Resultat 1 till 5 av 5

Hjälp till c-uppsats

  1. #1
    johannaknooss avatar
    johannaknoos johannaknoos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    2
    Hej,
    Mitt namn är Johanna och jag skriver för nuvarande min c-uppsats om sökmotoroptimering. Jag skulle vara tacksam om ni skulle vilja ägna några minuter till att svara på några frågor. Hade varit till stor hjälp och betytt mycket för mig. Tack på förhand!

    1. Namn/Namn på företag
    2. Antal år inom SEO
    3. Vilka metoder anser ni vara de mest väsentliga gällande SEO för Google?
    4. Hur håller ni er uppdaterade på de förändringar som Google gör gällande sin sökalgoritm?
    5. Hur håller ni er uppdaterade på de förändringar som Google gör gällande vad som anses vara "black hat" och inte?
    6. Vad är största skillnaden mellan SEO idag och SEO för 5 år sedan?

    (Går bra att skicka ett pm till johannaknoos om man inte vill svara i tråden)
    Senast redigerat av Urban G den 2012-03-30 klockan 17:40. Anledning: Kompletterande info

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Visst.

    1. Aaron Axelsson
    2. 2 år
    3. Länkar är enligt mig överlägset viktigast, men självklart är det viktigt att man har en sajt som Google förstår.
    4. Jag följer några få utvalda bloggar ganska aktivt, och ett stort antal för att få koll på vad folk i branchen pratar om. Jag har också koll på ett ganska stort antal projekts utveckling, och gör ibland tester själv.
    5. Jag uppfattar Googles åsikt i den frågan som ganska tydlig. De har sina riktlinjer, och berättar när de ändrar dem.
    6. Jag upplever att Google har blivit klart bättre på att förstå innehåll och att värdera det mer på samma sätt som människor gör, vilket resulterat i att tekniker som exempelvis "keyword stuffing" och andra typer av "SEO-text" funkar sämre.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    1. Niklas Aronsson / Medicare Global

    2. Heltid mellan 2005 - 2010, deltid under 2003, 2004, 2011 och 2012.

    3. Med stor konkurrens på sökorden så är länkarna det viktigaste. Är det lättare sökord räcker det ofta med bra content och bra on-page SEO.

    4. Tycker samma som Aaron här. Jag har mycket kontakter på Twitter och jag följer många stora bloggar inom SEO. När något händer med mina egna sökord så gör jag research om vad som kan ha hänt och sen testar jag om det går att påverka den nya förändringen på något sätt.

    5. Jag lyssnar inte alls på personalen från Google, jag lyssnar på Algoritmen. Det som fungerar tillsammans med sunt förnuft är min egen regelbok. Hade alla följt personalens riktlinjer till punkt och pricka så hade nog ingen av den nuvarande topp 100 i de stora sökresultaten rankat bra på de konkurrensutsatta sökorden. Svart hatt SEO för min del existerar inte längre, all bra SEO är olika nyanser av grått. Ju mörkare grått, ju mer riskabel är SEO'n och den vill man helst inte använda.

    6. För 5 år sedan fanns inte samma konkurrens på många sökord, och då kunde man även lura Google med olika On-Page metoder. Det kan man inte nu längre på samma sätt. Däremot så har deras länk algoritm inte ändrats till det bättre, och det är därför länkar är så viktiga nu. 2012 så handlar allt om länkar. 2007 var det också länkar, men ofta behövdes man inte alls samma absurda mängder som man behöver nu. Googles Algoritm är anledningen till varför "alla" SEO's bryter mot vissa av reglerna. Har du inte länkar kan du inte ranka, alltså tvingas man till att skaffa länkar.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1. Urban Grotherus – UrbaLill KB, eget företag

    2. 20-25% SEO från 1999. Runt 2005 och framåt 100%

    3. On page som första steg sedan länkar. I en hel del fall kan man ta sig långt med analys och ett bra grundarbete med en webbplats. Men länkar krävs om det finns konkurrens att räkna med.

    4. Twitter och ett antal bloggar inom ämnesområdet. Och även detta forum. Sedan ett antal egna olika tester på lång eller kort sikt.

    5. Källor som ovan och tittar på vad Google själva säger men tar det med en nypa salt.

    6. Enklare förr. Det räckte ofta med att ändra lite på webbplatsen, lägga in webbplatsen i några länkkataloger så var det klart. I takt med ökad medvetenhet hos företag om SEO så ökar konkurrensen.
    Men även antalet webbplatser växer så bruset man behöver ta sig igenom ökar.
    Räcker med att någon rosa blogg skriver om ett ord och andra rosa bloggar länkar dit för att de kan tränga undan ett företag på det begreppet.
    Fler och tätare kontroller nu över utvecklingen för egna kunder krävs nu mot förr.

  5. #5
    johannaknooss avatar
    johannaknoos johannaknoos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    2
    Jag skulle behöva ytterligare några svar om det är möjligt. Tacksam för all hjälp jag kan få!
    Senast redigerat av johannaknoos den 2012-08-09 klockan 07:42.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bygg satellitsajter till era kunder med hjälp av N.nu
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 18:49
  2. Ny till detta. Hjälp!
    Av alexrush i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 16:40
  3. Hjälp till SEO-n00b
    Av Rox i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 13:45
  4. SEO hjälp till Uniquepokerbid.com
    Av Fillkott i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 17:56
  5. hjälp till att bygga wordpress boggverk
    Av lenny46 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 13:58