Resultat 1 till 14 av 14

Google ändrar kriterier?

  1. #1
    Johan1979s avatar
    Johan1979 Johan1979 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    5
    Någon som vet vad det blir för förändringar?


    http://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-google-kla-facebook

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Artikeln syftar på googles senaste uppdatering kommer(eller har börjats, är lite osäker) att rullas ut närmaste framtiden. Semantisk sök kallas det så fint och innebär att google ska utifrån kontextet av en sökfras skilja på betydelsen av dubbeltydiga ord, säg att nån googlar på chest. Menade de en chest som i skattkista eller bröstkorg?

    Hur detta exakt ska gå till har jag ingen aning om när det kommer till enstaka ord, ska de använda sökhistorik?

    Denna tyckte ja var lite kul

    "En av svårigheterna som Google framöver gärna skulle vilja få bukt med är sökoptimeringar, där sökmotorn överlistas så att ens sajt klättrar bland träffarna."

    En annan del inom googles semantiska sök är även att google kommer att sakta men säkert försöka döda alla informationssidor som finns där ute genom att presentera deras egna fakta om ämnet som personen frågar efter och försöka hålla dem kvar på google istället för att klicka på en länk i sökresultaten.

    Google vill mao inte bara vara en sökmotor utan även ett wikipediaskal på det, och när ett ämne kretsar mer kring åsikter än fakta så aggregerar google sådan info och presenterar den som sin egen.

    Säkert många som inte håller med mig men det är åt det hållet googles utveckling går åt. Googles dominans och girighet börjar bli lite skrämmande och den säljs alltid in med samma argument " vi vill ge användarna en bättre upplevelse"
    Senast redigerat av Kimpo den 2012-03-20 klockan 05:57.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Formuleringen här är som jag kan se ett rent påhitt från DN
    En av svårigheterna som Google framöver gärna skulle vilja få bukt med är sökoptimeringar, där sökmotorn överlistas så att ens sajt klättrar bland träffarna.
    Tittar man på den källa DN hänvisar till (Wall Street Journal) så återfinns som jag kan se ingenting av detta.

    Enligt originalartikeln så kommer det här påverka mellan 10-20% av sökfrågorna när det är klart.
    Vilket inte innebär per automatik att det kommer röra samma antal webbplatser utan sökningar.

  4. #4
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    DN hittar ju bara på. Lyssnar man på hela ljudfilen så säger ju även någon att det inte är sökmotoroptimerarna man vill få bukt med eller straffa. SEO i sig är ju ingenting Google ser negativt på, i alla fall dom som håller sig inom deras riktlinjer.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra Johnz, ytterligare att steg tillbaka i källkontrollen och då till ursprunget.
    Skall man spekulera vad innebär kan man tänka sig att en sökning på exempelvis Spanien.

    Då kommer text direkt upp om landet, läge, historia, befolkning etc. Ligger nära till hands att tro att de kommer skrapa en del av wikipedias texter då de ligger överst på många sökningar.
    Därefter kanske om flygresor till Spanien, hotell att bo på, sevärdheter, viner och annat relaterat till Spanien.
    Sedan under det Google Maps relaterat till ovan.
    Allt då med sponsrade länkar för att komma vidare. Så det organiska får man väl leta efter på sidan två någonstans. Vilket vi redan sett tendenser på när det gäller andra sökningar.

    Finns det en sökhistorik så anpassas det som kommer upp efter tidigare sökningar efter ett liknande mönster.
    Tittar man på vad tidigare chefer på Google har sagt så ligger numera fokus i huvudsak på annonser inte innovationer hos Google. Källa IDG.
    Svaret hur det kommer se ut har vi om ett år ungefär. Men inte kommer det bli färre annonser i Google framöver. Mindre annonser kanske men inte färre.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag ser fram emot många och hårda rättstvister där Google anklagas för att återpublicera andras material som sitt eget.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  7. #7
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Det jag nämnde om åsikter som Google kommer att aggregera så syftade jag på publika ripples från Google+ inom det ämnet som det googlades på.

    Samma sak gäller frågor inom olika områden. Sökte massa grejer inom javascript o annat jox tidigare idag och varje gång längst ner på SERP-sidan ser jag "Ask on Google+", testade att klicka och då dök en ruta upp med detta förifyllt: Hi there! MIN FRÅGA #question och sedan knapparna för att publicera det i G+.

    Ja, man kan ju bara gissa vad de kommer göra med denna info så småningom. (På med foliehatten), Så fort det ställs något som liknar en fråga och frågan har ställts på G+ och svaret har tillräckligt många +1 så kommer den att visas där högst upp i SERPEN och pusha bort tex Stackoverflow, Wordpress forums + alla andra bra Q&A siter.

    Jag gillar vad Google var men inte vad de gör idag....

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En av svårigheterna som Google framöver gärna skulle vilja få bukt med är sökoptimeringar, där sökmotorn överlistas så att ens sajt klättrar bland träffarna.
    Och där försvann den texten från artikeln. Med stor sannolikhet för att en person mailade till journalisten och påpekade det felaktiga. Dock inte jag men vet vem. Men han får tala om det själv i så fall.
    Bra arbetat kan jag säga.

  9. #9
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Och där försvann den texten från artikeln. Med stor sannolikhet för att en person mailade till journalisten och påpekade det felaktiga. Dock inte jag men vet vem. Men han får tala om det själv i så fall.
    Bra arbetat kan jag säga.
    Jag träder fram som den som mailade journalisten. Meningen i artikeln försvann, precis som hennes svar till mig.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  10. #10
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Google har ju redan börjat med sina "egna" fakta som ju egentligen bara är en sammanställning av det som en massa hemsidor presenterar. Om man till exempel söker på hur hög Empire State Building är (på engelska) så kommer Google att ge svaret baserat på all den information som finns på sajter. Detta har det diskuterats en del om hos Warrior och folk menar att det inte är snyggt att ta informationen och därmed minska på trafiken till sidor som annars hade hamnat högst upp i listan...

    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Artikeln syftar på googles senaste uppdatering kommer(eller har börjats, är lite osäker) att rullas ut närmaste framtiden. Semantisk sök kallas det så fint och innebär att google ska utifrån kontextet av en sökfras skilja på betydelsen av dubbeltydiga ord, säg att nån googlar på chest. Menade de en chest som i skattkista eller bröstkorg?

    Hur detta exakt ska gå till har jag ingen aning om när det kommer till enstaka ord, ska de använda sökhistorik?

    Denna tyckte ja var lite kul

    "En av svårigheterna som Google framöver gärna skulle vilja få bukt med är sökoptimeringar, där sökmotorn överlistas så att ens sajt klättrar bland träffarna."

    En annan del inom googles semantiska sök är även att google kommer att sakta men säkert försöka döda alla informationssidor som finns där ute genom att presentera deras egna fakta om ämnet som personen frågar efter och försöka hålla dem kvar på google istället för att klicka på en länk i sökresultaten.

    Google vill mao inte bara vara en sökmotor utan även ett wikipediaskal på det, och när ett ämne kretsar mer kring åsikter än fakta så aggregerar google sådan info och presenterar den som sin egen.

    Säkert många som inte håller med mig men det är åt det hållet googles utveckling går åt. Googles dominans och girighet börjar bli lite skrämmande och den säljs alltid in med samma argument " vi vill ge användarna en bättre upplevelse"

  11. #11
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Detta är väntat och något många har pratat om det senaste åren. Inte bara att man levererar ren fakta i form av valutakonvertering och statistik från Wikipedia utan även att man gav sig in i resebranschen för att själv presentera alla flygresor, köpte världens största (?) sajt med konsumentbetyg samt att man på sikt har möjlighet att manövrera ut alla prisjämförelsesajter med Google Products.

    Google har sedan tidigare tjänster såsom bildarkiv, bloggar, produktsök, musik, film, docs, excel, powerpoint, mail, kalender, nyheter, telefon, video, fillagring, etc. Det man har börjat göra på sistone är att koppla samman dessa och visa fler av sina egna tjänster i resultaten. Lägg sedan till Wikipedia, Q&A och alla affiliatetjänster du kan tänka dig så blir det intressant.

    Frågan är vad huvudmålet är. Handlar det om att skapa en unik profil för alla användare där man knyter samman all deras internetanvändning så att det i princip blir ett måste att använda Google för att bli medlem på nya sajter eller går man steget längre och ersätter större delen av internet?

    Jag tror att vardagsanvändarna kommer uppskatta förändringen.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan nog hålla med ducedo där att en hel del användare kommer uppskatta det.
    Provade att söka på – hunger games – nyss. Får som översta träff upp tre biografer i närheten av orten där jag bor. Visar starttider för filmen och en länk till kartan var de ligger och sedan kan man gå vidare och se fler biografer.
    Samt också ta del av biografernas övriga utbud med starttider. Under ligger det organiska som vanligt.

    Då jag inte brukar söka på aktuella filmer ofta vet jag inte hur länge det funnits där. Men det ger en fingervisning om hur serpen kommer att se ut framöver.
    Någon som sett motsvarande på andra sökningar?

  13. #13
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Tror biotider kom under 2011. Här är ett inlägg från över ett år sedan som visar på vad som komma skall i Sverige:

    http://www.infobarrel.com/How_to_Use...s_to_Save_Time

    Klockan i andra länder, telefonbok, kördirektiv, definitioner av ord, spårning av paket, flyginformation.

    Tjänsterna har funnits länge men precis som jag nämnde ovanför så är den stora skillnaden att allt fler börjar dyka upp i resultaten.

    Det är intressant för å ena sidan så blir det en bättre användarupplevelse när man får svaren direkt utan att behöva besöka andra sidor men å andra sidan så kommer vi troligtvis få se många företag försvinna. Vad blir t.ex. poängen med Hitta, Eniro, etc. om Google erbjuder svaren direkt genom användarnas startsida? Sedan kan det givetvis diskuteras om Google har blivit "evil" mot företagen eller om det är vår tids biografpianister.

  14. #14
    angelica cs avatar
    angelica c angelica c är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    20
    Inget varar för evigt. Är det inte bara en del av evolutionen!? Google kan ju inte vara samma hela tiden. Sen må det vara så att det irriterar en del men samtidigt tillfredställer andra. Det finns möjligheter för andra företag att visa på innovation!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google ändrar min Title tag?
    Av Niklas Aronsson i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 13:08
  2. Google ändrar inte rubrik o beskrivning
    Av packard i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 08:45