Resultat 1 till 5 av 5

Få ut så mycket som möjligt med en budget på 30 000 kr utspritt på 6 månader.

  1. #1
    Hanzen4s avatar
    Hanzen4 Hanzen4 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    2
    Hej,

    Jag håller i dagsläget på att få min hemsida byggd av en webbyrå här i Sverige. Domännamnet på sidan är mycket bra och innehåller de ord som man kan kalla min "keywords". Jag har egentligen ingen som helst kunskap gällande SEO, länkbygge osv.
    Sidan kommer att vara en marknadsplats för butiker i Europa främst Norden, som alla säljer en gemensam typ av produkt. Butikerna lägger upp sina produkter som annonser på min sida varefter beökaren ser vilken butik som har den produkt just han är intresserad av och kontaktar då butiken.

    Min fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa till med är hur jag på bästa sätt kan använda ca. 30 - 50 000kr för att generera så stor och nischad trafik som möjligt till hemsidan. Och vad man kan förvänta sig att få för denna summan.

    Som ni märker är jag väldigt grön inom detta området och skulle uppskatta enkla svar och inte invecklade uppsatser

    Jag har valt att inte gå in mer i detalj på vilken bransch samt vilket domännamnet är.

    Tack på förhand!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om din tidsram är sex månader framåt skulle jag rekommendera dig att köpa trafiken, genom AdWords eller ett affiliateprogram, speciellt om det är en ny domän.

    Om du har en längre tidsram än så, och räknar med att driva trafik till sajten under flera år är mitt tips istället att ta kontakt med en sökmotorkonsult som kan hjälpa dig att ta fram en bra stragtegi, optimera din sajt och leverera länkar, så att du kan ranka där det är relevant för dig.

    Mycket mer än så är svårt att säga utan att veta vad det är för bransch du tänker ge dig in i.

  3. #3
    Hanzen4s avatar
    Hanzen4 Hanzen4 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    2
    Yes, det är en ny domän. Saken är den att det kommer att vara gratis för alla annonsörer de första 6 månaderna. När gratisperioden sedan är slut vill jag ha en trafik på sidan som gör att det är lönsamt för annonsörerna att fortsätta för en mindre kostnad månadsvis. Efter gratisperioden har jag förhoppningsvis en större budget och kan då fortsätta med optimeringen. Men jag behöver som sagt få in trafik under dessa 6 månader först och främst.

    Om jag t.ex. skulle välja att satsa på att bygga länkar inom relatera områden, låt oss säga att jag vill "bygga" 100 länkar till sidan, hur sätter man en kostnad på detta och är det oftast ett fast pris eller kostnad per klick som gäller?

    Förstår att det inte är lätt när man inte vet vilken bransch m.m. Men tänk en sida som Blocket.se men nischad för en produkttyp (T.ex. enbart bilar) istället för allt möjligt.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är väldigt varierat vad SEO-företag och -konsulter tar betalt för länkbygge.
    Du kan hitta allt från länkar hyrda per månad till köpta på obestämd tid, och även betalningsmodellerna skiljer sig, från att du betalar när du nått ditt mål till fasta avgifter per länk eller en timkostnad för att generera dem.
    Även "kvaliteten" på länkar som levereras skiljer sig mycket, precis som vilken rapportering du får från leverantören.

    Fundera lite på vad du vill ha i form av betalningsmodell, risk, rapportering, och ta sedan kontakt med flera leverantörer för att se vem som matchar dina önskemål bäst.

    Jag jobbar själv på ett SEO-bolag, och är såklart lite partisk i det här, så jag vill inte riktigt styra dig i någon riktning. Men det får gärna någon annan göra här.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ett förslag är att du helt enkelt lägger ut en förfrågan i forumet här. Och då be att de som svarar ger förslag på hur de skall göra optimeringen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Begränsat budget- lära mig seo?
    Av Yesbox i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 09:46
  2. Länkar bloggar dylikt inriktning pengar om möjligt
    Av Tim i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 12:16
  3. Mycket kommentarer på en artikel - möjligt länkbete?
    Av Peter U Larsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 01:10
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 21:26
  5. PR på två månader gammal sida
    Av Håkan Liljeqvist i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 15:35