Resultat 1 till 12 av 12

Tacksam för lite feedback..

  1. #1
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Hemskt tacksam för all feedback jag kan få om www[dot]happygift[dot]se

    Design, produkter, information/texter, priser, betalningslösningar, ...

    Den stora frågan är : Hade du kunnat tänka dig att köpa en present i butiken?

    All feedback uppskattas stort!

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Okej, här får du lite feedback, hoppas du får något nytta av det.

    Feedback knappen direkt vid första besöket är lite konfunderande. Vet att flera sidor använder något liknande, fast jag tycker inte om det. Ur en konverterings synpunkt kan jag garantera att det är mycket bättre att använda formuläret när någon är på väg att lämna hemsidan. Erbjud en Voucher på 10% om de fyller i er kundundersökning när de är på väg att lämna sidan istället, då kan ni förhoppningsvis få in lite extra kunder som är på väg därifrån. Lägger någon en beställning så erbjuder ni dom samma alternativ, en kundundersökning innan köpet och de kan få en 10% voucher.

    Första intrycket är bra, hemsidan ser snygg och bra ut. Jag gillar öppet köp 90 dagar och de olika betalningsalternativen som jag ser tidigt, det ger förtroende.
    Jag gillar era sellingpoints. Leverans dagen efter, gratis presentinslagning och så vidare. Jag gillar informationen under Kontakta Oss.

    Det första jag vill göra när jag börjar använda sidan är att klicka på bannern för att se de olika erbjudanden ni har, men det går inte att göra på ett smidigt sätt. Ni har de olika "rutorna" nere i bannern, men de är inte bra. Byta ut dom till ett alternativ där man kan klicka på pilar för att se nästa erbjudande eller föregående erbjudande. Alternativet är att ha en "klicka för att se nästa erbjudande" knapp och låta bilden vara still istället.
    Har ni begränsat med presenter? Jag har inte tittat igenom alla era presenter, men de första alternativen på Happy Birthday är de samma som de första för Happy Luxuriate. Happy birthday och Happy Baby har också många dubletter. Hade föredragit att bara se nya produkter, unika för en kategori. Då känns det som att ni har ett stort utbud, och jag behöver inte läsa samma information multipla gånger när jag väljer vad jag vill köpa.
    Varför har ni Captcha kod vid registreringen? Jag hatar den koden, och är nog inte ensam om det. Kan ni inte sköta det på något annat sätt för den är bara irriterande. Era kategorier är lite konfunderande. Det är svårt för mig att veta var jag ska leta efter det jag vill ha.

    Ur ett SEO perspektiv är det en del saker som är bra, ett par som är dåliga. Det första jag tänker på är att er huvudsida försöker ranka för Presenter. Sen har ni en sida som heter presenter.php som handlar om lite allt möjligt, och i dagsläget så rankar den bättre än er huvudsida, för ert primära sökord utan att försöka ranka på det sökordet.Era produkter försöker ranka på väldigt underliga sökord, och jag kan inte tänka mig att ni får mycket trafik via sökmotorerna i dagsläget, eller långsiktigt. En meny i vänsterkanten där ni kan skriva om de olika produktkategorierna, med exempel av de olika produkterna (inte Happy XYZ utan de sökorden som folk använder) hade underlättat mycket. URL strukturen är inte bra. Det är en blandning mellan engelska och siffror.

    Jag tar en produktsida som ett exempel, jag har bara tittat på denna så vet inte hur de andra ser ut. http://www.happygift.se/cha-gul-p-217.html
    En titel som säger att ni försöker ranka på Teogram, ett sökord som har 12 sökningar globalt i månaden......
    Ni använder inte ordet på sidan alls, inte ens i bilden. Då kan ni lika gärna försöka ranka på koppar, det är lika logiskt för Google, eller faktiskt mer logiskt då ni använder ordet kopp på sidan. Er URL hänvisar inte till det sökordet ni försöker optimera för. Mer text behövs, text som är överens med övrig SEO. I detta fallet hade jag rekommenderat text som handlar om Te, Teogram, Presenter och kanske lite mer specifikt om Cha Yo Gul. Vad söker folk efter som vill köpa denna presenten? De söker inte efter Teogram, så vad letar dom efter? Hur optimerar ni sidan för det som folk letar efter?

    Det är inte lätt som ansvarig för en hemsida, så mycket att tänka på. Har inte mer tid att gå igenom sidan nu, men jag kan skicka ett PM vid tillfälle. Men över lag så tycker jag att du ska gå igenom strategier för Konvertering, SEO, Användar vänlighet, Design, Sociala Medier, PPCs vara eller inte vara, Affiliates vara eller inte vara.

    Användarvänlighet och design ska förhoppningsvis din undersökning hjälpa dig med, försök ta hjälp av en duktig Online Marknadsförare för de övriga frågorna om ni inte kan lösa det själv.

    Lycka till!

  3. #3
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Nu var inte det min sida du skrev feedback om, men (+++) för att du tog dig denna tid till en sådan lång och ordentlig förklaring!

  4. #4
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Hej Niklas,

    STORT tack för att du tog dig såpass med tid för att gå igenom butiken och för dina utförliga kommentarer. Många av de punkter du skriver om (t.ex. Captcha) är jag medveten om. Problemet är mest tid och att hitta en annan kod i open source systemet som vi använder som fungerar.

    Om SEO delara så är det ett pågående arbete. Koden kom upp för bara ett par veckor sedan (butiken gick live i dec -11), så många av taggarna är just nu lagda med för lite tanke bakom. VI hade gärna tagit hjälp med detta, men tyvärr är det mycket samma som med tiden - ont och knapp.

    Jag tar definitivt dina kommentarer och synpunkter till mig och kommer att jobba vidare. Tack igen!

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Inga problem. Bara hör av dig om du vill ha mer hjälp, du kan alltid skicka ett PM så hjälper jag till när jag har tid.

  6. #6
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Jag har nu gjort några ändringar på moderat. Vissa är work in progress.

    Gå gärna in och säg vad du tycker.

    Grundfrågan är: Hade du kunnat tänka dig att köpa en present i butiken?

    Stort tack på förhand!!
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-04-29 klockan 00:50. Anledning: Regel 1

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av HappyGift Visa inlägg
    Jag har nu gjort några ändringar på moderat. Vissa är work in progress.

    Gå gärna in och säg vad du tycker.

    Grundfrågan är: Hade du kunnat tänka dig att köpa en present i butiken?

    Stort tack på förhand!!
    Ett tips är att vara försiktig med footer länkarna, det är rätt outdated :-) Såg helt ok ut annars.
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2012-04-29 klockan 00:50. Anledning: Regel 1 i quote

  8. #8
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Hej Fredrik,

    Tack för din feedback. Jag la upp dessa i veckan för att se om de bättrar på den interna länkstrukturen. Det var just dessa jag menade med 'work in progress'.

    /Hans

  9. #9
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Jag har gjort ännu några ändringar i butiken. Gå gärna in och säg vad ni tycker.

    Grundfrågan är densamma: Hade du kunnat tänka dig att köpa en present i butiken?

    www(dot)happygift(dot)se

    Såg dessutom att jag missade regel 1 i min förra uppdatering. Förhoppningsvis fungerar det bättre denna gång.

    /Hans

  10. #10
    Cthulhus avatar
    Cthulhu Cthulhu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    17
    Gjorde en snabb koll på sidan. Det första jag reagerade på var kategorinamnen.

    "Happy Mors dag"

    Förstår att temat på sidan är "Happy", precis som donken sätter "Mc" framför det mesta. Tycker dock att blandingen av svenska och engelska ger ett halvdant intryck. Kanske ta allt i svenska, eller iallafall ändra till "Happy Mother's Day." Problemet blir ju dock att man vill få in svenska kunder på "mors dag", så jag vet inte...

    Men som sagt, det var vad jag reagerade på.
    Ph'nglui Mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Håller med Cthulhu om det där med blandade språk. Inte snyggt, och verkligen inte bra för Google. Men du har valt det brandnamnet redan, så det är kanske svårt att göra något med för tillfället.

    Sen måste jag bara fråga om texten under "Aktuellt hos Happy Gift". Snälla säg inte att du har blivit tillsagd att ha den texten där av någon som jobbar med seo. Mina ögon kräker när jag försöker läsa det, och ur ett seo-perspektiv är det ännu värre. Om inte algorithmen kommer att slakta den sidan så kommer garanterat Google själva att göra det vid första manuella titt på sidan.

    Jag kan tänka mig att köpa från sidan (om jag inte scrollade ner på första sidan och läste den texten), men jag kan inte tänka mig att många hittar till din sida.
    Utan att se din statistik kan man snabbt se att du har mer problem med SEO än du har med konverteringar även om man självklart kan förbättra båda sakerna.

  12. #12
    HappyGifts avatar
    HappyGift HappyGift är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    6
    Hej Cthulhu och Niklas,

    Tack båda för era kommentarer. Niklas - Tack igen.

    Om Happy Mors Dag, ja. Det var ett dilemma när jag valde denna som kategori. Håller med om att det inte är bra att blanda språk, men som du säger Cthulhu så vill vi kunna vara sökbara på mors dag och länkarna byggs (osC) med kategorinamnen.

    Niklas: Texten ja, det var ett tips. Konvertertingar vs SEO.. De är säkert relaterade, just nu har vi problem med båda.

    Skam den som ger sig...
    Driver nätbutiken Happy Gift

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Feedback om sin sida!
    Av swedph i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 10:10
  2. lite feedback tack
    Av impreso i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:14
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 12:32