Resultat 1 till 10 av 10

Indexering hos google

  1. #1
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Hej, någon som vet hur ofta google indexerar sidor. Jag har gjort en hel del förändringar på vår sajt. bla. gjort om hur våra länkar ser ut för varje produkt. Ex.

    /products/productinfo.aspx?id=11494 är numer
    /produktinfo/kram-mot-bristningar

    Men google har inte indexerat sidan sedan den 28:e december ser det ut som. Why? Jag tycker jag har gjort en hel del för att "meddela" att den är uppdaterad, jag har skickat in en ny sitemap, jag har skaffat nya inlänkar....

    Nåt mer jag kan göra?

  2. #2
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Du borde börja med att göra en 301:a från den gamla url:n till den nya. Alla gamla url:r som du inte vill ha kvar måste ud köra 301:a på till de nya. Detta kommer antagligen påverka din placering i serpen i början men kommer återhämta sig inom någon månad. Detta av egen erfarenhet men visst kan det skilja sig från fall till fall..

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Det tar olika lång tid helt enkelt. Hur ofta google besöker din webbplats bedöms genom hur ofta du uppdaterar den och domänens värde/ålder.

    Jag rekommenderar dig att göra 301 redirect från gammal url till ny url på de produkter som gav träffar i sökresultatet hos google. Genom att göra en 301 redirect så berättar du för google att den sidan har permanent flyttat till en annan. Detta gäller även kategorier eller andra sidor där du bytt URL, dock lönar det sig mest att göra på de sidor/kategorier/produkter som fick söktrafik.

    Sen kan du försöka skaffa lite nya länkar till din sida, detta kan också påverka hur "snabbt google kommer tillbaka".

    Men bland det viktigaste när man arbetar med SEO är tålamod.

  4. #4
    Patrik1972s avatar
    Patrik1972 Patrik1972 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    22
    Jag spinner vidare på denna eftersom nu har vi bytt alla våra adresser mot riktiga adresser. Alltså /products/productinfo.aspx?id=11494 har blivit /produktinfo/kram-mot-bristningar och likadant för alla våra produkter, vi har även lagt in 301 redirect till nya adresserna. Men nu när jag går in under verktyg för webbansvariga och tittar under diagnostik-HTML-förslag så har vi:
    Dubbla metabeskrivningar 373 st
    Dubbla rubriktaggar 383 st

    Detta är ju i princip alla som vi byggt om! Det har varit så ett par dagar nu och jag ser ingen förändring. Vi har även lagt till /products/ i robots.txt med disallow.

    Ska jag vara orolig? Kommer det lösa sig? Behöver jag göra nåt?

    Tacksam för svar

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Du kan vara lugn än så länge.
    De är inte alltid så snabba på att uppdatera datan i Webmaster Tools, och det kan ta ett tag innan effekten av alla ompekningar syns där.

    Ligg lågt en vecka eller så, och har inget hänt då så kan det vara dags att kolla upp om det är nåt som inte stämmer.

  6. #6
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Jag skulle tagit bort Disallow i robots. Du vill att google ska gå dit och hitta redirecten. Sen skulle jag ligga lågt precis Aaron säger. Kanske till och med 3 veckor.

    Om du inte ser en förändring, lägg till en canonical tagg.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  7. #7
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Personligen tycker jag Webmaster Tools är helt efterbliven. Kasst verktyg då den ligger flera månader efter hela tiden.

  8. #8
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Behöver man göra 301 redirect även om man inte har några inlänkar till en sida?
    Alltså om google har spindlat av din sida. Men sedan efter det har sidstruktur ändrats, räcker det med att google spindlar igen eller bör man ha redirects?

  9. #9
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Har man innehåll som rankar i google, dvs att du får besök via sökord till det innehållet så bör du göra en 301 för den sidan, det hjälper google att hitta vart det innehållet eller liknande innehåll tagit vägen i den nya strukturen. Detta undviker också "större" dans i Google och du har större chans att behålla din rank i resultatet för det innehållet.

    Sidor som har inlänkar bör man alltid 301a för att ta vara på kraft, tänk på att 301a sidan till en så pass relevant sida som möjligt.

    Har du sidor som du inte får trafik på och som inte har inlänkar så kan du hoppa över att göra 301. Google fattar det ganska bra ändå utan att göra 301's.

  10. #10
    Kentas avatar
    Kenta Kenta är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    1
    Väldigt olika hur ofta en sida indexeras. Finns en del info på denna [modererat]




    Citat Ursprungligen postat av Patrik1972 Visa inlägg
    Hej, någon som vet hur ofta google indexerar sidor. Jag har gjort en hel del förändringar på vår sajt. bla. gjort om hur våra länkar ser ut för varje produkt. Ex.

    /products/productinfo.aspx?id=11494 är numer
    /produktinfo/kram-mot-bristningar

    Men google har inte indexerat sidan sedan den 28:e december ser det ut som. Why? Jag tycker jag har gjort en hel del för att "meddela" att den är uppdaterad, jag har skickat in en ny sitemap, jag har skaffat nya inlänkar....

    Nåt mer jag kan göra?
    Senast redigerat av Urban G den 2012-04-04 klockan 13:06. Anledning: Regel 1

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google indexering
    Av Nils Nilsson i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 20:50
  2. Kolla placeringen hos google
    Av thehawk i forum SEO-verktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 11:44
  3. Google Sites och indexering
    Av per_per i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 19:19
  4. Hur få snabb indexering av Google?
    Av Magnusson i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 20:55
  5. Utökade sitelinks hos Google
    Av Joacim i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 21:59