Resultat 1 till 7 av 7

Bra domän namn men ej kopplat till sidan på bra sätt

  1. #1
    nanaems avatar
    nanaem nanaem är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Hej alla, ny här.

    Har ett mindre problem med att plocka google placeringar.
    Vi har det perfekta domännamnen, men allt material ligger under en annan sämre domän och kan inte flyttas.

    Så här ser det ut:

    Vi är en folkhögskola som går under domänen tornedalen.se (medveten om att domänen är skit i förhållande till skolan, anyways, vi valde att behålla den ändå för att domänen har ett x antal år på nacken och mycket inlänkningar sker via denna.)

    Vi har en Fiskeguideutbildning och en Naturguideutbildning, detta material ligger under tornedalen.se.

    Vi äger domänerna fiskeguide.se och naturguide.se och det är precis dessa ord vi vill hittas på.

    Vad är bästa sättet att plocka första sidan på Google i detta läge?
    Min plan var att bygga landningssidor under fiskeguide och naturguide domänerna och optimera dessa och länka vidare till våran huvudsida och utbildningsinnehållet, låter det vettigt?

    Sedan antar jag måste ligga på en annan server/host för att inte klassas som duplicate content av Google?

    Någon som har en bättre ide att plocka topplaceringarna i detta läge?

    Antar att vi redan straffats lite då fiske o natur domänerna pekat mot tornedalen.se...
    Senast redigerat av nanaem den 2012-03-12 klockan 14:43.

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Hej. Jag tror inte det är någon direkt konkurrens på de sökorden om du har en etablerad domän. Din idé om landningssidor låter helt rätt, så få så gör det inget om de ligger på samma server.

    Ni har inte straffats

  3. #3
    nanaems avatar
    nanaem nanaem är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Tackar för svaret

    "så få så gör det inget om de ligger på samma server."...
    Hur menar du med det?

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av nanaem Visa inlägg
    Tackar för svaret

    "så få så gör det inget om de ligger på samma server."...
    Hur menar du med det?
    Jag menar att Google inte kommer reagera om ni skapar 2 satelliter som ligger på samma server (IP).

  5. #5
    nanaems avatar
    nanaem nanaem är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Ok, nu hänger jag med
    Tack igen för det snabba svaret, nu ska det byggas och erövras

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag kollade lite, och jag hittar er på plats 2 på "Fiskeguideutbildning", lite sämre på "Naturguideutbildning", sidan 3.

    Konkurrensen är lite halvhård. Så fort man kommer in på utbildningsorden finns det flera aktörer som jobbar aktivt med SEO, men då ni är relativt nischade har ni goda möjligheter att plocka bra placeringar även på naturguideutbildning.

    Både era "extradomäner" har länkar till sig, och jag skulle börja med att använda dem bättre.
    Just nu ligger det en 302 redirect från fiskeguide.se till /wp-signup.php?new=fiskeguide.se och en 302 redirect från naturguide.se till /wp-signup.php?new=naturguide.se
    Först hade jag ändrat på dessa, så att det såg ut såhär istället:
    301 redirect från fiskeguide.se till /fiskeguidutbildning/
    301 redirect från naturguide.se till /naturguideutbildning/
    Det kommer förmodligen ge er mer skjuts, både för att 301:an tar med en del länkkraft, vilket 302:an inte gör, och för att de då skulle peka mot de bästa sidorna på sajter för respektive sökord.

    Utöver det kan det behövas några länkar till varje undersida, men börja där och se vad ni får för effekt.

  7. #7
    nanaems avatar
    nanaem nanaem är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Hej Aaron

    Jag vet att vi hamnar rätt ok på sökordet Fiskeguideutbildning, men det är på ordet Fiskeguide motsvarande Naturguide, jag vill in i leken så att säga.
    Har också märkt att vi definitivt måste jobba mer på Naturguideutbildningen. Dock har vi två marknadsföring sidor som annonserar ut oss som är väldigt starka. Studentum.se och folkhogskola.nu och som du ser så ger Studentum oss första platsen i sök på naturguideutbildning.

    Vad är vettigast? att 301:a eller en landingssida? för att boosta upp sig dvs. vad ger mest?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 21:22
  2. Hur sälja domän på säkert sätt?
    Av MiniAnton i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 12:17
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 13:25
  4. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16