Resultat 1 till 14 av 14

Google har sniffat upp o indexerat butikleverantörens subdomän

  1. #1
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Har lagt upp en butik och använder en hyrlösning från en leverantör som från start lägger upp butikerna på en av deras subdomäner. Jag har redan från första dagen använt egen domän kopplad till deras server. Butiken har väl varit igång någon månad.
    När jag sökte på lite olika söktermer kommer den redan upp ganska bra, men jag fick syn på att lite längre ner i serpen har nu även butikleverantörens subdomän till butiken börjat dyka upp.
    Subdomänen kommer alltid efter min egen domän, men jag blir lite nojig över att Google ska straffa min egen domän för duplicate content. Det finns redan en del länkar mot den "riktiga" domänen, medan subdomänen knappast lär ha några.

    Kommer Google själv att haja hur det hänger ihop och sluta indexera subdomänen?
    Risk för straff för duplicate content?

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Det enda vettiga är att köra en redirect från subdomänen till din riktiga domän eller att avindexera subdomänen.

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    halloj Packard,

    Kan börja med att säga att jag var med om precis samma sak för ett tag sen. Skrev ett inlägg om det här på SEO-forum: http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7639.

    Mitt tips är att du ber e-handelsleverantören att göra ordentliga canonical-länkar, 301.ar och sedan skriva i robots.txt att inget på demosajten ska indexeras. nu har det ju redan gjort det en del. men om du är snabb så kanske du inte får samma problem som jag hade.

    Jag jobbar fortfarande med att bli av med alla "duplicate" sidorna och länkar rätt o.s.v.

    Det komiska av allt är att e-handelsleverantören har precis fått höga poäng från ett seo-test gjort av ett av Sveriges största seo-aktör (behöver nog inte outa vilken), Konstigt att dom aldrig märkte detta hehe.

    men men. Lycka till nu

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    I grund och botten har Micke rätt, men jag skulle rekommendera att göra en av de tre sakerna han föreslår, och bara en.

    Bäst är att göra 301 redirecs från varje sida i testmiljön till motsvarande sida på den riktiga sajten. Då försvinner sidorna troligen nästa gång Google kommer och besöker dem.
    Går inte det skulle jag föreslå att spärra ut Google genom att sätta en noindex-tagg på varje sida. Den gör att Google kommer ta bort sidorna från sitt index, och problemet bör lösas ungefär lika fort som med 301, men eventuella länkar skickas inte med.
    Går inte det heller att fixa blir nästa steg att spärra ut Google med hjälp av Robots.txt. Det kan dock göra att URL:erna finns kvar i Googles index, men innehållet på sidorna kommer tas bort. Att kombinera 301 redirect och det här är dock inte bra, då Google kommer läsa Robots-filen först och därmed aldrig få reda på att sidorna är redirectade.
    Om det inte går att sätta noindex på varje sida kommer det förmodligen inte att gå att få in en canonical heller, men ibland kan det finnas stöd för det, så det kan vara värt att kolla om de andra sakerna inte är möjliga. Att den här lösningen inte är prioriterad beror på att Google använder de här taggarna lite godtyckligt ibland, enligt min erfarenhet.
    Slutligen, om inget annat går, så ta bort allt i testmiljön och ge ett 404-svar, så kommer sidorna att försvinna med tiden.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    I grund och botten har Micke rätt, men jag skulle rekommendera att göra en av de tre sakerna han föreslår, och bara en.

    Bäst är att göra 301 redirecs från varje sida i testmiljön till motsvarande sida på den riktiga sajten. Då försvinner sidorna troligen nästa gång Google kommer och besöker dem.
    Går inte det skulle jag föreslå att spärra ut Google genom att sätta en noindex-tagg på varje sida. Den gör att Google kommer ta bort sidorna från sitt index, och problemet bör lösas ungefär lika fort som med 301, men eventuella länkar skickas inte med.
    Går inte det heller att fixa blir nästa steg att spärra ut Google med hjälp av Robots.txt. Det kan dock göra att URL:erna finns kvar i Googles index, men innehållet på sidorna kommer tas bort. Att kombinera 301 redirect och det här är dock inte bra, då Google kommer läsa Robots-filen först och därmed aldrig få reda på att sidorna är redirectade.
    Om det inte går att sätta noindex på varje sida kommer det förmodligen inte att gå att få in en canonical heller, men ibland kan det finnas stöd för det, så det kan vara värt att kolla om de andra sakerna inte är möjliga. Att den här lösningen inte är prioriterad beror på att Google använder de här taggarna lite godtyckligt ibland, enligt min erfarenhet.
    Slutligen, om inget annat går, så ta bort allt i testmiljön och ge ett 404-svar, så kommer sidorna att försvinna med tiden.
    ja ser där ja, Då fick man lära sig en ny teknik . Det är därför jag älskar detta forumet hehe. Men nu när du skrivit det så kom jag på att mitt svar var ganska missvisande ändå. tackar för din rättning . (Ibland behöver man en spark i baken hehe).

  6. #6
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Tack för era svar. I adminverktyget kommer vi åt att sätta 301 och noindex-tagg som då hamnar på respektive sida. Men de ligger där, oavsett om man går in i butiken från subdomänen eller den "riktiga" domänen. Sätter vi exempelvis no-index på sidan /hej.html så blir det noindex på båda.
    Har precis mailat butiksleverantören för att höra om de kan slita bort subdomänen helt och hållet. Får se vad de säger.
    Micke - vi kanske har samma leverantör av butik, för de har högsta poäng på SEO av det företag du nog menar...

  7. #7
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av packard Visa inlägg
    Tack för era svar. I adminverktyget kommer vi åt att sätta 301 och noindex-tagg som då hamnar på respektive sida. Men de ligger där, oavsett om man går in i butiken från subdomänen eller den "riktiga" domänen. Sätter vi exempelvis no-index på sidan /hej.html så blir det noindex på båda.
    Har precis mailat butiksleverantören för att höra om de kan slita bort subdomänen helt och hållet. Får se vad de säger.
    Micke - vi kanske har samma leverantör av butik, för de har högsta poäng på SEO av det företag du nog menar...
    Hehe ja det låter som så, Men om du har samma som jag så tycker jag att du ska ringa dom istället för att mejla. När man ringer supporten så får man hjälp i realtime så att säga hehe. Är det möjligtvis Jetshop du har?

  8. #8
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    I grund och botten har Micke rätt, men jag skulle rekommendera att göra en av de tre sakerna han föreslår, och bara en.

    Bäst är att göra 301 redirecs från varje sida i testmiljön till motsvarande sida på den riktiga sajten. Då försvinner sidorna troligen nästa gång Google kommer och besöker dem.
    Går inte det skulle jag föreslå att spärra ut Google genom att sätta en noindex-tagg på varje sida. Den gör att Google kommer ta bort sidorna från sitt index, och problemet bör lösas ungefär lika fort som med 301, men eventuella länkar skickas inte med.
    Går inte det heller att fixa blir nästa steg att spärra ut Google med hjälp av Robots.txt. Det kan dock göra att URL:erna finns kvar i Googles index, men innehållet på sidorna kommer tas bort. Att kombinera 301 redirect och det här är dock inte bra, då Google kommer läsa Robots-filen först och därmed aldrig få reda på att sidorna är redirectade.
    Om det inte går att sätta noindex på varje sida kommer det förmodligen inte att gå att få in en canonical heller, men ibland kan det finnas stöd för det, så det kan vara värt att kolla om de andra sakerna inte är möjliga. Att den här lösningen inte är prioriterad beror på att Google använder de här taggarna lite godtyckligt ibland, enligt min erfarenhet.
    Slutligen, om inget annat går, så ta bort allt i testmiljön och ge ett 404-svar, så kommer sidorna att försvinna med tiden.
    Återkopplar till denna tråd igen, eftersom problemet kvarstår.
    Nej det är inte J-shop men min leverantör har fått toppbetyg för sin SEO av en stor aktör på SEO-marknaden trots att det är stor risk för straff av G för duplicate content. Men, Ja,Ja... G fortsätter alltså att indexera både den domän som marknadsförs och som ligger kopplad mot butiksleverantören, samtidigt som G kommer åt och indexerar den subdomän som butiken ligger på hos leverantören.
    För varje uppdatering jag gör indexerar G allt på samma sätt för både "rätt" domän och deras subdomän.
    Subdomänen är väl till för de som inte vill köra med egen domän, men för mig som använder egen domän finns å andra sidan ingen möjlighet att ta bort subdomänen. De säger att man mot extra avgift per månad kan få helt eget IP och SSL-certifikat vilket skulle lösa problemet enligt dem.
    Tycker det är lite sådär måste jag säga, men det verkar som jag måste köra på det. För vi kan inte göra några 301, noindex etc för då slår det igenom på båda vanliga domänen och subdomänen.
    Samtidigt säger de att en egen IP-adress för butiken skulle vara bra för ranking hos exempelvis Google, eftersom jag redan har egen domän.
    Där kommer en följdfråga plötsligt upp. Har nån annan erfarenhet av att byta från att som nu ha butik på ip-nummer som flera andra nätbutiker delar till att få SSL och helt eget IP? Ger det ett något speciellt för rankingen att tala om, för då kan det ju vara värt det enbart pga av det. Leverantören har bindningstid för SSL i 12månader och kostar 1500kr/år ex.moms. Ingen stor peng alltså, men jag sätter mig lite på tvären att jag måste betala för att bli av med deras subdomän.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Eget IP# och egen DNS på din domän ger G en signal om att du är en seriös aktör. Eget IP# och egen DNS-server eller DNS-hosting visar att du teoretiskt har en egen dedikerad server... Vad är bäst i Gs ögon, en dedikerad server med extra allt eller shared hosting med ett tusental siter på samma server? ;-) Det ger mer trust självfallet!
    Senast redigerat av SEOJonas den 2012-05-10 klockan 20:55.

  10. #10
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Eget IP# och egen DNS på din domän ger G en signal om att du är en seriös aktör. Eget IP# och egen DNS-server eller DNS-hosting visar att du teoretiskt har en egen dedikerad server... Vad är bäst i Gs ögon, en dedikerad server med extra allt eller shared hosting med ett tusental siter på samma server? ;-) Det ger mer trust självfallet!
    Där vet jag inte om jag håller med dig. Varför är en dedikerad server ett tecken på att du är seriös? För att du är ensam på den? Hur skiljer du på en dedikerad server och en Dell Pentium II som står på din mammas vind?

    Jag kan däremot hålla med att du kan få bättre prestanda på en egen server och därför ge en liten positiv signal till google.

    Mitt tips till dig @packard är att göra en redirect till din domän. Skriver du en bra regel så fungerar det som det ska. Typ:
    Kod:
    RewriteEngine On #starta motorn
    RewriteBase / 
    
    #om host är sub.domain.com så redirecta allt till www.mydomain.com
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^sub\.domain\.com [NC] 
    RewriteRule (.*) http://www.mydomain.com/$1 [R=301,L]
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  11. #11
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Där vet jag inte om jag håller med dig. Varför är en dedikerad server ett tecken på att du är seriös? För att du är ensam på den? Hur skiljer du på en dedikerad server och en Dell Pentium II som står på din mammas vind?

    Jag kan däremot hålla med att du kan få bättre prestanda på en egen server och därför ge en liten positiv signal till google.

    Mitt tips till dig @packard är att göra en redirect till din domän. Skriver du en bra regel så fungerar det som det ska. Typ:
    Kod:
    RewriteEngine On #starta motorn
    RewriteBase / 
    
    #om host är sub.domain.com så redirecta allt till www.mydomain.com
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^sub\.domain\.com [NC] 
    RewriteRule (.*) http://www.mydomain.com/$1 [R=301,L]
    Tack Tobias!
    En följd fråga för säkerhets skull bara...
    Lägger jag in koden på index så kommer den automatiskt läsas av Google på subdomänen (som ska väck) men även på min egna kopplade domän som ska vara kvar. Koden blir synlig på båda.
    Det blir inte tokigt när Google kommer in på domänen som ska vara kvar och läser koden den vägen, eller?

  12. #12
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Nej, det ska inte bli några problem. Koden kollar först vilken domän det är. Om det är subdomänen så ska en handling utföras.

    Koden kommer inte heller synas för någon eller för google. Det är webbservern som tar hand om allt och gör som det ska.

    PS. Ursäkta mig för sent svar.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  13. #13
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Tack för alla svar! Efter att butiksleverantören fått lägga dit koden Tobias var snäll att ge mig så indexerar inte G nya sidor och de tidigare dubletterna håller som bäst på att försvinna nu. Tack o bock!

  14. #14
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Kul att det fungerar som det ska.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. domän eller subdomän
    Av lenny46 i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-02-27, 19:57
  2. domän och subdomän har samma innehåll. Problem för Google?
    Av MeraSmycken i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 07:34
  3. subdomän i länkkataloger.
    Av lenny46 i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 15:22
  4. Optimera via subdomän
    Av DD Webb i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 16:31
  5. plats 10 på webb.se subdomän?
    Av dajm i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 20:53