Sidan 12 av 26 FörstaFörsta ... 2891011121314151622 ... SistaSista
Resultat 331 till 360 av 768

Sveriges första SEO-tävling!

  1. #331
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Nja... Jag tror att Agaton ligger stadigt i toppen för att han har rätt många externa länkar allaredan. Han har många bloggande klasskamrater...
    Jo men det är ju bra länkar. Jämför med de som lagt på en djävla massa skräplänkar. Man kanske skulle börja hålla bloggkurser.

    Nästa flickvän måste förövrigt ha minst en PR6 blogg om jag ska vara intresserade. Kärlek utan länkkraft känns tveksamt.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-15 klockan 13:50.

  2. #332
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Skäplänkarna behövs de också. En bred spread är av nöden här tror jag.

    Hur som helst. Nu är även tävlingsordet Internetvärd fått en egen funktion på min tävlingssajt. Här blir det en blogg om viktiga personer för den svenska webbbanvändningen: veckansteve.se/internetvard/

    Sådärja. En wiki och en blogg. Nästa vecka kommer ytterligare någon specialfunktion.

  3. #333
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    visst är PRank viktig men jag lägger inte ner all kraft på det i alla fall.
    Min sida Sajberia har Pr4 efter att ha varit upp 2 år och lite till.
    och ligger just på Alexa 94000 . Har en massa sk. Skräplänkar men jag ser inget hinder jag har massor med inlänkar till Sajberia. Så viktig är inte PR.5 eller 6 för mej. 4 är helt ok tycker jag.

    Men jag ag undrar ju har lång tid det ska ta för google att indexera mina sidor på seoblog . mina sidor är indexerade 8 Oktober och mycket har hänt sen dess.
    Det verkar som han går över sidorna och hittar nåt, tar in sidan för att sen fundera vad var det det stod där egentligen. Just nu funderar han, var ska den där seoblog in egentligen. Så jag inväntar att inlänkarna ska hittas då först börjar det bli riktigt kul.

    Jag har en del riktiga godbitar där.

    Igår låg jag trea idag är jag i källarn igen. Det kan inte finnas någon annan förklaring än att roboten Gooogle just nu har lite svårt att få ihop detta .


    Mvh Agnetha
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-10-15 klockan 15:26.

  4. #334
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Skäplänkarna behövs de också. En bred spread är av nöden här tror jag.

    Hur som helst. Nu är även tävlingsordet Internetvärd fått en egen funktion på min tävlingssajt. Här blir det en blogg om viktiga personer för den svenska webbbanvändningen: veckansteve.se/internetvard/

    Sådärja. En wiki och en blogg. Nästa vecka kommer ytterligare någon specialfunktion.
    Tja vår artikel rankar bra fast den är optimerad på ett annat sökord och bara har två inlänkar varav ingen innehåller något av sökorden. Internlänkat har den en fast länk utanför artikelarkivet och den innehåller heller inte sökorden. Så kvalitet på inlänken är viktigt. Jämförelsen är i och för sig lite dum eftersom artikeln är ganska gammal, men den håller även för carcasherdotcom seocontest där artikeln är ung jämfört med mycket annat.

    Men att skräplänkar ger något råder det knappast någon tvekan om, men det behövs ju en kvot. En PR3 per 20 skräplänkar kanske? 10 skräplänkar per länkbyte? 50 - 100 skräplänkar per ämnesrelevant länk? D.v.s. om du får en bra länk kan du få valuta för N antal skräplänkar med rätt nyckelord. Eller hur ser ni på det här? Det är lätt att missuppfatta det hela.

    Sedan skulle jag själv aldrig göra en kommentar som jag inte kan stå för och där man inte säger något vettigt, men jag kan ju trots allt skriva snabbt. Inte heller skulle jag hyra länkar eller köpa länkar utan för katalogerna eftersom jag tror att det är svårt att sluta när man väl har börjat och sedan har man inte längre själv absolut kontroll över verksamheten.

    Gör research på Anton. Jag utnyttjar:
    Yahoo

    astromusicologie101.wordpress.com
    Ingen authority eller trust men har däremot ett stort antal länkar till sig. Gäller indirekt tror jag som kanske 100 skräplänkar.
    Edit. Upps. Den ligger på Wordpress. Wordpress är bra.

    Jims tävlingslänkar
    Samma för alla.

    bajsbrun.wordpress.com
    PR5 gammal. Säkert lika betrodd som någon annan blogg.

    www. nyfikenvital.org/?q=node/1267
    Vår artikel. En mycket bra länk.

    Veckans-tv
    Osäker.

    mj.barczyk.se
    Jag säger att det här är en bra länk.

    itteknik.wordpress.com
    Wordpress rockar alltid.

    Det här är en bra uppsättning av länkar så här tidigt i en tävling. Det går nog att fylla på med mycket skräplänkar som ger valuta.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-16 klockan 14:41.

  5. #335
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hans, om du vill kolla Pagerank på sidorna får du göra lite ytterliggare research så här i Pagerank-uppdateringstid. Enligt LivePR har nämligen Fyra nyanser av brunt PR6, Astromusicologie 101-bloggen PR4 m.m.

    Måste nog säga att Nikke och jag ungefär har samma trust i inlänkar just nu, hans Lindqvist.com har ju enormt många fler inlänkar m.m. än min sidor. Dessutom är den riktigt gammal (jag gick väl fortfarande på dagis när den startades?).

    Men usch Nikke! Du gör ju att jag får dåligt samvete för att jag inte hittar på några roliga idéer, eller utvecklar min sajt någonting. Usch nu måste jag fundera ut något riktigt bra alltså...

    (Och nej, jag har inte fått någon särskilt stor hjälp av min "klasskompisar".. Även om det var en bra idé (eller inte?))

  6. #336
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det stämmer säkert. Tog PR från huvudet. Jag har tagit bort toolbaren eftersom jag tyckte det ledde till dåliga länkbyten. Jag brukar kolla PR när länkbytet är klart och om det är lågt tipsar jag dem om lite fria kataloger.

    Din blogg ligger ju förövrigt på Wordpress. Det är något speciellt med Wordpress. Wordpress.com är riktigt bra. Jag skulle aldrig avstå ett länkbyte med en wordpress blogg som är relevant och seriös även om den är nystartad och har 0 i inlänkar.

    Lite kuriosa om Wordpress.com
    Från http://www.seomoz.org/tools/page-strength.php.
    #
    Lnks pointing to full URL:
    100%
    Source: Yahoo! Site Explorer
    2831855
    # Links pointing to domain:
    100%
    Source: Yahoo! Site Explorer 11787486
    # Listings in DMOZ (ODP)
    100%
    Source: Yahoo 37
    # Links found in Wikipedia
    100%
    Source: Yahoo 1740
    # Google Pagerank of full URL and Domain
    100%
    Source: Google Full URL: 9 Domain: 9
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-15 klockan 18:18.

  7. #337
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ojdå, har visst gått upp i det mesta sedan jag kollade sist. Då hade Wordpress.org bäst på allt med Wordpress.com hade något sämre på det mesta...

    Vem har bäst Page Strength när tävlingen är slut? Vinnaren? Det är frågan...

  8. #338
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror att Wordpress-taggarna ger mycket av gratis-styrkan.

    Det som fick mig att avinstallera toolbaren var förresten en gammal site som jag blev tipsad om när jag bad om ett länkbyte med en annan sajt. Den gamla sajten hade ett *mycket bra* innehåll som växt fram bit för bit, men *inget* av det var indexerat och den hade 0 i PR. Sajten hade en länk till sig från sajten som tipsade om den, men det hade av något skäl inte räckt för att den skulle bli indexerad.

    Jag länkade i alla fall till den och fick en URL-länk tillbaka. Länkbytet gav ett fantastiskt resultat för oss båda. Jag kan inte annat än tolka det som att Google belönade mig för att visade fram till innehållet. Annars skulle man ju kunna tro att Google skulle vara skeptiskt till det hela.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-15 klockan 19:04.

  9. #339
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Är det ok att gå ihop 2/3 stycken i tävlingen?
    De e väl ok?
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  10. #340
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hur går det med marknadsföringen av tävlingen Jim? I och försig är det väl roligare med mycket publicitet framåt slutet men för att ragga fler tävlanden kan ju publicitet på vissa ställen vara rätt bra ändå...
    Jag har varit extremt upptagen men pressrelease är nu skickad till tidningar och jag har kontaktat svenska bloggar inom IT/Internet om de vill blogga om det.

    Jag har läst alla nya inlägg i tråden här och det är mycket intressant. Kul med en wiki och bra snack om länkbete.

    Är det ok att gå ihop 2/3 stycken i tävlingen?
    De e väl ok?
    Detta har jag/vi inte tänkt på. Tycker vi borde rösta. Vi kan rösta här i tråden så ser om vi om några dagar.

    Jag röstar på nej.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #341
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Jag röstar JA till att gå ihop 2/3 stycken i tävlingen.

    EDIT: Efter att ha sovit på saken, så har jag en dum känsla av att det inte kommer att bli så mycket svårare i tävlingen oavsett om man går ihop eller inte. Missade tidigare även vad som menades med idén "gå ihop". Kalla mig dum, kalla mig optimist.
    Ju hårdare konkurrens, desto mer lärdom för min del.
    Senast redigerat av whyld den 2006-10-16 klockan 08:30.

  12. #342
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Varför ska vi ändra reglerna nu helt plötsligt. Nu kör vi som vi sa från början annars kan vi lika gärna lägga ner tävlingen om alla ska ha sina regler.

    /A
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-10-16 klockan 00:07.

  13. #343
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Westberg
    Är det ok att gå ihop 2/3 stycken i tävlingen?
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag röstar på nej.
    Jag röstar nog ja faktiskt, även om jag bävar när frågan kommer från Marcus. Men det är väl faktiskt så att det är nystartade sajter som tävlar och först i andra hand de människor som står bakom dessa?
    Jag är helt säker på att vi kommer att få se olika samarbeten alltefersom tävlingen fortskrider. Vi ser redan länkbyten och länksamarbeten, och om två-tre olika sökmotoroptimerare vill visa sin sammanlagda kraft så kan de redan idag anmäla en sajt och mörka samarbetet fram till att tävlingen är avgjord.

    En väldigt viktig del av sådana här tävlingar är den form av social engineering som pågår kring dem. Grupper av tävlande kan samarbeta under en fas för att sedan bryta samarbetena och ombilda dem med andra. Man kan under en tid länka ivrigt till en sajt som ligger bättre till för att vinna något av den sajtens "trust" och sedan helt släppa de länkarna. Man kan mot slutet av tävlingen köpa över en sajt som inte verkar ha någon chans i tävlingen för att få ta över alla de inlänkar som den har fått. Den bästa tekniken för det har väl visserligen uttalat förbjudits tidigare i tråden (301-metoden), men man kan ju också bara ta över den och länka vidare all den länkkraft som sajten har byggt upp...

    Min åsikt är att ju färre regler desto bättre. Precis som i verkliga livet.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-16 klockan 00:54. Anledning: Lade till en rubrik

  14. #344
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Men om man får vara med som företag så måste det väl vara okej att vara två eller tre stycken tillsammans?

    Jag tycker som Nikke, att det är okej. Även om jag måste hålla med om att det känns lite halvkonstigt att vara två.

    Jag tycker vi tävlar domänvis och inte namnvis, eftersom vi har sagt så tidigare.

  15. #345
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Samarbeten är kul att se.

    Länkbeten, om det blir lite vanligare, tror jag kan ge SEO-firmorna en liten boom.

  16. #346
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Jag vill ändå tycka till. Ska det vara någorlunda rättvist ska det väl vara på någorlunda lika villkor.
    Det finns säkert många här som har en massa annat att göra.
    Detta tar ju trots allt tid.Och alla har inte en massa kompisar som jobbar med detta.
    Det är ju inte alla som pluggar eller jobbar med sökmotoroptimering här. Så ska vi börja köra pakter osv kan vi lika gärna kalla detta för big brother
    Jag har ingen lust att sitta och försöka göra en schysst optimering om alla fulknep ska tillåtas och då kan vi som sitter ensamma på kammarn och försöker göra nåt bara lägga ner för då har vi ju ändå ingen chans. Så i såna fall går det förslaget igenom drar jag mej ur tävlingen.

    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Jag röstar nog ja faktiskt, även om jag bävar när frågan komer från Marcus. Men det är väl faktiskt så att det är nystartade sajter som tävlar och först i andra hand de människor som står bakom dessa?
    Jag är helt säker på att vi kommer att få se olika samarbeten allt efersom tävlingen fortskrider. Vi ser redan länkbyten och länksamarbeten, och om två-tre olika sökmotoroptimerare vill visa sin sammanlagda kraft så kan de redan idag anmäla en sajt och mörka samarbetet fram till att tävlingen är avgjord.

    En väldigt viktig del av sådana här tävlingar är den form av social engineering som pågår kring dem. Grupper av tävlande kan samarbeta under en fas för att sedan bryta samarbetena och ombilda dem med andra. Man kan under en tid länka ivrigt till en sajt som ligger bättre till för att vinna något av den sajtens "trust" och sedan helt släppa de länkarna. Man kan mot slutet av tävlingen köpa över en sajt som inte verkar ha någon chans i tävlingen för att få ta över alla de inlänkar som den har fått. Den bästa tekniken för det har väl visserligen uttalat förbjudits tidigare i tråden (301-metoden), men man kan ju också bara ta över den och länka vidare all den länkkraft som sajten har byggt upp...

    Min åsikt är att ju färre regler desto bättre. Precis som i verkliga livet.
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-10-16 klockan 00:56.

  17. #347
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ärligt talat så är nog det här den snällaste SEO-tävlingen någonsin. I Carcasherdotcom- och v7ndotcom-tävlingarna har i princip alla medel varit tillåtna (inte i carcasher, där måste man följa Googles riktlinjer) men i övrigt ingenting.

    Så lite samarbeten och olika möjligheter ser jag som ett litet problem. Det är inget kortspel det här, den som optimerar bäst och skaffar de bästa inlänkarna vinner. Har man många bra sajter att länka ifrån sedan tidigare - ja grattis då.

    Tanken med den här tävlingen har väl aldrig varit att göra så att alla har lika vilkor? Så går det inte att göra men Jim har verkligen gjort vad han kunnat för att göra det så rättvist som möjligt ändå.

    Så buffla på du Agnetha så ska du se att det går bra ändå. Lite fingerfärdighet, tur och känsla kan man komma långt på!

  18. #348
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Men det är inte lätt att vara "tant i sammanhanget" och inte ha några vänner ..snyft

  19. #349
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kan någon ge någon sympatilänk till Agnetha? ...

    Intressanta infallsvinklar på det här med samarbete, jag tänkte inte igenom det så mycket innan jag röstade. Trodde först det menades att flera tävlingsdomäner skulle gå ihopa i lag osv. Men självklart är det ju tävlingsdomänerna som tävlar, sedan vilket samarbete som står bakom dessa är ju utanför tävlingsreglerna, eller? Till exempel kan en webbyrå ställa upp med en tävlingsdomän men de kanske är 5 man.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  20. #350
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag förstår Agnethas reaktion, och ändå inte. Agaton påminde om att privatpersoner likaväl som företag är välkomna i tävlingen, och även om det är rätt vanligt med enmansföretag inom den här branschen så tycker jag att det vore rätt festligt att mäta mig mot Eastpoint.

    Jag vill återigen flytta fokus till den verkliga världen, där vi alla slåss mot svarthattsoptimerare, stora företag, glada amatörer, psykotiskt dygnetruntjobbande galningar och bara väldigt duktiga sajtägare. Att jag ber min svägerska om en länk (eftersom hon har en sajt som inte har något som helst samröre med någon av mina) är fullt naturligt. Precis lika naturligt som att Agaton redan första tävlingsdagen bad om ett länkbyte (och fick en länk som han inte hade väntat sig). Precis lika naturligt som att jag har öppnat min wiki där alla och envar kan lägga till sina länkar, helt utan motprestation (även om väldigt få har gjort det ännu). Allt handlar om att tänka nytt, att bygga ut sitt nätverk och att följa med i strömmen av händelser som så smångingom kommer att forma ett resultat.

    Citat Ursprungligen postat av Agnetha
    Jag har ingen lust att sitta och försöka göra en schysst optimering om alla fulknep ska tillåtas och då kan vi som sitter ensamma på kammarn och försöker göra nåt bara lägga ner för då har vi ju ändå ingen chans. Så i såna fall går det förslaget igenom drar jag mej ur tävlingen.
    Gör inte det. Det är här du lär dig. Att man i vissa ögonblick träffar på grupper av sajter som samarbetar, eller en väldigt resursstark motståndare som har många sajter med stor länkkraft, och hur man beter sig i det läget, är en av lärdomarna.

    Jag brukar predika om att sökmotoroptimering börjar med en bra teknisk sökmotoroptimering. Att alla bra on-page-element finns på plats. Ofta räcker det långt, ibland tillräckligt långt, men i områden med mycket konkurrens räcker det sällan tillräckligt långt.

    Jag känner faktiskt inte heller särskilt många som sysslar med sökmotoroptimering utanför det här forumet och de övriga forum jag brukar besöka. Och av de jag skulle påstå att jag känner har jag inte träffat särskilt många i verkliga livet. De allra flesta av mina nära vänner ägnar sig inte åt webben, och väldigt få av de vänner som gör det skulle länka till mina tävlingssidor.

    När du pratar om fusk så kan jag inte låta bli att nämna V7N-tävlingen, där vi slogs mot en stor grupp franska sökmotoroptimerare som använde allt annat än vita metoder. Forumets regler förbjuder mig att nämna exempel (vi pratar inte blackhat här) men det var grejer som jag (efter att ännu en gång ha konstaterat att ingen har redigerat infot på veckansteve-wikin) knappast tror att vi kommer att se i den här tävlingen. De är förbjudna enligt reglerna, men väldigt svåra att kontrollera.

    Ge inte upp Agnetha! Du har alla chanser i världen att klara det här ändå.

  21. #351
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Jag har jobbat både länge och väl för att få min position på google före vissa av dom riktigt stora dejtingsajterna och det med ett domännamn som inte har ett skvatt med dejting att göra.
    Så inte ger jag upp så lätt, för jag är av naturen tjurig.

    Men lite David mot Goliat är det allt.
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-10-16 klockan 01:52.

  22. #352
    Sneakys avatar
    Sneaky Sneaky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    17
    Jag röstar nej.
    Jag gick med i just denna tävling för att kolla om jag och bara jag hade en chans. Inte för att kolla hur överlägsen man kan bli rankad på "Aftonbladhet" tillsammans med 30 andra tävlanden. Om det skall vara OK att samarbeta så kan väl hur många som hälst göra det. Om 2/3 av alla tävlande joinar min tävlingsdomän så delar vi på vinstpengarna! Låter det kul?

  23. #353
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Sneaky
    Jag gick med i just denna tävling för att kolla om jag och bara jag hade en chans. Inte för att kolla hur överlägsen man kan bli rankad på "Aftonbladhet" tillsammans med 30 andra tävlanden. Om det skall vara OK att samarbeta så kan väl hur många som hälst göra det. Om 2/3 av alla tävlande joinar min tävlingsdomän så delar vi på vinstpengarna! Låter det kul?
    Jag tror inte att det är prispengarna som lockar alla i den här tävlingen (även om de inte är att förakta) utan just det du skriver om, att se hur man klarar sig i konkurrensen, och det inom ett område som man inte har någon tidigare erfarhenhet av. Den sanslösa utmaningen i den här tävlingen är att placera sig så bra som möjligt på fem söktermer. Jag tror inte att vinnaren kommer att ha 50 poäng utan högst 25-30. Antingen blir det någon som har lyckats bra på 2-3 av orden eller någon som har klarat sig hyfsat på alla fem. Och därtill någon som pallar hela tävlingstiden ut. Ett team är ingen fara egentligen. Det är sällan som någon team-aktivitet på webben som har hållit ut i sju månader.

    Vad är det förresten som säger att vi inte redan nu har grupperingar i tävlingen?

  24. #354
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Här sover man några timmar också exploderar tråden med inägg

    Det går helt enkelt inte att kontrollera. Om än vi skulle vilja hålla det till en personlig tävling, så är det omöjligt att följa upp och fälla de som bryter mot den regeln.

    Visst är det synd att man inte kan hålla villkoren helt lika. Men detta är en tävling i sökmotoroptimering, då ingår social networking, länkbygge, on-page optimering mm. mm.

    I framtiden kanske vi kan hålla en "on-page" tävling. Där poängen beräknas som en kvot på antalet inkommande länkar. Fler länkar = lägre kvot. Fast inte ens då kan man eliminera detta helt.

    301 regeln (som Nikke nämner), är ju också intressant. Den öppnar för en helt ny form av sabotage. Om ett bidrag är chanslöst i slutskedet kan det ju alltid 301:a till ledande bidrag, för att få det bidraget diskvalificerat...

    Dessutom måste man ju inte alltid använda 301 som en "black-hat" teknik.

  25. #355
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Jag förstår Agnethas reaktion, och ändå inte. Agaton påminde om att privatpersoner likaväl som företag är välkomna i tävlingen, och även om det är rätt vanligt med enmansföretag inom den här branschen så tycker jag att det vore rätt festligt att mäta mig mot Eastpoint.
    Jag pratade med Marcus igår och det verkar som om Eastpoint inte kommer att ställa upp med något bidrag. Så det är ju lite synd, antagligen därför Marcus frågar om man kan vara två stycken.

    Jag säger som Nikke: Ni har faktiskt all chans i världen. Har ni tur så kanske ni till och med vinner. För bara ett år sedan visste jag knappt vad SEO var för något och ändå så kom jag trea tidigare i år i en stor studenttävling (med ganska stor konkurrens faktiskt!). Inte minst mot folk som hade stora nätverk av sajter.

    Allt handlar inte bara om själva optimeringen utan det handlar lika mycket om känsla för Google. Vad ska man fylla sidan med för att Google ska gilla sidan? M.m.

    Alla har en chans i den här tävlingen. Ingen är jätteöverlägsen.

  26. #356
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Media om tävlingen:

    Internetworld

    Realtid
    Senast redigerat av Anton Johansson den 2006-10-17 klockan 14:31.

  27. #357
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det här är ren test för att se om man har nåt att komma med alls, jag tävlar med mig själv så att säga....
    Senast redigerat av baggelin den 2006-10-16 klockan 12:25.

  28. #358
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Länkbetet taget av Internetworld
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  29. #359
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Agnetha
    Jag vill ändå tycka till. Ska det vara någorlunda rättvist ska det väl vara på någorlunda lika villkor.
    Det finns säkert många här som har en massa annat att göra.
    Detta tar ju trots allt tid.Och alla har inte en massa kompisar som jobbar med detta.
    Det är ju inte alla som pluggar eller jobbar med sökmotoroptimering här. Så ska vi börja köra pakter osv kan vi lika gärna kalla detta för big brother
    Jag har ingen lust att sitta och försöka göra en schysst optimering om alla fulknep ska tillåtas och då kan vi som sitter ensamma på kammarn och försöker göra nåt bara lägga ner för då har vi ju ändå ingen chans. Så i såna fall går det förslaget igenom drar jag mej ur tävlingen.
    Nej nu blir jag upprörd. Anton jag hoppas verkligen att plugga är en helhetssysselsättning för dig
    Och att du inte surfar på internet för annat än för studierna först när du lagt minst 2 timmar dagligen på inläsning inför skolarbetet.

    Nej, men skämt och sido så har du fel Agnetha. Det är enskilda personer och enskilda personer som samarbetar som generellt har de stora möjligheterna. Men jag ids inte gå in på det och jag deltar ju förövrigt inte själv.

    Sociallänkning är viktigt. Rent personligt och mer generellt har det nog varit den största utmaningen för mig. Men man lär sig och blir bättre.

  30. #360
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har ju inga kompisar så det kommer bli jäkligt svårt, ingen aning om varför jag plötsligt hoppa upp till 16e plats...

    Nej men det är klart att man försöker utnyttja sina broar eller andra webbsidor sör att kunna länka in till sidan... hur relevant det blir har nog med mängden och kvaliteten att göra...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 4 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 4 gäster)

Liknande ämnen

  1. Astromusicologie 101 - en tävling för studenter
    Av Anton Johansson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:49
  2. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50
  3. Går inte till det första nya inlägget?
    Av wiggin i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 00:24
  4. Tävling - vinn 25 dollar
    Av latehorn i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 06:35
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55