Resultat 1 till 5 av 5

Nån som jobbar på finska marknaden? Fråga om .se i finland

  1. #1
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tjena

    Först vill jag fråga om vilka möjligheter ni anser att en .se har att ranka i google.fi eller borde jag leta efter en tld finns tyvärr bara .name .mobi .me och .nu att välja på annars.

    Är även intresserad av att komma i kontakt med någon som jobbar med seo på den finska marknaden ang länkbyten också, pm:a mig

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är genereelt "lätt" att ranka i Finland, och generellt svårt att ranka med en landsspecifik toppdomän i ett annat land.
    Det går i Finland med .se, mycket för att de har en svenskspråkig version av Google.fi

    Trots det skulle jag nog rekommendera en gTLD som du kan göra en geo-target mot Finland på. Kanske kolla efter ett annat domännamn som finns ledigt.

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Tackar för svaret, det måste tyvärr vara detta ord då oavsett vad Matt cutts säger så tror jag stenhårt fortfarande på att exakt keyword match som domännamn ger en fördel. Kommer inte bygga något varumärke kring siten utan är enbart ute efter trafik på ett specifikt ord.

    om du hade mellan .me .nu .name och .mobi att välja emellan, vilket hade du tagit?

    väger mellan .nu och .me mest för mig.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Ska du bygga en hemsida som enbart ska fokusera på ett ord så hade jag valt "rätt" ord. Men det finns ju säkerligen massvis med varianter på ordet där du fortfarande får styrka via de naturliga länkarna.

    Jag tror att Matt Cutts "säger sanningen" när han säger att exakt matchande domän inte ger styrka i algoritmen, men att han säger det på ett jävligt dodgy sätt.
    Enligt egna erfarenheter får du bra styrka för brand-länkar och keyword-länkar, och har du en exakt matchande domän så betyder det att alla dina brand-länkar även ger styrka till ditt sökord och tvärtom, därför är exakt matchande domäner så oerhört starka och därför ljuger farbror Cutts samtidigt som han talar sanning.....

    Hoppas jag inte rört till det för mycket nu.....

    Så mitt tips går nog mer över till vad Aaron säger. Om det finns minsta möjlighet att hitta en liknande domän för rätt TLD hade jag absolut valt det istället för en skum ändelse, men det beror ju på sökordet och projektet i sig förstås.
    Är det ett stort brand som Facebook eller Coca Cola så görs ju massvis med sökningar på den exakta sökningen, men de allra flesta stora sökord har ju 10-100 gånger fler sökningar om du kombinerar alla long-tails mot vad som görs på huvudsökningen, och då kan du också ta en alternativ domän som köpxyz, xyzonline eller liknande.

    Det är svårt att ge dig ett perfekt svar utan att veta vilket sökord och vad du har tänkt dig att göra med hemsidan för det avgör vilken strategi och vilken domän du borde välja.

    Om du trots allt ska gå för ditt exakta sökord är det nog bättre att leta upp en finsk variant på seo-forum.se eller amino.dk där du kan fråga de med massvis med erfarenheter från den finska marknaden vilken domänändelse som anses "ok" för det finska folket.

    Lycka till,

  5. #5
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jo det finns en del longtailfraser som jag kan bygga med på lite undersidor
    huvudord/ord1
    huvudord/ord1/ord2
    osv...

    ok, följdfråga då, vad tror ni om att slänga in siffror bara för att få tlll nyckelordsdomänen man ser ju ett flertal varianter 24, 247, 365 osv.. eller kanske bara en etta
    blabla1.com sen på något finurligt sätt göra ettan legitim med sidtitel i stil med "blabla number 1"

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkkataloger Finland
    Av tuben i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 15:42
  2. Ny aktör på på finska marknaden
    Av nfinland i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 07:03
  3. Länkbeten Finland
    Av Nord i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 07:59
  4. SEO för finska marknaden
    Av nfinland i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 08:37
  5. Fråga till de som jobbar mycket med PPC
    Av Bernt Johansson i forum Google AdWords
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:50