Resultat 1 till 9 av 9

Regler för denna forumsektion

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    När du vill posta här för att köpa eller sälja länkar skriv följande (kopiera och klistra in):
    • Om du vill köpa eller sälja:
    • Område för sidan:
    • Språk på sidan:
    • PageRank på sidan:
    • Var länken kommer ligga (startsida, antal interna sidor):
    • Om länken kommer få besökarklick eller inte:
    • Eventuella krav på sidan du vill köpa länk av:
    Själva förhandlingarna sker via PM. Även URLerna skickas via PM.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Janes avatar
    Jane Jane är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    12
    Har en fråga till admin om den här sektionen av forumet.

    Många säljer länkar baserade på Page Rank men ..ärligt talat PR är väl helt ointressant nuförtiden i SEO syfte? Eller? En sida med hög PR får väl inte högre placering i SERPen eller högre quality scoring eller? Jag förstår således inte vad en sajt tjänar på att köpa länkar från en sajt med hög PR i jämförelse med att köpa länkar från en sidan med hög trafik?

    Jag undrar därför att jag har flera sajter med upp till 40.000 besökare (genomsnitt 8 sidhämtningar per besökare) om dagen och jag har ända bara PR 4. Sedan har jag ett par webbsidor med PR 6 & 7 men skulle inte komma på tanken att sälja länkar dyrt därifrån eftersom de sajterna har förhållandevis lite trafik med kanske ett par tusen besökare dagligen.
    Känns lite som om det är ett falskt försäljningsargument att sälja dyrare för att sajten i fråga har hög PR. Som kund är jag mer intresserad av hur många som kan tänkas klicka på min länk hellre än vilken PR en sajt har som jag annonserar på.....


  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej Jane,

    Din fråga är självklart befogad. Då jag personligen inte säljer länkar kan jag inte annat än gissa mig till varför det ser ut på detta sätt.

    Om du frågar mig, så har PageRank ur SEO synpunkt faktiskt fortfarande ett värde. Men endast ett indirekt värde. Dessutom beror betydelsen av en webbplats PageRank på var denna PageRank kommer ifrån (vilka sajter), och hur länkarna som genererar denna PageRank är utformade (ankartext mm).

    Jag tror att PR används lite grand av enkelhet. Vilket annat mätvärde, som vem som helst kan kontrollera, skulle man använda?

    I och med att många av de som köper länkar även säljer länkar från samma sajter som de köper dem till så blir det ju dessutom en självuppfyllande profetia. Många länkar med hög PR = sajten får hög PR = man kan ta bättre betalt för länkarna.

    Hoppas att det besvarar din fråga.

  4. #4
    Janes avatar
    Jane Jane är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    12
    Tack för ditt svar. Jag misstänkte att det var något i den stilen. Jag funderar på om inte Alexa ranken är ett bättre mätverktyg eftersom man ser hur stor räckvidd sajten har? Därifrån kan man också klicka vidare och se varifrån besökarna kommer och försäkra sig om att det inte är köpt trafik från ett och samma ställe.
    Synpunkter? Är jag helt ute och cyklar?

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bernt gav ett bra svar.

    En del eller förmodligen många av de som köper länkar är bara ute efter högre rankning. Att länken sedan också ger besökare ses kanske då mest som en bonus.

    Om man köper länkar för högre rankning så brukar det viktiga vara att man får en bra ankartext på länken, sidan har rätt tema och att länken faktiskt ger kraft. För att se om länken ger kraft brukar man titta på PageRank på sidan som länken kommer finnas på och hur många andra länkar som finns på samma sida.

    Själv gillar jag inte Alexa - den ger en viss information men är så pass mycket vilseledande att den knappt är värd att titta på enligt mig.

    Om man som du till exempel som vill sälja eller kanske köpa länkar för att få mer trafik så skulle man som ett tips kanske bifoga skärmdumpar från statistikprogram. Att hänvisa till Alexa vet i tusan.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Janes avatar
    Jane Jane är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    12
    Tack för två mycket bra svar! :-)

  7. #7
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Område för sidan: Hus o hem | säkerhet | semester | tillverkning |
    Språk på sidan: svenska | engelska
    PageRank på sidan: reggad
    Var länken kommer ligga (startsida, antal interna sidor):
    Om länken kommer få besökarklick eller inte:
    Eventuella krav på sidan du vill köpa länk av: Kravet är transparans. Söker samarbete.

  8. #8
    tap1ons avatar
    tap1on tap1on är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    67
    Har några frågor:

    1. Såg en tråd där säljaren sålde listor med forumprofiler, är detta okej?
    2. Får man lägga upp en "tjänst" där man skapar forumprofiler åt köparen?
    3. Är det okej att skapa och sälja såkallade linkwheels?

    Tacksam för svar!

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Länkförsäljning är ok att marknadsföra här vilket väl din punkt 3 hamnar under. Punkt 1 har ju redan skett eftersom den tråden finns kvar. Och då kan väl punkt 2 kanske anses ok också.
    Om nu inte någon annan moderator har avvikande uppfattning.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Forumsektion SEO-tjänster?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 21:30
  2. Regler för denna forumsektion
    Av Jim Westergren i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 21:10
  3. Regler för denna forumsektion
    Av Jim Westergren i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 21:08