Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 23456
Resultat 151 till 172 av 172

Nya stora ändringar i Google 24 april 2012 (samlingstråd)

  1. #151
    NewYorks avatar
    NewYork NewYork är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    15

  2. #152
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Någon av er som åkte på stryk av Pingvin 1.0 som återfick era placeringar efter Pingvin 1.1? Som hade vidtagit åtgärder menar jag naturligtvis då. Jag fick upp mina placeringar igen innan Pingvin 1.1 kom men är nyfiken på om det blev såsom G hade sagt, att dom som åtgärdat skulle återfå sina positioner...

  3. #153
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag har inte sett något själv, men hört om en del som kommit tillbaka.

    Samtidigt, om du fick tillbaka positioner innan Pingvin 1.1 så var det något annat du åkte på, inte Pingvin 1.0.

  4. #154
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag åkte på en minipingvin, ingen resa ner till plats 200 utan tappade en del positioner, 1r blev 3r och så vidare ner i avgrunden. Hade inte hört om någon som kommit tillbaka helt men lite efterforskningar idag har resulterat i att jag fått svar att det är några som återtagit sina positioner.

  5. #155
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    @AndersIvar

    säker på att det var din site som åkte på den då och inte dina inlänkande siter?
    På jobbet, så misstänker jag att det inte var våran site som åkte på en törn(placeringar på 1 och 3 åkte ner till 6 respektive 17) och vi misstänker, då vi fortfarande har ej konkurrensutsatta 1or mfl, att det var vår SEO leverantör, som är en stor leverantör i sverige, som åkte på många pingviner på sina siter i deras nätverk.
    Vi trodde själva att det var vi som hade åkt på pingvinen men då vi tappade några få positioner endast och inte riktigt förstod varför mot vad alla skrev på diverse bloggar m.m så märkte vi att vi hade tappat väldigt många länkar runt den 19 april och framåt

  6. #156
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    @welander

    Det är en tanke som jag faktiskt inte tänkt på. Är det så att pingvindrabbade webbplatser också tappar sin länkstyrka? Det som talar emot det är att andra webbplatser som har länkar från samma webbplatser inte drabbades vilket dom då borde gjort. Det var ungefär 30% av sökorden (long-tail) som föll i avgrunden och resterande föll endast några placeringar, dom 30% som föll i avgrunden har inte återhämtat sig men en del av de som bara tappade ett par placeringar har kommit tillbaka lite sakteliga.

  7. #157
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Säkert sen som få på bollen, men en förklaring till helgens rörelser i SERP: http://www.seroundtable.com/google-panda-3-7-15281.html

  8. #158
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Intressant. Förklarar en del. Några yttre satelliter drog iväg till sydpolen, men syns fortfarande i index. Var det inte Matt Cutts som sa att det inte skett någon uppdatering av Panda eller Pingvin?

  9. #159
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    @SEOJonas, men det var ju förra helgen, det har ju passerat en hel vecka...

  10. #160
    Lisa_RMBs avatar
    Lisa_RMB Lisa_RMB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Cassis Visa inlägg
    Nej, verkligen inte. Minst sagt kaosigt....

    ...Svårt att se vilka sökord man tappat tycker jag. Ibland tycks det mig att man kan ligga kvar på det "stora" ordet men har förlorat ord med mindre sökfrekvens och long tail.

    Förresten, var det någon annan som märkte av turbulens någonstans mellan 11 och 16 maj? Sved till lite i min statistik i alla fall. Hittade den här posten:

    http://www.seroundtable.com/google-u...rew-15158.html

    Gör som en av dem skriver i kommentarerna och sök på "how to get ex girlfriend back". I skrivande stund ser det uppfuckat ut i min browser i alla fall.
    Ang. turbulens någonstans mellan 11 och 16 maj? Jag hade några sidor på en sajt som vips helt försvann under dessa datum (från att ha legat under en längre tid på pos 1-5).
    Först trodde jag att det var pingvinen som hade slagit mot enskilda sidor på sajten (men övergripande har sajten vunnit på pingvinuppdat.)

    Sedan har jag förstått att det inte kan varit pingvinen på dessa datum. Alltså måste det varit någon annan uppdat. panda/filter. Google vägrar visa sidan på sökordet jag optimerat för (200+), men sidan kommer upp på pos. 2 om jag söker på hela titeln med citattecken runt.

    Jag har byggt länkar mot sidorna genom att skriva artiklar (bra artiklar) men det är ensidiga ankartexter.
    Dessa sidor är inte extremt viktiga för mig, men jag vill lära mig vad jag gjorde fel så att det inte drabbar viktigare sidor framöver. Tänkte försöka experimentera mig fram till att få upp dem igen på de tidigare pos. De länkande sidorna har inte tappat pos. utan ligger bl.a. på förstasidan på google...

    Tacksam för förslag

  11. #161
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    @Lisa_RMB Google gör ju cirka 40-50 förändringar som dom går ut med öppet, sen tillkommer det säkert ett par 100 till varje månad som dom inte redovisar öppet gissar jag på. Så att säga vilket odjur eller liknande du drabbats av är svårt.

    Dock pekar mycket på att branding och länkar med en blandning av ankartext och branding viktas betydligt högre än tidigare vilket i ditt fall med ensidiga ankartexter troligtvis är fallet. Idag pekar det åt att man skall ha hälften eller mer av inlänkarna som brandade länkar med variationer av varumärket, URL med och utan www, hel URL och en betydligt mindre mängd med exakta ankartexter och gärna späda ut dom med fler ord än bara den exakta ankartexten.

  12. #162
    Lisa_RMBs avatar
    Lisa_RMB Lisa_RMB är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    @Lisa_RMB Google gör ju cirka 40-50 förändringar som dom går ut med öppet, sen tillkommer det säkert ett par 100 till varje månad som dom inte redovisar öppet gissar jag på. Så att säga vilket odjur eller liknande du drabbats av är svårt.

    Dock pekar mycket på att branding och länkar med en blandning av ankartext och branding viktas betydligt högre än tidigare vilket i ditt fall med ensidiga ankartexter troligtvis är fallet. Idag pekar det åt att man skall ha hälften eller mer av inlänkarna som brandade länkar med variationer av varumärket, URL med och utan www, hel URL och en betydligt mindre mängd med exakta ankartexter och gärna späda ut dom med fler ord än bara den exakta ankartexten.
    Tack!
    Ja jag misstänker faktiskt också ankartexterna. Ska börja med att ändra dem, flera av länkarna kan jag påverka, så får vi se om det hjälper...
    Om det inte hjälper, skulle du då försöka med en redirect, eller hjälper inte det om problemet med länkarna är ankartexterna? Känns ju inte som om det beror på en devalvering av länkarna när sidorna hoppat till 200+ och en av mina betydligt sämre sidor syns för sökordet, snarare något sorts filter?

  13. #163
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag har testat med en webbplats att bli straffad (bortplockad från Google) och från den så följde inte straffet med på en 301 redirect till ny webbplats, dock var detta cirka ett år sedan så mycket kan ha hänt sedan dess.

    Börja med att ändra och kolla så det inte mestadels är site-wide länkar utan in-content länkar, min känsla den senaste månaden har varit att site-wide har blivit betydligt mer negativt än tidigare, skrev något om det i en post för någon/några veckor sedan.

  14. #164
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Postade detta i "övrigt"-underforumet, men inser att det nog passar bättre i den här tråden. Ledsen för dubbelpost, helt ok om admin vill ta bort endera inlägget. Här är det hur som, tacksam för input:


    Misstänker starkt att Google Penguin fick en av mina sajter att rasa rejäl (tappade ungefär en tredjedel av besökarna från och den 25 april).

    Har därför sett över mina inlänkar och kan konstatera att Ggserp står för ungefär en tredjedel av inlänkarna enligt webmaster tools. Detta för att Gserp genererar sidor där min sajt förekommer som resultat vid alla möjliga olika keywordsökningar.

    Min fråga är - är detta ett problem som kan bidra till att Google Penguin fått min sajt att tappa? Utöver Gserp har min länkprofil faktiskt varit väldigt enkel och inte länkspammad på något sätt, så jag undrar om Gserp kan vara boven i dramat?

  15. #165
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Google har bekräftat en Panda-uppdatering som slagit igenom under midsommarhelgen, läs mer här: http://searchengineland.com/official...aign=feed-main.

  16. #166
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Tauer Visa inlägg
    Postade detta i "övrigt"-underforumet, men inser att det nog passar bättre i den här tråden. Ledsen för dubbelpost, helt ok om admin vill ta bort endera inlägget. Här är det hur som, tacksam för input:


    Misstänker starkt att Google Penguin fick en av mina sajter att rasa rejäl (tappade ungefär en tredjedel av besökarna från och den 25 april).

    Har därför sett över mina inlänkar och kan konstatera att Ggserp står för ungefär en tredjedel av inlänkarna enligt webmaster tools. Detta för att Gserp genererar sidor där min sajt förekommer som resultat vid alla möjliga olika keywordsökningar.

    Min fråga är - är detta ett problem som kan bidra till att Google Penguin fått min sajt att tappa? Utöver Gserp har min länkprofil faktiskt varit väldigt enkel och inte länkspammad på något sätt, så jag undrar om Gserp kan vara boven i dramat?
    Tänkte uppdatera status för ovanstående som jag skrev för ett tag sedan:

    Sajten har inte återhämtat sig efter Google Penguin. Trots runt 300 unika sidor med unik text (på mellan 500-1000 ord vardera) och en rätt sparsam länkprofil (kanske inlänkar från runt 100 sajter, de allra flesta "bra" länkar).

    Antar att denna sajt är en av de som drabbats utan att det var Googles intention. Väldigt surt dock då den borde vara precis vad Google premierar, många sidor med mycket innehåll som inte finns någon annanstans på nätet.

    Någon annan som likt mig fortfarande inte återhämtat sig?

  17. #167
    RickyDollars avatar
    RickyDollar RickyDollar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Tauer Visa inlägg
    Tänkte uppdatera status för ovanstående som jag skrev för ett tag sedan:

    Sajten har inte återhämtat sig efter Google Penguin. Trots runt 300 unika sidor med unik text (på mellan 500-1000 ord vardera) och en rätt sparsam länkprofil (kanske inlänkar från runt 100 sajter, de allra flesta "bra" länkar).

    Antar att denna sajt är en av de som drabbats utan att det var Googles intention. Väldigt surt dock då den borde vara precis vad Google premierar, många sidor med mycket innehåll som inte finns någon annanstans på nätet.

    Någon annan som likt mig fortfarande inte återhämtat sig?
    Har en liknande sida med riktigt många unika inlägg och bra innehåll som drabbades hårt av pingvinen.. Den har inte återhämtat sig än.. Har också flera inlänkar från GSERP så helt klart intressant fråga..

  18. #168
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Tauer Visa inlägg
    Sajten har inte återhämtat sig efter Google Penguin. Trots runt 300 unika sidor med unik text (på mellan 500-1000 ord vardera) och en rätt sparsam länkprofil (kanske inlänkar från runt 100 sajter, de allra flesta "bra" länkar).

    Antar att denna sajt är en av de som drabbats utan att det var Googles intention. Väldigt surt dock då den borde vara precis vad Google premierar, många sidor med mycket innehåll som inte finns någon annanstans på nätet.

    Någon annan som likt mig fortfarande inte återhämtat sig?
    Om du fastnat i Penguin-filtret kommer du inte komma ur det genom att förbättra ditt innehåll. Penguin går på dåliga länkar, att då lägga upp massa innehåll är som att hälla vatten på grannhuset för att släcka branden i ditt eget hus.

    Ta reda på om det verkligen är Penguin du råkat ut för. Om det stämmer som du säger att sajten inte har särskilt mycket länkar låter det inte helt säkert. Är det Penguin så är det bara att rensa upp bland länkarna och vänta till nästa gång de kör filtret.

  19. #169
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Om du fastnat i Penguin-filtret kommer du inte komma ur det genom att förbättra ditt innehåll. Penguin går på dåliga länkar, att då lägga upp massa innehåll är som att hälla vatten på grannhuset för att släcka branden i ditt eget hus.

    Ta reda på om det verkligen är Penguin du råkat ut för. Om det stämmer som du säger att sajten inte har särskilt mycket länkar låter det inte helt säkert. Är det Penguin så är det bara att rensa upp bland länkarna och vänta till nästa gång de kör filtret.
    Eftersom trafiken dök med en tredjedel just mellan 24:e april 2012 och 25:e april är jag rätt säker på att det är den Googleuppdatering (Penguin) som skedde då som är boven.

    Du har nog helt klart en poäng i att mer innehåll inte hjälper, men samtidigt kan jag inte se vad som är fel på mina inlänkar. tar gärna emot feedback, här är mina 25 främsta inlänkare enligt Webmaster Tools (maskerar specifika domäner där det behövs):

    Domän Antal länkar
    gserp.com 1587
    konkurrerande sajt som rss-feedar mina poster (dock tillkommit efter Penguin) 483
    min egen sajt i samma nisch 336
    egen tjänsteförmedlarsajt 286
    blogspot.com (huvudsakligen från en egen blogspot-blogg) 147
    google.com 119
    pusha.se 97
    gserp.se 86
    wordpress.com (huvudsakligen från en egen wordpressblogg) 63
    egen contentsajt 49
    egen tjänsteförmedlarsajt 38
    swedtech.net 28
    123people.se 27
    n.nu 27
    121.nu 27
    egen sajt i samma nisch 26
    twitter.com 19
    sajt om relaterad nisch 19
    sajt om relaterad nisch 18
    fragbite.se 15
    Privat blogg 14
    domaintools.com 12

    Det som sticker ut är väl kanske Gserp-länkarna, samt att en stor del av länkarna är från mina egna sajter. Men de sajterna är "schyssta" och rankar bra på egna keywords, jobbar ingenting med "fula" länkar eller så. Kan inte se vad som gör att Google tyckte att jag borde tappa så mycket i april förra året. All input varmt välkommen.

  20. #170
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Tauer Visa inlägg
    Men de sajterna är "schyssta" och rankar bra på egna keywords, jobbar ingenting med "fula" länkar eller så. Kan inte se vad som gör att Google tyckte att jag borde tappa så mycket i april förra året. All input varmt välkommen.
    Många gör misstaget och tror det handlar endast om det är spam/fula/oschyssta länkar eller inte.
    Allt handlar om vilken funktion sidan har.
    Är det endast en sida som är skapad för att skaffa länkar till dig så spelar det ingen roll vilka länkar det är.
    Den är fortfarande skapad endast i syfte för "self-promotion"

  21. #171
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Som Aaron säger, om det är Pingvinen vilket det verkar vara så spelar ditt nya content ingen roll.

    Tänk även på att det är en algoritm bestraffning. Fundera på vad som kan vara orsaken till straffet.
    Ankartext spammande, manipulerande intern länkning eller mycket spam bland de inkommande länkarna är väl de vanligaste orsakerna.

    Dina topp 25 länkande domäner från WebMasterTools är verkligen inte det du ska titta på, för det är helt irrelevant oavsett vad orsaken till straffet är. Kolla Ankartexter, totala antalet länkar från Ahrefs+WebMasterTools och kolla din interna länkstruktur.

    Någonstans där bör du hitta problemet. Hittar du inte problemet då så kan du nog ge dig på en ny hemsida och lägga ner denna dessvärre, för att försöka lösa ett problem som man inte förstår är ju bara hopplöst och frustrerande.

    Lycka till

  22. #172
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Som Aaron säger, om det är Pingvinen vilket det verkar vara så spelar ditt nya content ingen roll.

    Tänk även på att det är en algoritm bestraffning. Fundera på vad som kan vara orsaken till straffet.
    Ankartext spammande, manipulerande intern länkning eller mycket spam bland de inkommande länkarna är väl de vanligaste orsakerna.

    Dina topp 25 länkande domäner från WebMasterTools är verkligen inte det du ska titta på, för det är helt irrelevant oavsett vad orsaken till straffet är. Kolla Ankartexter, totala antalet länkar från Ahrefs+WebMasterTools och kolla din interna länkstruktur.

    Någonstans där bör du hitta problemet. Hittar du inte problemet då så kan du nog ge dig på en ny hemsida och lägga ner denna dessvärre, för att försöka lösa ett problem som man inte förstår är ju bara hopplöst och frustrerande.

    Lycka till
    Det enda jag nu kunnat se är att min sajt möjligen haft för stor andel inlänkar med exakta ankartexter. Har börjat rensa bort en del sådana under senaste två veckorna för att sakta men säkert gå mot att max hälften av inlänkarna ska vara keywordlänkar (har legat på kanske 70-80 procent hittills).

    Ingen förändring hittills dock, men den som lever får se. Om inte detta hjälper är det nog bara acceptera att Google av någon anledning anser att min sajt helt enkelt inte håller måttet. Lite lustigt eftersom om jag själv fick välja så skulle denna sajt, den enda av de jag driver som blivit straffad, nog egentligen vara den enda som är hundra procent unik/kvalitativ/värd bra placeringar.

    Mina mer tveksamma sajter med slarvigt innehåll och nästan bara exakta keywords i inlänksankartexterna lever och frodas dock fortfarande. Så Google må sträva efter att premiera bra content men de är definitivt inte där än.

    Tack för feedbacken!

Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 23456

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:32
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 02:14
  3. Haha April April från Google och Yahoo
    Av Bernt Johansson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:24
  4. APRIL APRIL din dumma sill - MSN search Spoof
    Av Elias KAI i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:49
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40