domäner
    Av Christina i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 12:05
  2. samma content på flera domäner
    Av DrNick i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 23:53
  3. samma namn med flera domäner?
    Av mariofrost i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 12:17
  4. Flera domäner under samma IP
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 16:13
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03