Resultat 1 till 26 av 26

MFA, rykteshantering i förhållande till negativ SEO

  1. #1
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Fast samtidigt så lever väl en stor del av användarna här på forumet också på att sabotera för andra? 90% av dom gånger någon här inne postar en url till ett projekt dom håller på med så handlar det om en mer eller mindre ren spamsite som dom arbetar på att få upp högt i SERPen.

    Genom att syssla med sådant så förstör man nätet för samtliga användare?


    (Flyttat från denna tråd http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8184)
    Senast redigerat av Urban G den 2012-04-22 klockan 19:01.

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Nu handlar inte diskussionen om kvalitén på siterna som medlemmarna här sitter på utan om forumtråden på trafficplanet, dvs att aktivt sabotera någon annans placering i serpen med de medel som finns.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och nu så ligger motborgarens inlägg i en ny tråd. Detta då hans inlägg är intressant och förtjänar en egen tråd. Förutom det han nämner med den typen av sidor (benämns MFA här) så faller kan man säga rykteshantering hit också. Detta då det är ett sätt att få bort obekväma åsikter om ett företag/person.

  4. #4
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Ja, det vet jag också. Jag ville bara påpeka att när man spendera all sin tid på att försöka få upp sina spamsiter fulla med reklam högt upp i SERPen istället för att försöka satsa på att göra någonting bra eller jobba med något man verkligen brinner för så förstör man väl lika mycket för som seriösa siterna?

    Det är såklart stor skillnad på att aktivt försöka få bort en annan site helt från google och att försöka få den att hamna under sin spamsite i sökresultaten men resultatet är i princip det samma.

  5. #5
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Det är en väldig skillnad tycker jag.
    Att viss sajter är av låg kvalitet är en sak.
    Att ranka sina egna sajter en sak.
    Att aktivt sabotera för någon annan är en helt annan sak.

    Håll isär begreppen.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  6. #6
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Fast när du gör en site av dålig kvalité och lägger all kraft för att få den högt upp i SERPen så saboterar du för massor med bra siter på samma gång? Siter som faktiskt har hög kvalité och som skulle göra någon nytta för användarna som använder google för att försöka hitta dom?

  7. #7
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Missförstå mig rätt nu. Jag har ingenting personligen emot folk som kör spam som sin grejj och ser Internet som en står pengapåse som man försöker håva in lite från.

    Men när man själv jobbar aktivt med att ge folk som söker efter information på Internet någonting annat än vad dom letar efter och sen försöker rättfärdiga det genom att det finns folk som är mycket värre och dessutom tycker att dessa personer bör dödas så blir det ganska larvigt.

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    G bestämmer vad som är spam eller inte i serpen. Använd Bing om inte Gs spelregler duger :-)

  9. #9
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Det där kan vara något av det dummaste jag läst här på forumet. Smiley eller ej.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och så behandlar vi varandras synpunkter med respekt och en del eftertanke också.

  11. #11
    motborgares avatar
    motborgare motborgare är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    18
    Jodå. Jag tycker bara att det är lustigt att det här är ett forum där stora delar av användarna satsar hårt på just projekt som bara går ut på att få in användare och sen lura vidare dom via reklam men det är ingen som står för det?

    Det finns alltid något att skylla på. Antingen så är det "alla andra gör så här" eller "om inte google räknar det som spam så är det inte det". Det finns alltså ingen på hela forumet som står för vad det är dom jobbar med?

  12. #12
    Carl Gs avatar
    Carl G Carl G är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    84
    Finns bra poänger i det du säger Motborgare. Däremot vill jag tillägga att alla "MFA-sidor" inte nödvändigtvis är dåliga, vill man konvertera så gör man rätt i att genom sin sida förmedla vettig information och jämföra aktörer på ett enkelt och snyggt sätt.

    Naturligtvis finns det sidor som är mindre givande, bland dessa MFA som i Adsense men detta är absolut ingen nödvändighet. Satellitsidor däremot saknar ofta det jag nämner i första paragrafen då dessa sidor har som enda mål att ge kraft och flytta besökare till en annan sida men tyvärr är det så seo fungerar i dagsläget.

    Tror inte någon gynnas av en konkurrens-fri serp, detta leder till nödvändig utveckling hos alla som söker en placering. Negativ SEO däremot är rentav destruktivt, något som definitivt inte kan sägas om alla MFA-sidor.

  13. #13
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av motborgare Visa inlägg
    Det finns alltså ingen på hela forumet som står för vad det är dom jobbar med?
    Jag står för det.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hoppar in här angående satellitsidor. Den ena sorten är den du pratar om Cart G. Den andra sorten är den som jag och fler med mig rekommenderar och de är de där man kan göra en konvertering direkt utan att gå till huvudsidan samt även är tydlig med vilken som ligger bakom.

  15. #15
    Santoss avatar
    Santos Santos är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    7
    Jag måste hålla med motborgare här.

    Jag har full förståelse för människor som skapar MFA-sajter för att tjäna lite pengar. Men man måste ju vara medveten om att man inte bidrar till att förbättra världen direkt. Besökarna har inget intresse av att läsa värdelöst SEO-content och annonsörerna vill med all sannolikhet inte bli förknippade med sånt material heller.

    Att fylla nätet med skräpsajter som ingen egentligen vill besöka och sedan skylla på "Googles spelregler" är ett svagt sätt att rättfärdiga sin verksamhet tycker jag.

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag fyller mina sidor med content baserad på "vetenskap och beprövad erfarenhet" med syfte att konvertera besökare. Det står jag för.

    Sen att Googles filter mer efterliknar demokratiska val såsom de är i Ryssland eller Italien förtar inte att det är G som sätter spelreglerna och bestämmer vad som är tillåtet eller ej. Google älskar annonser och att tjäna pengar, världen styrs av pengar. Är det då så konstigt att det finns en marknad såsom för rena MFA-sidor? Det är bara ett steg i utvecklingen på internet.

    Så länge som spelreglerna är sådana så får en sida ha ett enda syfte för mig och om det är att konvertera annonsklick så får det vara så. Det bryr jag mig inte om. Jag läser inte dessa. G kommer med stor sannolikhet att lära sig att skilja ut MFA-sidor med kvalitet och de som endast skapats för att få annonsklick.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2012-04-22 klockan 21:22. Anledning: "" ""

  17. #17
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    MFA-sidor med kvalitet och de som endast skapats för att få annonsklick.
    Kan ni ge ett par exempel på hemsidor från bägge dessa kategorier vore det bussig, så man lär sig lite mer.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Citat Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
    Kan ni ge ett par exempel på hemsidor från bägge dessa kategorier vore det bussig, så man lär sig lite mer.
    Och vem skall ge ett objektivt exempel på det?
    De MFA-sidor som ligger högt upp och håller sina placeringar kan nog anses ur Googles bedömning som bra.

  19. #19
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Undrar om det finns några MFA sidor som fortfarande ligger högt upp, givet Googles nya algoritmer som ska premiera kvalitativt innehåll mer.

  20. #20
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Klart att det gör Loffy, sen när skulle Google ha fungerat perfekt? Hur dom vill att det ska fungera och hur det fungerar är aldrig samma sak.

    Till Motborgare "Fast samtidigt så lever väl en stor del av användarna här på forumet också på att sabotera för andra?"

    Det är en extremt stor skillnad. Jag har inga av de siterna du syftar på, men jag skulle ändå vilja säga att det är en extrem skillnad.

    "Kassa MFA - sidor. Tankegången är att folk bygger skitsidor för att tjäna pengar. Egoism, väldigt vanligt mänskligt beteende. Pengar till mig, du tappar 5 sekunder av ditt liv och jag lurar Google, tihihi."
    "Negativ SEO. Jag använder min kunskap för att förstöra ett brand eller en hemsida. Det finns inte ens ett ord på det beteendet. Jag kan eventuellt tjäna något på det, men huvudsaken är att jag förstör för dig."

    Du kan inte ens jämföra de två, för grundprinciperna är vilt skilda. De förstör internet för Googles användare? Kom igen, det gör väl alla då som kan något om SEO? Om du ändrar en titel så påverkar du Googles resultat.... Hur är det någon skillnad? Vem avgör vad som är en bra sida och inte? Du gillar inte MFA sidor, men ändå finns det miljontals personer som använder de sidorna varje dag. Det finns bra och det finns dåliga, precis som det finns bra och dåliga hemsidor inom alla branscher. Lämna sidan och gå in på nästa resultat om du inte gillar sidan, så gör väl de flesta? Oavsett om det är MFA sidor eller "vanliga" hemsidor.

    Alla SEO'are har arbetat med en sida som inte är perfekt vilket betyder att vi alla har förpestat internet då för egen vinnings skull? Inte samma sak, inte ens nära.

  21. #21
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Här är ett exempel på en MFA-site:

    Startades 1994 och har idag ca 2milj besökare dagligen.
    ca 50% av ytan på sidan består av annonser från externa annonsörer.
    20-30%% består av annonser till interna sidor som ligger bakom betalvägg eller annonser från deras nätverk av andra siter.
    resterande innehållet är mestadels aggregerad, omskrivet innehåll från reuters, TT mm...
    Sidan ifråga korrekturläser inte sitt omskrivna innehåll som ofta är undermålig och saknar djup
    Hemsidan har tagit rubriksättning till en helt ny nivå där titlarna ofta är sensationella där man skapar ett hönshus av en fjäder, totalt missvisande och satta i ett påhittat kontext för att just "lura" besökarna att klicka på länkarna för att ge hemsidan ytterligare en sidvidning som summeras i statistiken som säljarna sedan använder för att sälja in fler annonser.

    Möt Aftonbladet - Made For Ads

    Nu lever ju inte Aftonbladet på Googletrafik utan har ett väldigt starkt varumärke, men det är fortfarande en MFA-site som lever på tunt innehåll och "lurar" sina besökare.

    Hur användbar en hemsida är för en besökare är en högst subjektiv åsikt och utanför kontextet av den ursprungliga tråden denna knoppades av från blir detta bara en trolltråd där vi måste försvara oss mot påhopp. Jag dömer ingen för vilken typ av siteportfölj de har så länge den verkar inom lagens ramar och tycker inte nån annan heller ska göra det.

    Jag läser även Aftonbladet dagligen och blir lika irriterad varje gång jag klickar på en länk och det visar sig att rubriken inte speglar innehållet i artikeln fast jag borde veta bättre vi det här laget

  22. #22
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Loffy Visa inlägg
    Undrar om det finns några MFA sidor som fortfarande ligger högt upp, givet Googles nya algoritmer som ska premiera kvalitativt innehåll mer.
    Jadå, jag har ett gäng sådana, och jag vet andra som har liknande som håller bra placeringar och gjort så under lång tid, även efter "pandan" ...

  23. #23
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Har flera som ökat i ranking efter pandan.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  24. #24
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Föreligger en liten missuppfattning här när det gäller Pandan. Den hade inte som primärt syfte att filtrera bort MFA-sidor. Google har heller ingenting emot MFA-sidor. Det som kommit i instruktionsväg där från Google är fördelningen/placeringen annonser i förhållande till text.

    AdSense-teamt på Google skickade i stort sätt samma dag ut instruktioner om att placera annonsenheten tvärtemot vad Matt Cutts avdelning ovan sa att de skulle ligga.

    Studerar man sedan den manual som läckte ut från Google hur sidor skulle bedömas så var det inga generella problem med MFA-sidor i serpen heller. Utan det är värdet för en besökare som är det intressanta och det i förhållande till vad du förväntas vilja ha för information.

    Kimpo gav ett exempel på en MFA-sida som både är stark och fullsmockad med annonser. På den andra skalan där kan man tänka sig Wikipedia med lite annonser.

  25. #25
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Tack för alla bra svar. Det uppskattas ska ni veta.

  26. #26
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Vill bara påpeka att jag tog upp Aftontbladet som ett extremexempel då den enligt min mening uppfyller alla kriterier för en MFA-sida. Det är dock ingen MFA-sida av den typen de flesta talar om när man snackar MFA-sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Negativ SEO - att förstöra andras ranking
    Av Karsten i forum Nyheter
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 13:55
  2. Förhållande mellan google.com .se
    Av Erik Bergman i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 13:23
  3. Är omdirigering av en domäns startsida negativ?
    Av Christina i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 22:28
  4. Negativ effekt med dubbla artiklar?
    Av Max i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 23:44