Resultat 1 till 6 av 6

CTR över 30% - Bra eller oroväckande?

  1. #1
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Jag har startat upp en hyffsat ny site och så fort denna site kom upp på förstasidan på Google på det primära sökordet så har jag haft extremt hög CTR på Adsense. Ligger efter en månad på över 30%.

    I vanliga fall hade jag varit riktigt nöjd då denna site är i en bra niche som ger bra betalt, men i dessa dagar då Google verkar blivit mer restriktiva och bannar konton hit och dit blir man ju såklart orolig.

    Bör jag vara orolig? CTR är så hög att jag blir orolig att någon försöker klickbomba sidan för att få bort mig som konkurrent.

    Hur hade ni gjort? Temporärt tagit bort Adsense? Kontaktat Google? Annat?

  2. #2
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Hände mig för ett par månader sedan också och jag reagerade likadant. Det jag gjorde var att analysera vart ifrån klicken kom och därefter kom fram till att jag bara hade haft flyt. Använd statcounter eller liknande för att se IP:n som kommer till din sajt samt hur personen beter sig på din sida.

    30 % är väldigt högt, en riktigt bra realistisk ctr brukar väl ligga på 20 %.

  3. #3
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Johnz Visa inlägg
    Hände mig för ett par månader sedan också och jag reagerade likadant. Det jag gjorde var att analysera vart ifrån klicken kom och därefter kom fram till att jag bara hade haft flyt. Använd statcounter eller liknande för att se IP:n som kommer till din sajt samt hur personen beter sig på din sida.

    30 % är väldigt högt, en riktigt bra realistisk ctr brukar väl ligga på 20 %.
    Bra tips! Ibland måste man låta någon annan nämna det uppenbara
    Statcounter är installerat så nu börjar detektivarbetet.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Själv har jag siter med dubbla CTR mot vad du har, och har så varit under några år ...

    Varför oroa sig? Ofta när man blir bannad från AdSense så beror det faktiskt på att NÅGOT inte har följts i AdSense ToS.

    Själv kört adsense sedan tidigt 2005, och en stor blandning av siter. Stora rejäla siter med mycket unikt innehåll till tunna en-sidors-siter, utan problem, och med "double figure CTR"

  5. #5
    Nickos avatar
    Nicko Nicko är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Själv har jag siter med dubbla CTR mot vad du har, och har så varit under några år ...

    Varför oroa sig? Ofta när man blir bannad från AdSense så beror det faktiskt på att NÅGOT inte har följts i AdSense ToS.

    Själv kört adsense sedan tidigt 2005, och en stor blandning av siter. Stora rejäla siter med mycket unikt innehåll till tunna en-sidors-siter, utan problem, och med "double figure CTR"
    Jag följer Adsense ToS så det är jag inte orolig för. Som jag skrev är jag orolig för att någon ger mig ogiltiga klick i massor.

    Om jag tittar på antalet besökare på sidan så har jag vissa dagar fler klick än besökare, men eftersom CTR baseras på antalet visningar och inte besökare så får jag en CTR strax över 30%.

  6. #6
    Fillkotts avatar
    Fillkott Fillkott är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    114
    Jag har väldigt ofta CTR över 30%
    Ser inget problem i det, och inte haft något problem med det heller som Patrik säger.
    Dock inte varit LIKA länge på marknaden, men tillräckligt länge för att säga att det borde vara lugnt om du inte har andra bullar i påsen och följer reglerna.
    Låt det bara vara och njut av flowet

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista över bra SEO-Verktyg
    Av Fredrik Johansson i forum SEO-verktyg
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2022-04-26, 01:25
  2. Ett projekt: När ni har tid över
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 22:23
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Nytt verktyg jag kom över
    Av Jim Westergren i forum PageRank
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:53
  5. Subdomäner tar över SERPen
    Av Marcin i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 18:30