Resultat 1 till 9 av 9

Hjälp! Någon har kapat min hemsida

  1. #1
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Blir så trött på allt skit som finns där ute. Nu har någon hackat sig in på min blogg och lagt in massor av länkar som pekar mot helt random sidor.

    Är det någon som kan hjälpa mig att ta bor dem? Och den viktigaste frågan. Hur gör ni för att skydda er mot attacker som dessa?

    Vore väldigt tacksam för svar.

    trevlig helg!

  2. #2
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Misstänker en Wordpress-blogg som inte hållits uppdaterad?
    Här kommer två artiklar som troligen kan hjälpa dig.
    Först, du är inte ensam: http://magazine.jajja.com/2012/02/hjalp-jag-ar-hackad/ författaren är Urban Lindstedt och han varit med länge så händer det honom så kan det hända nästan vems om helst.
    Andra, här en write up från Urban om hur du säkrar upp en Wordpress: http://magazine.jajja.com/2012/02/ti...ordpress-sajt/

    Yepp jag jobbar på Jajja så om moderatorn tycker det är egen reklam eller att länkar strider mot forumets regler att inte länka ut så får de väl plocka bort dem och du inte hann med att få dem så hojta via ett PM så får du dem den vägen istället
    Senast redigerat av Urban G den 2012-03-24 klockan 00:54. Anledning: Tycker nog att länkarn är ok då de är relevanta för ämnet

  3. #3
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Tack för tipsen ska absolut läsa igenom dem. Dock så märkte jag en sak nu. Jag får upp länkarna på ALLA sidor jag besöker. även här inne... vilket måste betyda att det är min dator som är attackerad?

    Kan inte någon bara gå in på länken i min signatur (om det är ok?) och berätta om de får upp några onaturliga länkar på bloggen. Den är uppdaterad så mycket som det går, så det borde inte vara det. Den bloggen som jag såg det först på är inte den i signaturen, och den har jag en firewall installerat också så den borde ju gett utslag kan man tycka?

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag får inte upp några onaturliga länkar på din blogg. F.Ö så borde du kolla över syntax i URLen i footern..

  5. #5
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Om du får upp länkarna även här på forumet låter det som du säger snarare som din dator blivit hackad. Behöver inte vara hela datorn utan bara en specifik webbläsare som har något säkerhetshål som tillåter körning av javascript lokalt på din dator. Har du flera browsers testa att surfa till sidorna i de olika browserna och se ifall det blir skillnad. Blir det någon skillnad kan du identifiera vilket webbläsare som är hackad.
    Oavsett vilket resultat testet med olika webbläsare ger så kör en virus-scan, om du inte har något antivirus så rekommenderar jag http://free.avg.com/ww-en/homepage. Är det ett känt hack så bör det kunna få bort det ordentligt. Om det inte går så om det bara är en webbläsare så avinstallera och installera om den, om det är alla webbläsare så lutar det åt en ny installation av hela datorn (vilket jag hoppas du slipper då det suger ofantligt).

    Va inne på sidan också, den är långsam och enda konstiga länken jag ser är den längst ner på sidan om att låna utan betalningsanmärkning.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av Feldon Visa inlägg
    Om du får upp länkarna även här på forumet låter det som du säger snarare som din dator blivit hackad. Behöver inte vara hela datorn utan bara en specifik webbläsare som har något säkerhetshål som tillåter körning av javascript lokalt på din dator. Har du flera browsers testa att surfa till sidorna i de olika browserna och se ifall det blir skillnad. Blir det någon skillnad kan du identifiera vilket webbläsare som är hackad.
    Oavsett vilket resultat testet med olika webbläsare ger så kör en virus-scan, om du inte har något antivirus så rekommenderar jag http://free.avg.com/ww-en/homepage. Är det ett känt hack så bör det kunna få bort det ordentligt. Om det inte går så om det bara är en webbläsare så avinstallera och installera om den, om det är alla webbläsare så lutar det åt en ny installation av hela datorn (vilket jag hoppas du slipper då det suger ofantligt).

    Va inne på sidan också, den är långsam och enda konstiga länken jag ser är den längst ner på sidan om att låna utan betalningsanmärkning.
    Bra hjälp. Men jag förstår mig inte på er windowsanvändare. Då och då kommer ett virus som tar upp massa timmar av felsökande och försök att få bort den. Sen slutar det alltid med att ni avinstallerar windows och sen installerar ni det igen. Varför tror ni det ska fungera bättre nästa gång ni installerar windows? Ni kommer hamna i samma situation igen. Kör något som fungerar. Använd Ubuntu eller Mac OS.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Tobias, tack för komplimangen av mitt försök att hjälpa.
    Att Mac OS skulle vara jättemycket säkrare än Windows är en myt: http://macworld.idg.se/2.1085/1.4378...en-sakra-macen
    Tänker inte basha mer än så men däremot ge lite insikt i varför jag väljer Windows.
    Det fanns störst utbud av spel när jag lärde mig leka med datorer så det är något jag vuxit upp med så gränssnittet sitter där och jag kan navigera det enklast.
    Sen är jag gamer och då är inte Linux-distar eller Mac OS direkt någon option. Jag har dock en sekundär burk som jag utvecklar saker på som jag funderat på att köra Linux på i någon form. Men eftersom jag är så van med Windows så känns det bekvämt med Windows på den. Jag kan remote:a till den och jobba med båda burkarna väldigt smidigt och klippa och klistra mellan dem.

    Vad gäller Windows instabilitet så håller jag inte med. Jag ominstallerar min burk någon gång var 4-5:e år ofta i samband med någon hårdvaruuppgradering. En sak gällande det dock, man måste veta vilka versioner av windows man ska hoppa över... typiska exempel är ME och Vista

    Men anyways jag debatterar gärna ämnet med dig men då får du skapa en ny tråd för det och skicka en länk till mig för jag tycker vi håller oss till att försöka hjälpa ewestergard och andra med samma problem här.

  8. #8
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Jag slutar aldrig förvånas över hur hjälpsamma ni är på detta forum

    Det är som sagt min dator som blivit hackad. Har googlat på företaget som länkarna länkar till och det är ett ganska välkänt fenomen. Dock så fixar inte mitt antivirusprogram att ta bort filerna. Det hittar dem men det blir error när det ska ta bort dem.
    Blir till att installera om datorn. Var väl inget relaterat till SEO men tack för hjälpen ändå

    När det gäller sidan i signaturen, kan det bero på webhotellet att den är långsam? Jag upplever den vara lika snabb som vilken annan sida som helst?

  9. #9
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    @Feldon: Jag vill inte heller gå off-topic. Jag tyckte det bara var kul att så fort "virus" kommer på tal så är det alltid en "fix" att "installera om datorn". Jag vet att windows och microsoft är överlägsna på vissa fronter, till exempel spel och marknadsföring. Alla tycker olika och jag gillar mångfald.

    @ewestergard: Testa att köra datorn i felsäkert läge när du virussöker. Många virusprogram (obs, inte anti-virusprogram) försöker skydda sig själva när de körs. Virusprogrammen startar väldigt tidigt i en normal boot, men de startar oftast inte alls vid felsäkertläge. Så testa det innan du tar bort allt du håller kärt och börjar om från början.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hemsida med PR6-8 köpes
    Av xxxphxxx i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 12:00
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 22:37
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  4. SEO för flerspråkig hemsida
    Av SEO-OSE i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 22:32