Resultat 1 till 7 av 7

Byta ut stora delar av innehållet på förstasidan

  1. #1
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jag ska göra en update på mitt innehåll vilken innebär att jag kommer ta bort allt nuvarande innehåll och skriva nytt. Det som kommer ändras främst är själva innehållet i sig, dvs keyword densitet (visserligen vet jag man ska skriva för människor och inte sökmotorer, men värt nämnas). Ja, egentligen allt på framsidan vill jag ändra. Det jag däremot inte vill förlora är min ranking. Värt notera är att innehållet kommer fokuseras på exakt samma sak fast i en annan utformning, dvs använda keyword i olikt utformade meningar.

    Faktum är att jag troligen kommer ändra H1 tag, titel-tag och lite annat också. Men dessa kommer fortfarande innehålla ordet jag rankar för men med en liten ändring i hur det ser ut.

    Hur stor betydelse tror ni en sida som flera månader haft samma framsida och rankar helt ok ha för ranking när den får sitt innehåll bytt mot nytt? Kanske positivt med lite nytt o fräsch?

    Tacksam för hjälp.

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Fresh content is king är vad jag hör.

  3. #3
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Jo, men nu är min sida en statisk sida som haft samma innehåll i nästan 6 månader. Vad jag har hört är fresh content bra men kanske inte man vips tar bort allt content som legat där och lägger dit nytt, inte säker..

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Så länge du förbättrar din text skulle jag inte vara orolig.
    Det kan absolut påverka din ranking, både positivt och negativt, beroende på vad som finns där nu och vad som läggs upp istället, men jag ser ingen risk i själva bytet av innehåll.

    Titeln skulle jag vara försiktigare med. Inte så att du inte ska ändra på den alls, men tänk till en gång extra så att du får med det som sidan rankar på.

    Lycka till.

  5. #5
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tack för hjälpen såhär långt.

    När jag skapar det nya innehållet kommer jag se till så att det absolut blir bättre än det nuvarande. Det nuvarande innehållet ser till och med lite överdrivet ut med 1-2 huvudkeyword i varje paragraf. Gällande min title-tag, i nuvarande skede innehåller den mitt huvudkeyword och lite annan text men det känns som det borde gå ändra den till liknande text fast en ny böjning på hur den uttrycker sig samt att den ska innehålla huvudkeyword.

    Tanken med bytet av innehållet är att jag ska rikta mig åt en mer generell publik än bara just en och samma sak. Även om det viktigaste kommer vara att göra sidan så att den fortfarande rankar för mitt huvudkeyword.

    Eftersom mina undersidor har samma stuk som min förstasida är det också nödvändigt att jag ändrar dessa samtidigt som jag ändrar min förstasidan. Jag kommer fortfarande komma kunna ha exakt samma inriktning på huvudsidorna. T.ex om min sida skulle handla om Volvo-bilar och en undersida heter "Köp", istället för att innehållet fokuseras på enbart Volvo-bilar ska den fokuseras även på Saab, Volkswagen osv och skrivas om på ett mer tyckande sätt. Det jag vill komma till är om det tros vara farligt att ändra mycket på en gång. Helst ska det ske vid samma tillfälle eftersom annars blir det konstigt. Vad tror ni?
    Senast redigerat av Johnz den 2012-03-09 klockan 16:41.

  6. #6
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Plockar upp denna tråden igen eftersom jag står inför ett liknande dilemma igen. Förra gången så struntade jag i det i och med för stora risker.

    Nu är det så att jag rankar bra för mitt huvudnyckelord och det vill jag behålla som det är i texterna och på sidan generellt sett. Däremot är det ett sekundärt nyckelord som jag rankar för också men jag vill slopa det för att sätta in en synonym på det som är mycket bättre pga betydligt fler Google sökningar.

    I nuläget finns detta sekundära nyckelord i H1, titel och i text. Det jag vill göra är att byta ut samtliga dessa mot mitt nya mycket bättre. Att jag tappar rank för det sekundära nyckelord jag länge haft förstår jag men det kvittar för mig. Däremot vill jag inte det ska skada mitt huvudord. Farligt?

    Tacksam för svar!

    Edit: Äh, skitsamma. Ändrade. Får se vad som händer.
    Senast redigerat av Johnz den 2012-03-20 klockan 08:00.

  7. #7
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Berätta gärna här sedan hur det gick och vad du själv drar för slutsatser, tror denna fråga kommer upp hos ganska många när det gäller större förändringar av en hittills väl rankande sida.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Åtkomstproblem från delar av Skåne till forumet
    Av Urban G i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 19:19
  2. Dölja delar av texter?
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 13:05
  3. Delar Google upp nyckelorden?
    Av GustavK i forum Sökordsanalys
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 18:03
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 12:15
  5. Förstasidan försvann ur SERPen
    Av Susann Stjernborg i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 13:29