Resultat 1 till 11 av 11

Önskar feedback

  1. #1
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Hej!

    Jag önskar SEO-relaterad feedback på min nya webbsida:
    howtowritecitations [punkt] com

    Tänkt målgrupp är typ studenter och akademiker i främst USA men även Europa.

    Jag undrar tex om det är någon idé att migrera till Wordpress.

    Tack på förhand

  2. #2
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Sidan är skapad i Zend Framwork, dvs inte WP. Jag har fått tips från annat håll att jag borde migrera hela sajten till WP eftersom wordpress är mer SEO-vänlig. En sak som man skulle kunna ändra är URL:en. I dagsläget när man gå till sidan som handlar om scientific journal article in print, så blir URL: howtowritecitations (punkt) com/cite/form/source/1/medium/2
    Detta skulle man kunna ändra till: howtowritecitations (punkt) com/cite/form/source/scientific_journal_article/medium/in_print, vilket är mer SEO-vänligt.
    Men det kan jag ju göra utan att byta till WP eller hur. Dvs jag kan göra ändringarna inom den befintliga ramen (zend).

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    187
    Citat Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
    Sidan är skapad i Zend Framwork, dvs inte WP. Jag har fått tips från annat håll att jag borde migrera hela sajten till WP eftersom wordpress är mer SEO-vänlig.
    Det där är inte en absolut sanning. WP är lättare att hålla SEO-ordning på, eftersom mycket sköter sig av sig självt. Zend Framework har inga direkta SEO-funktioner utan är ju enbart ett programmeringsramverk och det är upp till dig att sköta SEO-biten själv. Om du vet vad du gör kan du naturligtvis prestera lika bra som en WP-sajt.

    En sak man absolut måste sätta sig in i med ZF är boostrapen och routingen av URLerna. Ett vanligt problem är duplicerade sidor med ZF eftersom du kan kan använda /controller/action lika väl som /egen/route lika väl som /index.php/controller/action osv. Många routar till samma sida tyvärr.

    Här är exempel på din sajt på URL:er som går till samma sida - och du använder inte canoniska länkar så det blir svårt för G att reda ut vad som är vad:

    Kod:
    http://www.howtowritecitations.com/termsofservice
    http://www.howtowritecitations.com/termsofservice/index
    http://www.howtowritecitations.com/index.php/termsofservice
    http://www.howtowritecitations.com/index.php/index/termsofservice
    Det är inte helt trivialt att lösa i .htaccess för index.php-problemet, det är enklare att kolla getRequestUri() i routeShutdown() eller något liknande för att preg_replace:a bort index.php och 301-redirecta till rätt URL.

    Man kan tycka att det inte spelar så stor roll eftersom man inte länkar till /index.php/etc/etc, men risken finns alltid att någon annan gör det - om inte annat för att jäklas (det funkar bra, tyvärr). Vips har man en komplett kopia av hela sajten i Googles ögon. Tar en stund att reda ut.

    Det finns massor av bra information om Zend och routingen på stackoverflow.com.

  4. #4
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Tack för bra tips!

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    + rykte till Michael Bingmert för utförligt svar och bra hjälp.

  6. #6
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Hej!
    Jag har studerat svaret och det finns ett par saker som inte är tydliga för mig.
    Det kan väl inte finnas mer än tre olika länkar för att komma till Terms of Service-sidan:
    howtowritecitations (punkt) com/termsofservice
    howtowritecitations (punkt) com/termsofservice/index
    howtowritecitations (punkt) com/index.php/termsofservice
    Den fjärde länken som angetts är väl fel?
    Hur som helst, överallt på webbplatsen är länken till Terms of Service-sidan howtowritecitations (punkt) com/termsofservice. När en sökrobot/spindel kommer till målsidan (howtowritecitations (punkt) com) och hittar den här länken kommer den att förstå att det är länken till Terms of Service-sidan. Sökroboten kommer inte ens att känna till de alternativa länkarna eftersom de inte nämns någonstans i HTML-koden eller hur?

    Tack på förhand

  7. #7
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Hej igen! Tack för värdeful input.

    För det första, jag har bestämt mig för att behålla zend (kommer inte att migrera till WP).

    För det andra, alla alternativa länkar är nu korrigerade. De hänvisar dig till samma mål, till exempel:
    Kod:
    howtowritecitations.com/termsofservice
    , och så är det för alla sidor (utom forumet, som inte är zend).

    För det tredje, alla länkar är numera mer SEO-vänliga, eftersom de numera ser ut så här (exempel):
    Kod:
    http://www.howtowritecitations.com/cite/form/source/Scientific+journal+article/medium/In+print
    Förut såg länkarna ut så här:
    Kod:
    http://www.howtowritecitations.com/cite/form/source/4/medium/2

    Nu hoppas jag att alla eventuella problem har reducerats (försvunnit?) :-)

  8. #8
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    OK, stor uppdatering genomförd på sidan (howtowritecitations [punkt] com). Ta gärna en titt. Hemsidan och forumet har numera samma design och några rader text i footern har skapats, som beskriver sidan.

    Funderar härnäst på att skaffa VBSEO (till forumet) eftersom det verkar ha fått bra recensioner. Tutorialfilmen måste också uppdateras. Ska också fixa unika tags till respektive sida (tror det är bättre än att ha samma på varenda sida).
    Senast redigerat av Loffy den 2012-04-05 klockan 18:44.

  9. #9
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Hej!

    Den 14/12, 2012, mejlade Google till mig och berättade att "We recently discovered that some pages on your site look like a possible phishing attack". Kollade igenom alla filer men hittade inget.

    Den 17/1, 2013, flyttade jag sajten (howtowritecitations (punkt) com) till ett annat, snabbare webbhotell: beyondhosting.net. Sidan laddar mycket snabbare nu, vilket är toppen.

    När flytten var genomförd gick jag till google.com/safebrowsing/report_error/?tpl=emailer och rapporterade en "incorrect forgery alert". Mitt syfte var att berätta att jag hade tagit till mig informationen om phising-grejen och att jag hade vidtagit åtgärder (kontrollerat alla filer samt flytta sajten till ett annat webbhotell).

    Tyvärr har min ställning i Google SERP:en försämrats under de senaste månaderna. Vet inte om det har att göra med den där phishing-grejen och/eller flytten.

    Jag gör dock inget just nu, utan ligger lågt ett tag till. Förhoppningsvis rättar det till sig inom kort.

    Vilken makt Google har alltså. Det är väl det som är utmaningen också.
    Loffy
    Senast redigerat av Loffy den 2013-02-19 klockan 10:31.

  10. #10
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Jag har fått ett svar från Google på det mejl som jag skickade 14/12. Det är deras "team som ägnar sig åt skräpinnehåll på webben" som ånyo kontrollerat min sajt och tack och lov meddelar de idag att de "inte vidtagit några manuella åtgärder som kan påverka webbplatsens rankning på Google". Hm... Undrar om jag har fått sämre rankning för att servern upphört att visa sidan howtowritecitations (dot) com för Googles sök- och indexeringsrobotar? Jag kämpar vidare med det här och håller forumet uppdaterat.

    EDIT: Det knasiga är att sajten (howtowritecitations (dot) com) har dåliga resultat i samtliga tre system: google, bing och yahoo.
    Senast redigerat av Loffy den 2013-02-25 klockan 13:13.

  11. #11
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Hej igen!

    Dags för en uppdatering.

    Av misstag hade jag en htaccess med innehållet:
    Header set X-Robots-Tag "noindex, noarchive, nosnippet"

    Dessutom hade jag en robot.txt med innehållet
    User-agent: *
    Disallow: /


    Med andra ord, jag hade själv sagt åt sökrobotarna att ignorera min sajt. Allt detta är nu åtgärdat.

    Glad amatör
    Loffy

    PS. Ja, detta har varit så sedan 17 januari. *facepalm* X 2.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. önskar köpa eller byta till länkar - svenska
    Av webdoc i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 23:09
  2. önskar köpa eller byta till länkar
    Av webdoc i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 23:04
  3. Önskar köpa länkar inom lån/ekonomi/sms
    Av Gustav i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 01:18
  4. Någon som önskar några extra SEO kunder?
    Av John Ivarsson i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 20:05
  5. Feedback på direktregg
    Av nomicon i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 12:49