Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 48 av 48

Negativ SEO - att förstöra andras ranking

  1. #31
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Cthulhu Visa inlägg
    Problemet är ju dock, som de säger på det engelska forumet, att medans stora varumärken är relativt säkra så är det ju de mindre företagen som drabbas hårt. Rörmokare Karlsson kan få sin hemsida för sitt företag ganska lätt "förstörd" av Rörmokare Svensson som anlitar ett "NegativSEO-företag".

    Och det verkar inte finnas mycket han kan göra för att försvara sig själv i nuläget.
    Absolut. Visst är det så, och Pingvinen gjorde det förstås ännu värre. Spammar man med länkar nu, efter den 24:e, så är det två nya saker som kan hända.
    Pingvin straffet med ankartext spam och även Googles nya uppdaterade straff med massvis av lågkvalitativa länkar. Det är ju självklart en algorithm förändring till en strängare policy av lågkvalitetslänkar som är anledningen till att de skickar ut alla sina Webmaster Tools varningar.

    Det har alltid funnits straff mot spammande, men de har varit mycket svårare att triggra förut. Nu räcker det att man kör lite för aggressivt, mot sin egen eller någon annans sida, så kan sidan få multipla straff mot sig. Och sänker man en konkurrent i Pingvinen är det ju sjukt svårt att komma tillbaks, även för erfarna SEO-are.

  2. #32
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    4. Sen han "ändringar"...först skyllde han på att han bytte Wordpress tema.
    Aldrig hört talas om att man försvinner helt och håller från serpen bara för man bytte tema och behåller samma struktur och sidor & text på sidan.
    Jodå, det kan hända ... jag bytte till DIYTheme (Thesis) på en site och den stört dök som en gråsten i marinergraven

  3. #33
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Ska man byta tema ska man byta till något mer "unikt" då, förutsatt att det är konkurrens i serpen?

  4. #34
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    "My personal opinion on this is that Google should not allow this to happen at all, they are totally incapable of detecting the most malicious of behaviours and therefore should not impose negative algorithmic changes on any sites. Will we see a change? I expect not! Google plans to change page one of SERPS in to a 100% paid for page. This can only be accomplished by forcing sites to find income in ads. My predication, a version of Google Local/Places will dominate the entire first page by next year."

    Jag tycker inte något hat ska riktas mot den som utfört detta, hur passionerad han än må vara i att sänka någon annan så belyser det någonting oerhört viktigt.
    Hur mycket någon än må tycka att Google har, eller bör ta någon form av ansvar eller synpunkter på hur deras monopol ska nyttjas spelar ingen roll.
    Google ansvarar inte för något annat än att tjäna pengar och behöver inte göra mer än att låta bli att bryta mot lagar. Ingen borde någonsin ödsla någon som helst möda på att TYCKA att de ska göra något annat.
    Tänk efter... Det är faktiskt hysteriskt roligt. Jag skrattar INTE åt den drabbade, men jag skrattar med utövaren...
    Egentligen är det förstås tragiskt och upprörande... Men många människor reagerar med att skratta i sådana situationer.

    (PS. Även om jag fetstil markerat och klistrat in en del av hans inlägg är det inte någonting jag håller med om, för jag vet inte, jag har inga belägg för det... Men det är värt att ha i åtanke, för vi känner alla i vilken riktning Google Search och Online marknaden är på väg...)
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  5. #35
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Tror jag själv precis råkat ut för något liknande, har en sida som legat på top 10 senaste halvåret på ett ganska konkurrens utsatt ord

    Helt plötsligt var sidan väck från top 100, kan inte hitta någon ranking alls nu...sidan är dock kvar på google men det ser ut som den har blivit straffad

    Med tanke på att jag inte optimerat eller ändrat sidan sista 6 månaderna började jag ana oråd och när jag googlade hittade jag detta med negativ seo vilket var helt nytt för mig. När jag dessutom kolla mina backlinks såg jag att det helt plötsligt dykt upp massa backlinks från porrsidor och andra skitbloggar, troligtvis någon som köpt dessa kan jag tänka mig för en billig penning.

    Väldigt tråkigt då jag köpte domänen för en slant förra året

    Har bett Google kolla över sidan igen och förklarat vad som hänt

    Hade ingen aning att det var så enkelt att putta bort en konkurrerande sida

  6. #36
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg

    Vet inte vem som har rätt eller fel där, och klart är att Negativ SEO fungerar. Men det bör inte fungera på en så starkt brandad site, särskilt inte så snabbt.
    Det är nog en av de viktigaste faktorerna. En "betydande" sajt med massor av spridda och framförallt STARKA inlänkar är nog svår att rubba med spam (läs: en massa skräplänkar från nätets bakgårdar). En "obetydlig" sajt med mestadels svaga inlänkar, är nog extremt mycket enklare att attackera (om man nu sysslar med sådant). Jag håller med om att negativ SEO är klandervärt, oetiskt och i klarspråk åt helsike.

    Klassemaja,

    Om det verkligen är negativ SEO som satt käppar i hjulet för dig i SERP, måste jag beklaga och hoppas det går att fixa till. Håll oss gärna uppdaterade under processen.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  7. #37
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
    Hej,



    Det är nog en av de viktigaste faktorerna. En "betydande" sajt med massor av spridda och framförallt STARKA inlänkar är nog svår att rubba med spam (läs: en massa skräplänkar från nätets bakgårdar). En "obetydlig" sajt med mestadels svaga inlänkar, är nog extremt mycket enklare att attackera (om man nu sysslar med sådant). Jag håller med om att negativ SEO är klandervärt, oetiskt och i klarspråk åt helsike.

    Klassemaja,

    Om det verkligen är negativ SEO som satt käppar i hjulet för dig i SERP, måste jag beklaga och hoppas det går att fixa till. Håll oss gärna uppdaterade under processen.

    Tyvärr verkar det så, domänen var riktigt bra och hade ett par år på nacken som jag köpte via ett svenskt forum men den var byggd som en wordpress blogg som länkade vidare till min butik

    Det verkar som någon konkurrent under sommaren köpt en massa skitlänkar på Fiverr.com för 5 dollar och sen matat mot just denna sidan, när jag kollade backlinks var det massa nya länkar från svenska porrbloggar med massa annat spam.

    Misstänker de som klättrat på just de sökordet men bevisa kan man aldrig, funderar på att ge tillbaka med samma mynt och beställa 40,000 skitlänkar på fiverr för 5 dollar

    Har anmält till google och förklarat vad som hänt men enligt andra är möjligheterna att google återställer sidan lika med noll

  8. #38
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av presidentofgalaxy Visa inlägg
    En variant på negativ seo och rena bowlingprojekt är att man rankar upp en sajt där det finns negativa skriverier och där konkurrerande företag köper länkar.

    SMS Guld har idag skrivit en pressrelease kring detta på.
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...egleras-756422
    Vi har även sett flera fall av negativ ryktesspridning och negativ SEO. I SMS Gulds fall har bolaget blivt utsatt för köpta länkar från bloggar med ankartexter riktade till webbplatser vars syfte kan ifrågasättas. Vid kontroll har det visat sig att länkarna kan knytas till konkurrenter.

    Hur kan de gå ut att skriva att länkarna är köpta av konkurrenter? Det är typ omöjligt att spåra. För det första måste de hitta vem som blastat länkarna. Bara det är i princip omöjligt. Om han mot alla odds lyckas hitta personen så måste den personen veta vem som beställt länkarna till denna sajt. Att den personen som blastat länkar åt 100tals personer har koll på vem som beställt vad är inte heller troligt. Om detta nu är fallet så har han nu i bästa fall bara ett forumalias att gå på. Att sedan lyckas koppla den personen till en konkurrerande sajt det vore episkt.

    Tycker detta bara visar att SMS Guld är lika stora klåpare som alla andra i branschen.

  9. #39
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Rimligtvis borde Negativ SEO vara en företeelse som ökar globalt och därmed rimligtvis intressera (eller snarare irritera) Google allt mer.

    Enligt Matt Cutts (i juni):

    "Google has changed their documentation over time to reflect that negative SEO is not impossible, but it is difficult. Google is “talking about” being able to enable disavowing links, possibly within a few months."
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  10. #40
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kan garantera att detta är något som de jobbar hårt med för tillfället. Negativ SEO är ett huvudbry för G för det är ganska enkelt att hitta en negativ SEO taktik som fungerar.

    Väldigt många av länkarna vi har anmält som spamm länkar har blivit helt borträknade av Google, och alltså inte bara för de domänerna där vi har gjort Requests, utan även för våra andra brands (där vi har blivit utsatta för samma sak)

    Exempel:
    Sida 1. Jag hittar en skräplänk och får länken borttagen, när jag skickar in min Re-Inclusion och de tittat igenom den så försvinner länken från Web Master Tools.
    Sida 2. Från samma domän fast i en annan blog post har vi en ny spamm länk till nästa sida där vi ska göra Re-Inclusion. Vi får länken borttagen, skickar in Re-Inclusion, och den försvinner från Web Master Tools.
    Sida 3. Samma som sida 1 och 2, fast nu har alla länkarna redan försvunnit från Web Master Tools, utan åtgärd från oss. Samma sak gäller för övriga brands där vi haft länkar från samma domän. Hela domänen har alltså försvunnit.

    Jag tror att Google manuellt "noll-värderar" många domäner där det finns mycket spamm i takt med att de får in Re-Inclusion eller Re-Consideration Requests. Vi ser väldigt många länkar försvinna för tillfället utan åtgärder från oss, och det är alltid domäner med extremt mycket spamm. Detta är ett helt nytt fenomen, för oss i alla fall, och det har nästan alltid en positiv rankingeffekt som följd.

    Detta är ju bara spekulationer baserat på min egen länkanalys för våra sidor, men det känns som att många av de domäner som gett länkar som tidigare haft en negativ effekt för oss har justerats till att ge noll effekt istället.
    Det kan vara så att detta är Googles lösning på negativ SEO, men om det är så är det förstås ett projekt som tar tid.

  11. #41
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Jag har hittat några länkar från de sidor som dykt för mig och samtliga är från rysska och ukrainska sidor


    kinolenta.pp.ua
    budya.net
    erotika-foto.com
    rosinvest.com
    photo-lol.com
    bimatoprost-careprost.com.ua
    agrus.topbb.ru

    jag har nu skickat in till Google att dessa skall tas bort så vi får se om det blir någon skillnad, det märkliga är att dessa spmasidor inte syns i vanliga backlinks checkers utan bara inne på Google analytics

    http://www.analyzebacklinks.com/
    Senast redigerat av Urban G den 2012-11-04 klockan 15:40. Anledning: Länka till sidor med skadlig kod. Hur tänkte du här?

  12. #42
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Äsch nvm.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  13. #43
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Kan det inte hända att sidan som utsätts för ett negativt seo försök istället blir starkare? och svårare att ta sig förbi.

    Känns som att ifall det inte är svårare än att köpa 40 000 spamlänkar på fiverr för att få en sida att straffas och sjunka i serpen så hade fenomenet negativ seo varit mycket större?

  14. #44
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Kan det inte hända att sidan som utsätts för ett negativt seo försök istället blir starkare? och svårare att ta sig förbi.

    Känns som att ifall det inte är svårare än att köpa 40 000 spamlänkar på fiverr för att få en sida att straffas och sjunka i serpen så hade fenomenet negativ seo varit mycket större?
    Gjorde faktiskt ett test innan jul för en tjej som blivit förtalad på en blogg som endast var skapad att förtala henne och hennes anhöriga.

    Köpte några spampaket på Fiverr för 5 dollar styck och bad dom spama bloggen med hennes namn och bloggen blev nerpetad från plats 4 till 102 typ, så den biten funkade med en enkel blogg.

    Ett annat test var för ett företag som ville ha bort ett gammalt omdöme som som låg på plats 8, gjorde samma sak med den länken och köpte några spampaket men tyvärr gick den upp till nummer 3 istället.

    Kontentan är att det går att sänka bloggar och andra enkla sidor som inte har för mycket övrigt innehåll ganska enkelt men är det forumsinlägg,myndigheter och andra starkare sidor så boostar man bara rankingen.

    Mycket möjligt att man även kan sänka starkare sidor om man fortsätter att mata med fler spam paket, finns ganska många på Fiverr om man söker på negative SEO.

    Annars är det alltid ett väldigt billigt sätt att boosta din sin sida om man vågar det

  15. #45
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Lite småspännande kanske med ett case på hemmaplan, ett av våra projekt har nu blivit utsatta för negativ SEO: http://www.mejo.se/rabattjakt-utsatt-for-negativ-seo/

  16. #46
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Konstigt att din sida blev straffad så hårt med bara 10,000 backlinks, oftast brukar det krävas bra över 50,000 för att något skall hända

    Om du vet vem det är som ligger bakom kan du ju alltid ge igen med samma mynt

    http://negativeseoguy.com/

  17. #47
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Klassemaja Visa inlägg
    Konstigt att din sida blev straffad så hårt med bara 10,000 backlinks, oftast brukar det krävas bra över 50,000 för att något skall hända

    Om du vet vem det är som ligger bakom kan du ju alltid ge igen med samma mynt

    http://negativeseoguy.com/
    Fast det där med antal länkar är ju bara något som någon random kille har hittat på och folk lyssnar på honom utan att tänka efter. Och helt plötsligt så har det blivit en standard. Det är varken första eller sista gången det händer i SEO - världen. Som exempel så har Rand på SEOMoz skapat många standarder i SEO världen där vissa har varit direkt felaktiga.

    Antalet länkar har ingenting med saken att göra, för det är inte antalet som triggrar ett filter eller ett straff utan det är om något procentsatser.

  18. #48
    Juicens avatar
    Juicen Juicen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Antalet länkar har ingenting med saken att göra, för det är inte antalet som triggrar ett filter eller ett straff utan det är om något procentsatser.
    Låter rimligt med procentsatser eftersom två av mina sidor nu i pingvin 2 blivit straffade pga ca 3000 länkar respektiva ca endast 150 länkar!

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kolla andras inlänkar
    Av Maltie i forum Länkbygge
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 23:41
  2. Är omdirigering av en domäns startsida negativ?
    Av Christina i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 22:28
  3. Får man köpa andras företagsnamn i Adwords?
    Av canegy i forum Google AdWords
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 15:33
  4. Sammanställning av andras texter
    Av Marcin i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 18:39
  5. Negativ effekt med dubbla artiklar?
    Av Max i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:44