Resultat 1 till 6 av 6

Lagligt med köpta bloggposter?

  1. #1
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Hej. Jag har under två års tid sålt recensioner om företag/hemsidor/produkter på recensionssajten joddler. Har skrivit recensionen helt från egna åsikter samt lagt med länkar till hemsidan. Men läste häromdagen (gammal text) om någon bloggare som vara nära att bli anklagad för att ha bloggat om ett företag mot betalning (tror det var blondinbella). Orsaken var att man måste skriva att det är reklam om man får betalt för att skriva om något. Är det så?

    Har också läst att köpta inlägg där jag bara säljer platsen (färdigskrivna inlägg som kunden ger mig) skulle vara av samma slag och att man bör skriva "reklam" eller att inlägget är köpt.

    Vill höra med er som kan mycket mer än mig vad ni vet i frågan.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Senast den frågan var uppe var 2007. I samband med det så kontaktade jag Konsumentverket och fick rätt på vad som gällde diskussionen omkring det hela finns i länken där. Återpublicerar mitt inlägg i den tråden här nedan.
    HTML-kod:
    För att bringa lite klarhet i det här med Bloggvertiser i allmänhet och betalda blogginlägg i synnerhet 
    kontaktade jag på telefon Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket idag. Han som i helgen uttalade 
    sig i DN ang detta. (papperstidningen)
    
    Marknadsföringslagarna gäller även på Internet, det är ingen fredad zon. Undantag finns men då gäller det företeelser 
    som exempelvis TV3s reklam men den kan vi bortse ifrån i detta fall. Detta då de flesta bloggarna bor och verkar inom landet.
    
    I det här fallet har det ingen betydelse att Blogvertiser är den förmedlande länken mellan uppdragsgivaren och bloggaren, 
    enligt marknadsföringslagen skall det anges att blogginlägget är skrivet på uppdrag av beställaren. 
    Beställaren är i detta fall företaget.
    
    Om inlägget är positivt eller negativt om det företag eller den produkt man skriver om saknar i princip betydelse. 
    Artiklar som på något sätt lyfter fram ett företag eller dess produkter kan anses ge ett värde för företaget i slutändan. 
    Det krävs dock att åtgärden anses avsättningsfrämjande för att lagen ska tillämpas.
    
    Sedan gäller samma förhållande om uppdragsgivaren tar direktkontakt med bloggaren och inte går via en 
    förmedlande part som Blogvertiser är.
    Ett inlägg som skrivs mot betalning, där skall det anges att det rör som om ett sponsrat inlägg.
    
    Vad som gäller påföljden i form av avgift eller storleken på vite finns inga avgjorda mål och heller ingen praxis 
    vad som kan gälla i de här fallen med sponsrade blogginlägg.
    
    Det är inte ens säkert att ett förbud skulle förenas med vite när/om det första fallet avgörs även om huvudregeln är så. 
    Det målet kan drivas av principiell betydelse för att skapa en praxis och då avstår domstolen 
    ibland från att förena förbudet med vite.
    Kan inte påminna mig att någon har blivit dömd för det här dock.

    Edit: Mattias som jag nämner i texten fick kontrollera min text före jag publicerade den i forumet för att se till att det blev rätt.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-04-18 klockan 16:33.

  3. #3
    hummelgards avatar
    hummelgard hummelgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    81
    Först får jag tacka och berömma Urban för ett utförligt och bra svar.
    Om jag förstått dig rätt så ska jag göra följande för att vara laglig
    - Blogvertiser
    Skriva efter inlägget att det är skrivet på uppdrag av Blogvertiser
    - Recensioner
    SKriva efter inlägget ex "skrivet på uppdrag av Mms-media" dvs kunden
    - Köpta inlägg
    SKriva efter. Inlägget är skrivet av MMS-Media"

    Vid länkbyte behöver man väll inte göra så?

    Verkar inte som att en enda följer denna lag men det är ju intressant att veta vad som krävs. Lika bra att försöka sträva åt rätt håll.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ungefär så bör det skrivas ja, om inte lagen har ändrats sedan dess.
    Dessutom om man skall vara lite petig skall det sättas nofollow på länken enligt Google då den är köpt. Vilket ju framgår med all önskvärd tydlighet om man följer lagen.

    Laglydnaden är väl inte den bästa om man säger så när det gäller det här.

  5. #5
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Senast den frågan var uppe var 2007. I samband med det så kontaktade jag Konsumentverket och fick rätt på vad som gällde diskussionen omkring det hela finns i länken där. Återpublicerar mitt inlägg i den tråden här nedan.
    HTML-kod:
    För att bringa lite klarhet i det här med Bloggvertiser i allmänhet och betalda blogginlägg i synnerhet 
    kontaktade jag på telefon Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket idag. Han som i helgen uttalade 
    sig i DN ang detta. (papperstidningen)
    
    Marknadsföringslagarna gäller även på Internet, det är ingen fredad zon. Undantag finns men då gäller det företeelser 
    som exempelvis TV3s reklam men den kan vi bortse ifrån i detta fall. Detta då de flesta bloggarna bor och verkar inom landet.
    
    I det här fallet har det ingen betydelse att Blogvertiser är den förmedlande länken mellan uppdragsgivaren och bloggaren, 
    enligt marknadsföringslagen skall det anges att blogginlägget är skrivet på uppdrag av beställaren. 
    Beställaren är i detta fall företaget.
    
    Om inlägget är positivt eller negativt om det företag eller den produkt man skriver om saknar i princip betydelse. 
    Artiklar som på något sätt lyfter fram ett företag eller dess produkter kan anses ge ett värde för företaget i slutändan. 
    Det krävs dock att åtgärden anses avsättningsfrämjande för att lagen ska tillämpas.
    
    Sedan gäller samma förhållande om uppdragsgivaren tar direktkontakt med bloggaren och inte går via en 
    förmedlande part som Blogvertiser är.
    Ett inlägg som skrivs mot betalning, där skall det anges att det rör som om ett sponsrat inlägg.
    
    Vad som gäller påföljden i form av avgift eller storleken på vite finns inga avgjorda mål och heller ingen praxis 
    vad som kan gälla i de här fallen med sponsrade blogginlägg.
    
    Det är inte ens säkert att ett förbud skulle förenas med vite när/om det första fallet avgörs även om huvudregeln är så. 
    Det målet kan drivas av principiell betydelse för att skapa en praxis och då avstår domstolen 
    ibland från att förena förbudet med vite.
    Kan inte påminna mig att någon har blivit dömd för det här dock.

    Edit: Mattias som jag nämner i texten fick kontrollera min text före jag publicerade den i forumet för att se till att det blev rätt.
    +1 på rykte bra svar där.

  6. #6
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Framkom det några praxis-siffror sedan skatteverkets hårdgranskning av alla större svenska bloggar? Var väl något/några år sedan nu?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länka till hemsidor lagligt?
    Av Legendaryz i forum Övrigt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 07:42
  2. Bloggposter och länkar säljes
    Av barthan i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 17:00
  3. Köpta länkar
    Av Frukt i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 02:27
  4. Bloggposter till salu
    Av webguide i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:10
  5. Hur hålla reda på köpta länkar?
    Av Gustaf i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 16:18