Resultat 1 till 4 av 4

Underdomäner och sökträffar - Bing vs Google

  1. #1
    Lord Vaders avatar
    Lord Vader Lord Vader är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    1
    Hej!

    Som nybörjare i forumet hoppas jag på svar eller kanske hjälp på vägen?

    Jag har byggt en portal till min sida med underdomäner. Underdomänerna får bra träffar på Bing, men inte på Google! Där finns bara portalen med, och kanske långt ner i listan någon underdomän.

    Har för mig att jag läst om att Google har förändrat hur de hanterar rapporteringen av länkar, att underdomäner nu betraktas som interna länkar....

    Om jag nu vill att Google inte ska hänvisa till portalen, eller allra helst BÅDE portalen OCH underdomänerna, har ni några bra och lättförstådda tips till en relativ nybörjare?
    Senast redigerat av Lord Vader den 2012-04-20 klockan 10:57. Anledning: regel 1

  2. #2
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Som jag har förstått det så behandlar Google subdomäner/underdomäner som egna "domäner". Så när du skapar en subdomän så behandlar inte Google subdomänen på samma sätt som du hade haft http://dittdomännamn.se/undersidan. Eller vet inte hur det teknisk går till, men det var något på det spåret.

    Jag hade satsat lite på att titta på dina ankartexter, jobba lite med lite artikelkataloger och sedan vara tydligare med adresserna till dom olika ställena du länkar till. T.ex. var tydlig med adress för Bed and Breakfest stället. Sen lägger du till företaget på Googles kartjänst. Ja det finns väll en hel uppsjö av saker du kan göra. Men du bör tänka på vad målet med sidan är, hur besökarna från sökmotorerna ska hitta dig, vad du tror dom söker på etc. Är det nya besökare, återkommande besökare?

    Du har länkat ut en del, har du kanske frågat om att få länkar tillbaka...

    Tidig fredags morgon, jag bara brainstormar lite =)
    Kanske någon annan som kan lägga till bra saker.
    Senast redigerat av Green den 2012-04-20 klockan 09:33. Anledning: Stavfel =)

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Subdomäner har sedan länge haft en stark koppling till huvudsidan. Märks när man gör en site:-sökningen utan www exempelvis.
    Subdomäner kan dessutom lägga sig som sitelinks vid en sökning på webbplatsens namn.
    Var uppe runt 2007 i forumet det med sitelinks. Jag visade här förra året hur förstavelsen i en subdomän kopplas ihop med huvuddomänen och det utan att orden nämns.

    Googles behandling av länkar till subdomäner finns det mer om på deras egen blogg här. Och kortfattad så behandlas länkar från subdomäner som interna länkar och inte externa.
    Därmed inte sagt att det är onödigt att använda subdomäner.

    Rent praktiskt så fungerar webbplatsen med många subdomäner alldeles utmärkt. Bara att se på wordpressbloggarm blogspot, mfl som ligger som subdomäner.

  4. #4
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Hej igen,

    Som vanligt bra svar av Urban, så + rykte.

    Tänkte spela djävluens advokat här och kanske få igång en diskussion. Det jag tänker är att genom att sätta upp subdomäner produkt.dindomän.se istället för att göra dindomän.se/produkt/, så går man miste om optimal länkkraft. Juicen sipprar inte lika bra ner. Har inga emperiska bevis för det, utan bara baserar det på mina egna observationer.

    För annars borde ex. dinprodukt.wordpress.com kunna ranka bättre än dindomän.se/dinprodukt. Och i sådana fall borde det gå att utnyttja ur SEO håll för t.ex. affilaites m.m. Men när det kommer till konkurreranstunga ord så brukar det vara ont om subdomäner som konkurrerar med vanliga domäner som t.ex har dindomän.se/dinprodukt. Eller?

    Det jag tänker är att även om nu Google bloggen säger att man hanterar subdomäner som internalänkar, så verkar inte det betyda att det ger lika mycket styrka. Det verkar det som man får bygga upp förtroendet för subdomänen från scratch oavset om man nu ligger på wordpress eller n.nu.

    Så jag skulle helt enkelt rösta på att undvika subdomäner om man inte är beredd att jobba lite extra på vardera subdomän, istället för att låta juicen sippra ner via huvuddomänen. Alternativt att man helt enkelt skapar tre separata domäner t.om.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-16, 22:40
  2. SEO för bing
    Av StefanBergfeldt i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 14:14
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 10:46
  4. Vad skiljer Bing mot Google?
    Av Legendarisk i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 21:44
  5. Bing Bing Bing - Indexering tack
    Av Mathias GBM i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 03:11