Resultat 1 till 16 av 16

Allmänna frågor om länkar

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej alla!

    Jag har några funderingar jag gärna vill diskutera!

    1. Hur många gånger kan man länka från en sida till en annan innan det blir dåligt?

    En ren spontan tanke är att man inte kan ha 3 länkar till en hemsida, sen inte till någon annan. Men att om man kan länka 2, max 3 gånger från en hemsida till en annan. Sedan att man har fler länkar till andra. Kan detta stämma?

    2. Om jag länkar från en annan hemsida som är relevant för mig. Hur mycket hjälper det mig? Spelar PR någon roll på hemsidan som man länkar till? Eller är det bara nyckelorden de går efter?

    3. Hur mycket ger länkar från signaturer på forum?

    4. Spelar länkar från signaturer i gmail någon roll?


    Tacksam för alla svar!
    //Nils

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag ska försöka svara så gott jag kan.

    1. Det ger inte särskilt mycket mer att ha flera länkar från en sida till en annan. Möjligen kan det vara bra att i en artikel av något slag få in exempelvis en länk både till startsidan och till en undersida. Så, ja, du har typ rätt i din tanke där, men dt spelar inte så stor roll om det även finns länkar till andra sajter på samma sida eller inte, förutom att alla länkar på sidan delar på "länkkraften", så att varje enskild länk blir svagare ju fler länkar som finns på sidan.

    2. PageRank spelar roll, men det är inte det enda som är viktigt när man värderar en länk. PR är Googles mått på generell länkstyrka, men den tar inte hänsyn till saker som relevans och liknande. Så stirra dig inte blind på den siffran, och välj kanske hellre en länk på en relevant sida med lite lägre PR än på en sida som handlar om nåt helt annat men med högre PR. Om du måste välja alltså.

    3. Ja. De är relativt svaga. Oftas är enskilda forumtrådar ganska svaga i sig, även om forumet är startk. Dessutom förstår Google att det är en signatur, och den typen av länkar värderas lägre än en länk i ett redaktionellt material. Men visst är de en bra del i en varierad länkprofil.

    4. Nej. Googles spindel för organiska sökresultat kan inte läsa dina mail, så de gör ingenting alls för sokmotoroptimering.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Precis som föregående talare (Aaron) skriver så är ger fler länkar i princip inte mer kraft. Glöm dock inte bort användaren! Det kan absolut vara relevant med betydligt fler länkar, det beror helt på innehållet i- och upplägget på texten.

    Du ska inte glömma att det är människor som är dina kunder, inte sökmotorrobotar!

  4. #4
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag ska försöka svara så gott jag kan.

    1. Det ger inte särskilt mycket mer att ha flera länkar från en sida till en annan. Möjligen kan det vara bra att i en artikel av något slag få in exempelvis en länk både till startsidan och till en undersida. Så, ja, du har typ rätt i din tanke där, men dt spelar inte så stor roll om det även finns länkar till andra sajter på samma sida eller inte, förutom att alla länkar på sidan delar på "länkkraften", så att varje enskild länk blir svagare ju fler länkar som finns på sidan.

    2. PageRank spelar roll, men det är inte det enda som är viktigt när man värderar en länk. PR är Googles mått på generell länkstyrka, men den tar inte hänsyn till saker som relevans och liknande. Så stirra dig inte blind på den siffran, och välj kanske hellre en länk på en relevant sida med lite lägre PR än på en sida som handlar om nåt helt annat men med högre PR. Om du måste välja alltså.

    3. Ja. De är relativt svaga. Oftas är enskilda forumtrådar ganska svaga i sig, även om forumet är startk. Dessutom förstår Google att det är en signatur, och den typen av länkar värderas lägre än en länk i ett redaktionellt material. Men visst är de en bra del i en varierad länkprofil.

    4. Nej. Googles spindel för organiska sökresultat kan inte läsa dina mail, så de gör ingenting alls för sokmotoroptimering.

    1. Om jag har x länkkraft, om jag länkar till två siter, får de 0.5x länkkraft var?

    2. Okej, tack

    3. Jag tänker att länken i sig inte spelar så stor roll. Men variationen borde boosta resten av länkarna tänker jag. Samtidigt ökar variationen = minskar risken för straff?

    4. Jag tänkte att de kanske inte kan läsa mailen. Utan att de kanske skulle kunna se själva länken som kommer. Vet dock inte h ur det fungerar.

  5. #5
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    En fråga. Är det någon skillnad på om man har en länk i en artikel på ca 400 ord eller om bara länken finns där på en random sida? Någon skillnad i länkstyrka?

  6. #6
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Hej Ale!
    Det beror på, när Google räknar vad en länk är värd tar de massvis med saker i åtanke, en av dessa är relevans på länken. Alltså huruvida de båda sajterna jobbar inom samma eller relaterade områden.

    Det beror ju självklart på massvis med fler saker såsom t.ex hur många länkar sidan har till sig(både externa och interna).

    Om de 400 orden är relevanta till sidan som länkas är det en bättre länk än att bara ha på en random sida. Relevansfaktorn spelar in här alltså.

    Om båda sidor är exakt likadana och innehållet inte är relevant skulle jag ändå ge fördel till sidan med innehåll(om den random sidan inte har något innehåll alls) då tunna sidor ses "lägre" och har troligtvis därför inte lika mycket värde i Google's ögon.

    Förstod jag dig rätt?

    /Alex

  7. #7
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Tack för input! Vet du hur google känner av om sidor är relevanta till varandra? Går de på t.ex. antalet gemensamma sökord?

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    Tack för input! Vet du hur google känner av om sidor är relevanta till varandra? Går de på t.ex. antalet gemensamma sökord?
    Nja. De läser texten och försöker förstå vad den handlar om.
    De är ganska bra på det på engelska, och ligger lite efter i förståelsen på svenska.

  9. #9
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Nja. De läser texten och försöker förstå vad den handlar om.
    De är ganska bra på det på engelska, och ligger lite efter i förståelsen på svenska.
    OK en annan fråga jag har är hur vet Google om det är en "köpt" länk eller inte? Google påstår att "köpta" länkar osv. inte ska värdesättas på samma sätt som organiska typ. HUr avgör de skillnaden då?

  10. #10
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    OK en annan fråga jag har är hur vet Google om det är en "köpt" länk eller inte? Google påstår att "köpta" länkar osv. inte ska värdesättas på samma sätt som organiska typ. HUr avgör de skillnaden då?
    Det kan de aldrig veta, Google jobbar mycket med skrämseltaktik. De har sina officiella riktlinjer, men sen att ingen i SEO-världen följer dom är en annan femma.

    Tror inte de bryr sig så mycket om "småsaker" heller utan satsar sina resurser mot det grova spammandet och sökmanipulationerna, till exempel uppenbara bedrägerier och liknande.

  11. #11
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Ja de har nog inte ens tid att avgöra hurvida en länk är köpt eller inte...

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu sitter förstås inte personal på Google och surfar manuellt som rutin för att kontrollera om länkar är köpta eller inte.
    De kan dock göra det och har gjort för att sedan sätta straff på en webbplats.

    Ett bra sätt att trigga igång deras algoritmer är att köpa massivt med länkar från öst eller Asien. Med texter på taskig engelska med insprängda nyckelordslänkar på svenska.
    Eller falla för frestelsen att köpa länkar som hävdas ha stor trust och PR8/9. Kan komma från hackade studentwebbplatser från något amerikanskt universitet.

    Kommer det sedan en varning i Search Console så har man gått för långt. Och bara att göra en disavow och hoppas att det fungerar. Där kan det bli lite problem om man byggt länkar på olika sätt. För de bra länkarna vill man ju ha kvar så då gäller det att veta vilka som är de dåliga. Vilket man kanske inte alltid vet och begär borttagning av fel länkar så webbplatsen sjunker av den anledningen.

    Överhuvudtaget så bör man ta rätt på vilken typ av länkar det är man köper och framför allt det viktigaste av allt. Ger de effekt för rankningen?
    I princip skall man kunna se effekten av ett fåtal länkar vad de ger för påverkan på en webbplats. För annars är det ingen vits att köpa länkar.

  13. #13
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Det blir bara mer och mer komplicerat med länkbygge =/ Hur ska man skaffa länkar från början? Hur vet man vilka köp-länkar som är bra eller inte?

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det du upplever är ungefär samma sak som alla andra som inträder i optimeringens värld gör i början. Det tar resurser, antingen tid eller pengar att lära sig mer. Finns ingen gratis genväg.
    Bara att prova sig fram och se vad som fungerar och försöka se om det finns ett mönster och hur man skall kunna applicera det för bästa resultat.

    Börja med att se över din onpage på sidorna. Finns alltid något mer att göra. Sedan notera varje åtgärd du gör. Och se vilken effekt det ger.
    Förändras placeringen med mer text eller annan formulering? Är det rätt ord som du optimerar för?
    Senast redigerat av Urban G den 2016-12-14 klockan 00:05.

  15. #15
    Jesper_s avatar
    Jesper_ Jesper_ är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Det tar tid att lära sig själv, men allt man behöver veta finns att hitta på nätet. Men för att verkligen bli bra behöver man även testa och applicera allt själv, flera gånger om.

    För att kvalitetssäkra köpta länkar behöver du först be om att få se sajterna innan du köper. Sen behöver du kunskapen för att själv avgöra om den är bra eller inte (spammad? många inlänkar? etc.)

    Men var glad att du inte (?) jobbar inom engelska marknaden, där är det verkligen vilda västern med många oseriösa och okunniga säljare. Känner till folk som köpt länkar på nätverk som totalt översålts och sedan blivit straffade och deindexerade, vilket även drabbat deras moneysites.

  16. #16
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    OK tack för hjälpen grabbar! Jag få gå den hårda vägen och prova mig fram...som i så mycket annat här i livet =) "

    "Experience gives me Wisdom"

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor kring att sälja länkar
    Av Klara i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 16:40
  2. Seo frågor
    Av daaajM i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 14:59
  3. 2 frågor om länkar
    Av an_na i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 22:14
  4. Allmänna reflektioner+ specifik fråga
    Av johant i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 19:10
  5. Två frågor
    Av Gabriel K i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:21