Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 121 till 150 av 172

Nya stora ändringar i Google 24 april 2012 (samlingstråd)

  1. #121
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av RickyDollar Visa inlägg
    Tack för info.. När du säger "Försök minska antal länkar i sidebar" så antar jag att du menar externa länkar. Det kan väl inte gälla tex en länklista med de senaste inläggen på den egna siten?.
    Yes.

    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Det där är en grej som funnits i minst två år... ibland får en ny sajt med snabba inlänkar PR2 även om det inte ens gjorts någon generell toolbar update. Vore kul att veta exakt hur det funkar så man kan få upp alla nya sajter till PR2 direkt, men för rankingen kvittar det ju dock.
    Jag önskar också jag visste det.
    Men blev ändå chockad över få PR2 på en vecka efter en AA blast...lol

    Citat Ursprungligen postat av David Olofsson Visa inlägg
    Det här är enligt mig goda nyheter. Man kan i lugn och ro åtgärda problemen och sajten borde då komma tillbaka med tiden. Mycket bättre sits att sitta på än ett manuellt straff.
    Ja, Cutts gick ut i dagarna och sa att sidor som åtgärdar problemet kommer återfå sin ranking nästa gång de kör penguin.
    Cutts om Penguin och effekterna av penguin

  2. #122
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Ja, Cutts gick ut i dagarna och sa att sidor som åtgärdar problemet kommer återfå sin ranking nästa gång de kör penguin."

    Ganska exakt så som jag misstänkt att det skulle fungera. Nu handlar det väl mest om hur ofta det kommer att bli Pingvin uppdateringar då, så folk vet när de kommer återfå sin ranking (under förutsättning att de fixar problemen)
    Där finns med andra ord hopp för de som blivit straffade den 24/25, bara att hoppas att de kommer att köra Pingvinen ofta.

  3. #123
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det som oroar mig är att han säger att sitter man fortfarande fast i filtret vid nästa uppdatering är det bara att överge sidan och starta en ny.

  4. #124
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den mer exakta meningen omkring detta är följande när det gäller att skaffa en ny sida.
    …What that means is that if some of your site is deemed Penguin-like, all of it may suffer. Again, recovery means cleaning up the spam. If you’ve cleaned and still don’t recover, ultimately, you might need to start all over with a fresh site, Cutts said.
    http://searchengineland.com/google-t...ive-seo-120463

    Det som står angående att komma tillbaka om man straffats av pingvingen är att webbplatsen kommer komma tillbaka naturligt om man städar upp det som orsakade tappat.
    Och det utan koppling till en ny pingvinuppdatering. Nu kan pingvingen återkomma men att det skulle vara koppling till tidigare bestraffningar framgår inte i den texten.

  5. #125
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    "If you do clean things up, how will you know? Ideally, you’ll see your traffic from Google recover, the next time Penguin is updated."

  6. #126
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    In the past, if you spammed Google, you were told to file a reconsideration request. However, Google’s specifically said that reconsideration requests won’t help those hit by Penguin. They’ll recover naturally, Google says, if they clean the spam up.
    Några stycken ovanför. Så lite motstridigt men ok lite slarvigt läst av mig får erkännas.

  7. #127
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Någon som har snappat domäner efter Pingvinen och återfått PR än?

  8. #128
    RickyDollars avatar
    RickyDollar RickyDollar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    19
    Jag tog en titt i googles verktyg för webbansvariga. Om man tittar på länkar till sin webbplats och väljer sektionen "Så länkas dina data" och vad de inlänkarna har för ankartexter så kan jag se att det finns flera inlänkar som har exakt ankartext som rubrikerna på mina inlägg. Jag har läst att det inte är bra och tolkas som Negativ SEO. Jag misstänker att dessa inlänkar kommer från en annan sida som prenumererar på vår sidas rss flöde. Webbsidan som prenumerar på vår rss skapar upp egna inlägg på sin sida som endast innehåller sammanfattningen av ursprungsinlägget från vår sida med en tillbakalänk. Eftersom detta sker med automatik så blir ankartexten på tillbaka länken exakt som rubriken på inlägget.

    Ska jag försöka kontakta sidan som prenumerar på vår rss att sätta nofollow på länkarna? Någon som har tips här om det kan skada vår sida sen den senaste pengvin uppdateringen att någon utnyttjar vårt rss flöde eftersom det blir exakta nyckelord på inlänkarna?

    Hoppas jag inte rörde till det nu...

  9. #129
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag kan inte svära på det men det ska nog inte vara problem eftersom Google har bra koll vad för slags sida webbplatsen egentligen är.
    De vet att sidan som du får länkar ifrån prenumererar på ert RSS och skapar de länkarna.

    Exakt ankar text som rubrik ska inte vara problem.
    De är mer ute efter aggressiv användande av ankar text.
    T.ex heter min sida Skohörnan.

    Ankar texter på Skohxrnan som är sidans titel är inga problem, men 80% av mina ankar texter är billiga skor kan det vara problem.
    Även om sidan haft titeln - Skohxrnan - Billiga Skor...då är det som vore det "normala" och fortfarande inte billiga skor

  10. #130
    RickyDollars avatar
    RickyDollar RickyDollar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    19
    Tack för ditt svar.. det gav mig lite bättre kött på benen!

  11. #131
    webmasterpros avatar
    webmasterpro webmasterpro är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    12
    Wiiho! Pingvinen gynnade mig till fullo, säger ajdö till alla spamsidor som legat bättre till än mina. Har även kontakter som spammat ut sina konkurrenter med hjälp av denna uppdatering. SEO vart helt plötsligt mycket lättare för vissa. Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig utav sådana oetiska metoder.

    _ENDA_ sättet man kan ranka en hemsida efter denna uppdatering är att helt enkelt inte ta några genvägar när det kommer till SEO. Nu slipper man också alla oseriösa SEO-företag, eftersom dem kommer ha problem att göra sitt jobb i framtiden.

  12. #132
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    @webmasterpro Det går säkerligen att ta några genvägar även efter pingvinen, men de har blivit färre.

    Den slår lite olika tycker jag.
    Ingen riktig rim och reson.

    Google har kastat om vissa av mina sidors inlägg, så de rankar sämre eller bättre nu, men det är fel inlägg som rankar....

    Jag tycker inte man kan säga att det har varit en bra eller dålig uppdatering från Googles sida.
    Den slår såpass olika och i vissa fall rent orättvist...
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  13. #133
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av webmasterpro Visa inlägg
    _ENDA_ sättet man kan ranka en hemsida efter denna uppdatering är att helt enkelt inte ta några genvägar när det kommer till SEO. Nu slipper man också alla oseriösa SEO-företag, eftersom dem kommer ha problem att göra sitt jobb i framtiden.
    Ha, ha ... vi är nog många som skrattar åt ditt synsätt, för mig veterligen, har det aldrig riktigt gått att ta några genvägar för bestående ranking, före pingvinen eller efter pingvinen.

    Sedan så är vi nog väldigt många som fortfarande har, vad du kallar "spamsiter" och vi kallar MFA-siter, som rankar likadant eller bättre även efter pingvinen. Så, det du säger är långt ifrån sanningen ;-)

  14. #134
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Pingvinen slaktade alla "skräpsiter" för många av mina sökord. Nu, 4 veckor senare, är det lika många nya skräpsidor i toppen, faktiskt några fler. Gemensamt är att de är nybyggda, 301:ade och med nya ryska skitlänkar. De lär förhoppningsvis bli slaktade nästa gång det är dags för pingvinen, men jag tycker inte alls att det verkar svårt att ta genvägar till kortsiktiga (eller långsiktiga) google resultat. Det är bara en lite annorlunda taktik, så undviker du pingvinen utan problem.

    Vet inte ens vad jag ska säga, med facit i handen så kändes det lite som en meningslös uppdatering som bara skulle klubba ner på de uppenbart överoptimerade sidorna. Förstår man denna uppdateringen så kommer man alltid att undvika den, oavsett hur "black hat" eller överoptimerad man är.

  15. #135
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @webmasterpro Vet inte om SEO-företag/konsulter i någon större utsträckning ägnar sig åt att optimera upp spamsidor. De/vi arbetar i huvudsak med företagswebbplatser.

    I de fall det används bloggar av lägre kvalitet av en del SEO-företag finns inget intresse att få dem att placera sig bra till.
    Och som Patrik säger så lär det bli en rätt så liten skillnad med pingvinen för optimeringen framöver. Det som gällde före gäller nu också.

  16. #136
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Petter Hedman Visa inlägg

    Den slår lite olika tycker jag.
    Ingen riktig rim och reson.
    Nej, verkligen inte. Minst sagt kaosigt.

    Den sajt av mina som drabbats värst är en ca 9 månader gammal sajt inom en ganska konkurrensutsatt nisch. Inga spamlänkar eller för många av samma sort, men väl svaga länkar. De sajter som klarat sig sämst är nyare än ett år och har snarare få än spammiga länkar. En som klarat sig bra är en som nyligen fick en superspammig länkpyramid (experiment ) till sig. Den lever minsann och frodas och t.o.m. växer.

    Svårt att se vilka sökord man tappat tycker jag. Ibland tycks det mig att man kan ligga kvar på det "stora" ordet men har förlorat ord med mindre sökfrekvens och long tail.

    Förresten, var det någon annan som märkte av turbulens någonstans mellan 11 och 16 maj? Sved till lite i min statistik i alla fall. Hittade den här posten:

    http://www.seroundtable.com/google-u...rew-15158.html

    Gör som en av dem skriver i kommentarerna och sök på "how to get ex girlfriend back". I skrivande stund ser det uppfuckat ut i min browser i alla fall.

  17. #137
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Vad har folk dragit för olika slutsatser av denna uppdatering egentligen? För mig är det fortfarande oklart då jag har satt så jäkla olika resultat..

  18. #138
    ploppan73s avatar
    ploppan73 ploppan73 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    60
    För att röra till det ytterligare för er så kommer här min version.

    Har själv 5 st stora tunga bloggar med 100 tals inlägg i varje blogg med upp till 4000 indexerade etiketter och inlägg / Blogg (WP bloggar), som är ca 4 år gamla, fullproppade med inlägg och bra content. Massor av direkta ankartexter. Alla bloggarna behandlar olika teman. Bloggarnas enda uppgift är att dra trafik till vår e-butik och alla utlänkar från bloggarna går därför endast till vår e-butik.

    Jag har inte känt av ett enda "svaj" i serpen. Det rör sig om ett 40 tal sökord. Trafiken är i det närmat intakt både före och efter släppet i april.

    Det jag har och inte har på bloggarna är följande:

    1. Endast ett fåtal kommentarer är godkända, då prata jag en eller två kommentarer under fyra års tid på varde bloggen.

    2. INGEN internläkning på någon av bloggarna

    3. Ingen annonsering över huvudtaget

    4. Ingen läkning mellan satelliterna förutom www........se på startsidan....

    5. Inga ingående länkar förutom på en, och det är mycket begränsat..

    Om någon här vill se hur någon av bloggarna är uppbyggd eller vill göra egna analyser av någon av dom så skicka mig ett PM så får ni bloggarnas namn....

  19. #139
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Erik123 Visa inlägg
    Vad har folk dragit för olika slutsatser av denna uppdatering egentligen? För mig är det fortfarande oklart då jag har satt så jäkla olika resultat..
    Själv har jag lyckats få mina personliga bloggar som är mitt namn + .com och .se straffade af penguin. Inga annonser men ganska mycket exakt anchor. Ingen monetizing alls och helt unikt och rikligt content. Ett av inläggen verkar ha blivit straffat efter att jag var med i SEO Sunday. Inga meddelanden i Google Webmaster Tools. Det verkar handla om ankartexter i inkommande länkar. Har inte sett någon on page-pryl som entydigt stämmer in på alla drabbade sidor.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2012-05-24 klockan 11:51.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  20. #140
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Adsense har en positiv effekt i serpen, inte negativ.

    Vore intressant att se om flera som varit med i SEO Sunday blivit straffade. Mycket utlänkar med exakt ankartext till en början. De sidor som jag har haft med i SEO Sunday har inte blivit straffade, troligtvis för att den totala mängden inkommande länkar är låg.

    En annan tanke är att G nu förväntar sig att man varierar ankartexten mycket mer, såpass mycket förväntan att G kanske använder statistiken för att sålla ut vilka som är SEO (dvs de som plötsligt får mer variation på ankartexten) för att i ett senare läge kunna straffa. Just guessing...

  21. #141
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @SEOJonas. Blir lite fundersam på det där att AdSense skulle ha en positiv effekt i serpen. Har du mer fakta om det?

  22. #142
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    En vän till mig har jobbat som konsult åt G i London och åt lunch med hon som är chef på Adsenseavdelningen. På direkt fråga om Adsense är positivt för serpen svarade hon ja, varvid han dubbelkollade om hon menade allvar och fick då samma svar. Vet inte om det går att få ett bättre svar än så...

  23. #143
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    En vän till mig har jobbat som konsult åt G i London och åt lunch med hon som är chef på Adsenseavdelningen. På direkt fråga om Adsense är positivt för serpen svarade hon ja, varvid han dubbelkollade om hon menade allvar och fick då samma svar. Vet inte om det går att få ett bättre svar än så...
    Det är inte så att jag inte tror på dig, så misstolka inte detta, men det har gjorts tusentals tester och ingen har kunnat hitta något som skulle peka på att Adsense ger en boost. Om det "är bekräftat" att det ger en boost så är den i så fall så oerhört liten att den är svår att utmäta.

  24. #144
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du får ursäkta men vill se mer handfasta exempel om att AdSense ger positiva effekter i serpen. Bör finnas skrivet om det i så fall någonstans.

  25. #145
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag sällar mig till de som börjar med en ursäkt.

    Men tyvärr är det så att de som jobbar med AdSense normalt inte har en aning om vad de som jobbar med sökkvalitet tycker.
    Bland annat så menar AdSense-folket att man ska lägga fler annonser "above the fold" samtidigt som man blir straffad i organiskt sök för just det.

  26. #146
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Tror det också har att göra med för mycket länkar på kort tid till din domän, och såklart ankartexter. Var det verkligen pingvinen? Annars brukar sådana sidor komma tillbaka efter 1-3 månader ca (om man varit för aggresiv) enl. min erfarenhet, sen såklart man kan döda en domän helt, allt är ju relativt hur "offensiv" man varit.

    * detta skulle vara ett citat till David, verkade itne få till det

  27. #147
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Var det verkligen pingvinen?
    Ja, det kom den 24:e och den har droppat på samma sätt som andra som har drabbats av pinvinen. Mycket länkar på kort tid är ju faktiskt fullt naturligt, men mycket länkar på kort tid+onaturliga anchors kan mycket väl vara det som ligger bakom. Men som sagt så farligt onaturliga var länktexterna inte. De var faktiskt lite varierade och samma länktext som artikelns titel är ju inte onaturligt.

    Värt att poängtera är också att det inte är några "heta" keywords inblandade alls utan keywords som helt saknar sökvolym och som inte har någon direkt konkurrens. Angående att sajten kan komma tillbaka så misstänker jag att mycket kommer att fungera som tidigare på det sättet, bara det att spamfiltrandet från Googles sida är mycket känsligare nu.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  28. #148
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Adsense har en positiv effekt i serpen, inte negativ.
    Nej, du har fel.
    http://www.youtube.com/watch?v=V62Zrb5gFUU

  29. #149
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Som jag skrev tidigare, det är Gs chef för Adsenseavdelningen som gör påståendet.

  30. #150
    Johnzs avatar
    Johnz Johnz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    176
    Tror nog mer på Matt Cutts i detta avseendet än en påstådd Google chef som du inte ens nämnt vid namnet.

Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:32
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 02:14
  3. Haha April April från Google och Yahoo
    Av Bernt Johansson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:24
  4. APRIL APRIL din dumma sill - MSN search Spoof
    Av Elias KAI i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:49
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40