Resultat 1 till 7 av 7

Google indexerar inte undersidor

  1. #1
    Xoraths avatar
    Xorath Xorath är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Hej!

    Ny i forumet.

    Har en wordpress blogg med en vän, där vi bland annat har skrivit en egen plugin för att hantera recensioner på saker. Denna ligger under domänen/recensioner/

    Den sidan listar alla produktkategorier som är länkade via querystring ?kategori=Human-Readable-Format&cid=X

    Klickar man på en kategori så visas samtliga produkter därunder i en lista i dess fulla innehåll. Varje rubrik på en recension är sedan klickbar för att endast visa den recensionen i samma utförande som i den tidigare listan.

    Dessa länkar är på formatet ?produkt=Human-readable-format&pid=X

    Nu till frågan.

    Google hittar /recension/ sidan, men varken kategori eller produkt-sidorna visas i sökresultaten på google. Däremot om man i Google Webmaster Tools tittar under sidans parametrar så ser man att den hittat dessa sidor då den har listat upp kategori, produkt, cid, pid och under exempel-URL:erna så listar den ett antal av våra recensionsadresser.

    Eftersom jag är ny här, och inte vill riskera att börja med att bryta mot några forumregler så publicerar jag inte adressen till min blogg här, men om någon är intresserad eller tror det kan hjälpa så gör jag givetvis det.

    Jag förstår inte riktigt varför Google vägrar att visa dom undersidorna som vi har där. Risk för duplicate content kanske med samma innehåll i produktlistningen som på den enskilda recensionssidan?

    Sidans titel skiljer sig beroende på kategori och recension, däremot används rubrik-elementen lite felaktigt idag, men google borde väl indexera det ändå bara att det är sämre för rankingen?

    Har även via Google Webmaster Tools gått in under parameters och ställt in vad dom betyder.

    Tacksam för all hjälp och idéer.

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Om du går in på en sida med URLen ?produkt=Human-readable-format&pid=X

    Kolla källkoden. Det finns en meta tag som heter canonical. Vad har den för värde?
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Xoraths avatar
    Xorath Xorath är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Om du går in på en sida med URLen ?produkt=Human-readable-format&pid=X

    Kolla källkoden. Det finns en meta tag som heter canonical. Vad har den för värde?
    Doh..den pekar på samma, hur kunde jag missa det!!

    Tackar så innerligt för den, hoppas det gör skillnad.. ska bara luska ut hur man ändrar den från en wp-plugin men det kan nog lite sökning reda bot på.

    Får räkna med 1-2 veckor för att det ska komma med i sökresultatet igen, eller ännu längre tid?

  4. #4
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Inga problem.
    Om du vill ta bort den helt så skriv:
    Kod:
    remove_action('wp_head', 'rel_canonical');
    Det är nästa gång google crawlar dessa urler. Inom 1-2 veckor bör du ha fått några undersidor indexerade.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  5. #5
    Xoraths avatar
    Xorath Xorath är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Tobias Nyholm Visa inlägg
    Inga problem.
    Om du vill ta bort den helt så skriv:
    Kod:
    remove_action('wp_head', 'rel_canonical');
    Det är nästa gång google crawlar dessa urler. Inom 1-2 veckor bör du ha fått några undersidor indexerade.
    Tack för tipset, jag tog bort den och lade till en ny wp_head action, som i fallet med is_page('/recensioner/') gjorde en egen canonical, annars fallback på vanliga.

    Nu håller jag tummarna för att det var det som var orsaken. Tusen tack

  6. #6
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Forum när de är som bäst. \o/

  7. #7
    Xoraths avatar
    Xorath Xorath är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    4
    Ja redan idag har google faktiskt indexerat 1 av våra recensioner, så sakta men säkert kommer dom nog dyka upp nu. Tog bara en dag.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rankar för undersidor men inte huvudsidan
    Av olsson i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 11:42
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 09:50
  3. Google indexerar inte ändrade sidor
    Av JohanY i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 11:45
  4. varför indexerar inte google?
    Av erison i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 01:07
  5. Google indexerar Flash!!
    Av baggelin i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:55