Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 31 till 60 av 172

Nya stora ändringar i Google 24 april 2012 (samlingstråd)

  1. #31
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Detta diskuteras just nu i denna tråd

    Det skumma med uppdateringen som skedde inatt är att det verkar som att en stor del av siterna som rasar i sökresultaten är innehållsrika siter medans många med tunnare innehåll klättrar.

    Lite kul att inlägget är cross postat på insidesearch från webmaster central och båda siterna har canonical tag som pekar mot deras domäner

  2. #32
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Ja, jag har också märkt det.
    Dock, jag är inte så förvånad eftersom Google själva tydligt nämner att målet är att få kvalitetsinnehåll att flyta. Det betyder alltså inte nödvändigtvis sajter med mycket innehåll. Jag tror att vi kommer se mer av denna dramatik inom kort...

    Citat Ursprungligen postat av Kimpo Visa inlägg
    Det skumma med uppdateringen som skedde inatt är att det verkar som att en stor del av siterna som rasar i sökresultaten är innehållsrika siter medans många med tunnare innehåll klättrar.

    Lite kul att inlägget är cross postat på insidesearch från webmaster central och båda siterna har canonical tag som pekar mot deras domäner

  3. #33
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Ah, måste också flika in att om uppdateringen var enbart för att slå webssidor med sämre innehåll och kvalité, så misslyckades man genom att ge t.ex. några av mina MFA sidor, som jag inte uppdaterat på ett år, förstaplaceringar framför andra starkare och bättre sidor inom dessa gbit. Visst, skulle kunna ge mig själv cred för väl utförda texter och on-page strukturer, men jag får väll vara lite självkritisk.

    Men förhoppningsvis är det väll bara en tidsfråga innan man ser bra kvalitativa och uppdaterade sidor nå toppen igen.

  4. #34
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Läste nyss att man i USA nu har hittat ett mönster i varför många av sajterna rasat i serparna.
    Har du någon källa på detta?
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #35
    webworkers avatar
    webworker webworker är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    7
    Ja ibland önskar man ju att man lagt allt krut på 1-3 webbplatser. Hela IM världen har ju under ett par dagar rasat i USA. Och de som inte sett vissa förändringar på svenska sidor kan nog bara vänta på att de hittar just er sida. Jag mådde fan illa igår kväll , jag har jobbat heltid med internetmarknadsföring mellan 2002-2010 då jag blev trött på sitta hemma i min ensamhet och skaffade ett vanligt jobb och efter senaste dagarna är jag väldigt glad att jag gjorde det.

    Så Niklas, om du har klarat dig så antar jag du har 1 eller max ett par sidor som du jobbat med? För har man flera hundra sidor är det omöjligt att få de rätta inlänkarna och helt jobba med sökoptimering på egen hand. Jag vet inte heller om det känns som man skall vara glad? Vara skadeglad kan ju straffa sig. Tex kan nu vem som helst ta bort vilken sida som helst från serpen. Någon kan ju skicka 500 spamlänkar till en sida nu som försvinner och den som äger sidan har ingen möjlighet att ta bort dem.

    Läste om en snubbe som gjorde ett test för några dagar sedan. Hade hade en sida i en nisch + att han hade ett helt nätverk med egna bloggar. Han låg på #7 i google på sökordet. De 6 sidorna som var före honom var adsense och affiliate sidor. Han gjorde då så att han skickade 400 länkar till varje sida med 2 olika länktexter. Tog 6 timmar så var han nummer 1. Efter testet tog han dock bort dessa länkar så antar de kommer gå tillbaka till de tidigare resultaten men det visar ju det är väldigt enkelt att sänka vem som helst nu.

    Senaste dagarna kommer kosta mig kring 40 papp i månaden. Förmodligen mycket mer när fler av mina sidor faller.

    För det är väldigt många som blivit drabbade som har väldigt bra sidor men Google verkar ha lagt mest krut på analysera länkarna tillbaka till dessa sidor och har man för mycket SEO tänk i tillbaka länkarna efter sista uppdateringen är man körd och då spelar det ingen roll om de länkarna skapades för 6-7 år sedan när detta vara "the way to go" och att man blir straffad för det så här långt efter känns väldigt tråkigt.

    Det enda man kan göra som det verkar är att rensa upp i alla backlins man har till domänerna man har som straffats. Men kan lova att i 99% av alla fall så kan man inte ta bort länken och då verkar den sidan körd för evigt.

    Så har jag tagit någon smäll? få se jag har 250 sidor både i Sverige och USA, men kan ta några sidor:

    2 sidor med adsense här i Sverige som för en vecka sedan låg på plats 1-5 på en massa sökord. Dessa 2 sidor drog in över 10 000kr månaden tillsammans. Nästa månad kommer de kanske dra in 25kr (om jag har flax)

    1 affiliate sida här i Sverige som jag rankade 1 på ett fint sökord låg mellan 8-9 tusen per månad. Nu helt borta från serpen.

    Hade en Amazon sida i Usa som drog in 4-6 tusen i månaden tills, ja, nu...

    Bitter? Både jag och nej. Jag har faktiskt sidor som klarat sig. Men jag har mig själv att skylla. De 2 adsense sidorna jag skrev om gjorde jag för länge sidan lite ful länkning till för 4-5 år sedan men det är nu får man tacka å ta emot.

    Men har väl lov att vara bitter eftersom någon egen länkbyggning till egna sidor får ej göras överhuvudtaget enligt Google så 95% av alla sidor i toppen på Google är ju där av Black Hat. Men de kanske är borta snart de med.

    Om man sökte på frasen "make money online" i Usa igår så fick man för några veckor sedan fram 5-6 väldigt stora bloggare. Igår var sidan som rankade #1 för det sökordet i USA en tom (ja helt tom) blogger blog. Lovin IT.

    Bara en sak kommer ut från detta som är bra för mig. Man slipper förlänga alla domäner..

  6. #36
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    @David: news alert från Link Authority. Du kan få vb på mailet om så önskas.

  7. #37
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Wow, shit jobbigt där Webworker.
    Du måste ändå ha bra koll vad som tycks ha fungerat, eller?
    Just nu funderar man ju mycket på hur man ska sadla om för att hantera ändringarna i algorithm.
    Men jobbigt att börja om på nästan ny krita så att säga.

  8. #38
    webworkers avatar
    webworker webworker är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    7
    Green: Ja, alltså jag har ju egentligen jobbat 8 år heltid med Sökoptimering till sidor i både Sverige och USA och har testat säkert 500 olika länkmetoder under åren och inte bara läst om det, så visst jag kan en hel del om det. Om man har en handfull sidor så är det ju klart att man kan sköta inlänkar på ett bättre sätt och jaga de riktigt bra. Men har man över 250 som i mitt fall så kan man ju inte göra allt själv. Men jag testade själv och det som verkade fungera bra så anlita jag personer via Odesk och allt gick ju skitbra tills i slutet av förra året när Mat Cutts började ställa till oreda och nu är sagan över för många i denna bransh skulle jag tro.

    Tror dock inte det rullat ut fullt än. Söker man på ordet webbhotell i Sverige ligger det affiliate sidor i toppen. Vet att jag sökte bra länkar så analyserade den som ligger 1:a i Sverige och jag hittade väldigt många länkar från tveksamma platser och med ordet webbhotell i länktexten så skulle bli lite förvånad om det om en månad är något annat än riktiga webbhotell i toppen av Google för det sökordet.

    Men när det gäller internetmarknadsföring så finns det ju 2 vägar att gå. Antingen satsar man allt på 2-3 sidor eller tar man den väg jag gjorde och siktar in sig på mindre sökord och gör många sidor. Nu i efterhand så var de ju inte det bästa valet skulle jag tro.

    Det är ändå roligt att jag fortfarande har 10-15 små sidor i USA som drar in 20-40 kr per dag/sida men är väl bara en tidsfråga innan dessa rycker också. Jag har även kvar en fin affiliate sida i Sverige än så jag är inte helt på läktaren än. Men jag kommer helt att sluta med affiliate marknadsföring och adsense tror jag efter detta. Jag kommer satsa på E-handel och har ett par medlemssidor i produktion också. Det är helt enkelt för jobbigt att hålla sig ajour med Googles ändringar hela tiden. Sedan att vem som helst av sina konkurrenter kan ta bort en från Serpen vad det verkar hur lätt som helst så känns det ju ganska ostabilt, minst sagt.

    Tur att man inte driver Sökoptimeringsfirma nu . Dom mår nog dåligt varje dag de går till jobbet nu..

  9. #39
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Så Niklas, om du har klarat dig så antar jag du har 1 eller max ett par sidor som du jobbat med? För har man flera hundra sidor är det omöjligt att få de rätta inlänkarna och helt jobba med sökoptimering på egen hand. Jag vet inte heller om det känns som man skall vara glad? Vara skadeglad kan ju straffa sig. Tex kan nu vem som helst ta bort vilken sida som helst från serpen. Någon kan ju skicka 500 spamlänkar till en sida nu som försvinner och den som äger sidan har ingen möjlighet att ta bort dem. "

    Nja, alltså jag ansvarar för seo strategier för 7 olika brands och vi arbetar i de flesta av Europas länder, så det är inte direkt 1-2 hemsidor det rör sig om. Men det är inte flera 100 heller.

    Det är framförallt våra två största brands där vi sett stora framgångar. Det är nog inte direkt så att jag har fått någon "boost" men oerhört många spammiga konkurrenter har försvunnit vilket har gett mig stora avancemang i SERPen. Framförallt i Sverige och Italien har vi sett stora ökningar, de andra länderna har inte alls haft samma framgång.

    Jag vet att i USA är det helt galet för tillfället, men där arbetar vi inte alls.

    Sen kan jag säga att denna uppdateringen förstås påverkat min bransch mycket då det har varit den spammigaste branschen de senaste 10+ åren, receptbelagda läkemedel. Det är därför jag är glad att G nu har bestraffat många spammiga sidor, det har innan varit helt sjukt att arbeta mot konkurrenter som drar in 1000 länkar från 500 unika domäner på 1 månad och därför hoppar förbi en i sökresultaten.

    Den största "konkurrenten" på Google.se gick live i September, har 0 svenska länkar, men har ändå legat 1:a på de största sökorden sen Oktober. Nu äntligen sjönk dom. Skadeglad? Nja, alltså de säljer olagliga produkter, och det är en Affiliate sida som skapades och rankade över vår 8 år gamla seriösa sida efter 1 månad, tack vare att Google är trasigt. Mot dom kanske jag är skadeglad. Men vadå skadeglad liksom? De har kunnat utnyttja systemet och kunnat spamma sig till förstaplatserna på många produkter och conditions i min bransch.
    När man har det största brandet i Europa är det inte särskilt kul att folk kan skapa en ny hemsida och spamma sig förbi oss på en månad, det säger väl sig själv?

    Har absolut ingenting med skadeglädje att göra, och om du uppfattat det som att jag står och slår mig för bröstet så har du fel. I min bransch var denna uppdateringen bra, och jävligt på tiden, men jag vet att uppdateringen har varit väldigt konstig och orättvis i andra branscher. Skit trist att höra att du tappar pengar, vet exakt hur jävla drygt det är. Vi hade en sida som gick från 100k/dag till 50k/dag och som nu är nere på 35k/dag i England efter Googles Februari uppdatering.

  10. #40
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag tror gårdagen var väldigt stor eftersom det dels var denna uppdateringen som rullades ut, men även en hel del bestraffningar som inträffade. I Tyskland åkte många av de största Article Submission Sitesen bort helt, i Sverige fick ju Blogg.se ett jätteslag när deras bloggar försvann på i princip alla sökord.

    Bara spekulationer, denna ändringen i sig var nog inte så stor som folk tror utan de "smög" ut sina stora länk-bestraffningar samtidigt. Och de gör det förstås för att folk inte ska veta till 100% varför man blev bestraffade. De flesta av dropsen för MFA sidor och Affiliates är nog beroende på att många av deras länkar tappat allt värde. Det var vad som hände en av våra sidor där vi hade en del "dodgy" länkbygge. Vi har en content rik sida, och trodde att vi skulle tjäna mycket på gårdagens uppdatering, men istället tappade vi massa ranking. Efter att ha kollat igenom länkarna så tror jag att det beror på att vi haft för mycket lågkvalitetslänkar till den sidan.

    Som sagt, enbart spekulationer. Men de kan ju omöjligt misslyckas så kapitalt med den uppdateringen de gjorde igår, utan det måste vara så att de gjorde betydligt fler saker än det som de berättade för oss.

  11. #41
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    @ webworker. Men det är ju det som är så konstigt att flera tunna siter seglat upp i toppen, medan seriösa siter försvunnit helt. Är helt ologiskt.

    Har flera MFA-sidor som tagit massor av placeringar av denna uppdatering. Så för mig har det haft motsatt effekt. Den bloggen jag har varit försiktig med och skrivit seriösa blogginlägg på 350-500 ord har sjunkit på samtliga sökord förutom ett, (det sökordet jag optimerat för mest). Och jag kan verkligen inte påstå att jag varit aggressiv i mitt länkbygge, framför allt inte om man jämför med MFA-sidorna. Det är ju helt tvärtom mot vad Google går ut med att dem premierar, förstår ingenting.

  12. #42
    davidbrodens avatar
    davidbroden davidbroden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    10
    Skriver ett av mina första inlägg här då jag tidigare varit en passiv medlem och följt diskussionerna med intresse men nu är riktigt orolig.

    Min affiliatesida som troligtvis är den bästa svenska sidan på området försvann igår totalt från SERPen. Detta efter att den slagit besökarrekord bara två dagar tidigare.

    Visst, ska erkänna att jag har sysslat med lite halvtaskig länkbyggning tidigare men detta slutade helt när jag märkte att sidan faktiskt växte organiskt och blev mycket populär med återkommande besökare och hög rankning för nya sidor automatiskt. Uppdaterar sidan flera gånger dagligen i regel och har en användarvänlig layout som gör att besökare faktiskt stannar på sidan = låg bounce rate.

    Igår kom således smällen och från att ha varit på förstasidan för många relaterade keywords är jag inte längre topp 100 för några med ett par undantag. Content is king, användarvänlig, originell etc verkar inte spela någon roll längre, raka motsatsen till vad Matt Cutts sa för ett par veckor sedan.

    Jag är inte här för att gråta ut utan jag skulle vilja höra era synpunkter gällande följande tre punkter.

    1. Negative SEO. Är det fritt fram att spamma ner konkurrenter genom Scrapebox, Xrumer, köpa billiga Negative SEO tjänster på Fiverr. I så fall, vem vågar bygga upp en sida på nytt om det finns personer utan skam i kroppen som kommer ägna sig åt detta? Det verkar inte bättre just nu och jag är säker på att någon av er har följt det 'lyckade' Negative SEO-projektet på Terry Kyles TrafficPlanet.

    2. Tror ni det finns något hopp för den sidan jag byggt upp under snart två års tid trots att jag när jag var 'ung och dum' gjorde black hat? Faktum kvarstår, den håller extremt hög kvalitet.

    3. Skulle man i det här fallet tjäna på att flytta hela sidan till en ny domän och köra 301 redirects från den gamla om man antar att det är ett sitewide straff som man har blivit drabbad av? Eller är det helt enkelt bättre att bygga upp en ny sida från scratch och hoppas att den rankar snabbt på grund av dess kvalitet (och vågar man detta med tanke på Negative SEO).

    Givetvis kommer ni inte ha några enkla svar men det hade varit intressant att se era tankegångar och funderingar. Börjar kännas som om Google motverkar sitt eget syfte lite. Spam och medveten länkbyggning i all ära men ironiskt nog så är det väl de som ägnar mest tid till att bygga länkar som är mest engagerade i sina sidor. Vem kommer använda sig av Google om sökmotorn bara returnerar imdb, wiki, youtube och twitter-resultat? Inte jag i alla fall.

  13. #43
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag slog ihop två trådar om samma ämne och bytte till ett bättre namn.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #44
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Angående blogg.se som har störtdykit. Det verkar som ett filter/straff på domännivå. Angående blogg.se så gissar jag att det har att göra med tiotusentals bloggar som har startats men inte kommit igång eller bloggar som har övergivits. Google har då kanske bedömt att blogg.se domänen innehåller så och så mycket % tunt innehåll. Vad tror ni?

    Angående min n.nu så ska jag imorgon skicka nyhetsbrev med uppmaning att be alla som är inaktiva att logga in. Jag behöver rensa bort en massa. Eller vad tror ni om att sätta noindex via meta eller robotos.txt tills vidare på de hemsidor som inte är aktiva/inte kommit igång ännu?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  15. #45
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag tror på tunt innehåll. Finns relativt få välskrivna bloggar där, och de som jag har sett som finns kvar är välbesökta och mycket aktiva med unikt välskrivet material som refereras till på ganska många ställen.

    Sitter inte noindex från start? Kan du få in en kvalitetsfunktion som på vissa amerikanska web2.0 så har du mycket vunnet, och höjd trust hos G som effekt. Jag förmodar att kvalitetskontroll är skälet till att dessa sidor är kvar, det går inte att masspublicera artiklar. Kvalitetskontrollen skulle kunna innehålla bio, foto, etc.

  16. #46
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Känns väl som att noindex i första steget skulle vara att föredra. Det här med kravet att logga in är det nog många som missar trots att det väl går ut ett mail om det vid inaktivitet, har jag för mig.

    Sedan kanske ge dem en respittid på några månader och sedan rensa.

  17. #47
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av davidbroden Visa inlägg
    1. Negative SEO. Är det fritt fram att spamma ner konkurrenter genom Scrapebox, Xrumer, köpa billiga Negative SEO tjänster på Fiverr. I så fall, vem vågar bygga upp en sida på nytt om det finns personer utan skam i kroppen som kommer ägna sig åt detta? Det verkar inte bättre just nu och jag är säker på att någon av er har följt det 'lyckade' Negative SEO-projektet på Terry Kyles TrafficPlanet.
    Om sajter nu blev straffade för att länkbomba med bloggkommentarer skulle det inte finnas många som jobbade med SEO längre. Skulle vara enklare och mer kostnadseffektivt att sänka sina konkurrenter. Detta går helt enkelt inte ihop.

  18. #48
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    1. Fritt fram är det inte. Dock kan det bli svårt att ta reda på vem, men man lämnar alltid spår efter sig på internet, oavsett vilka verktyg man använder sig av. Anonymous är rätt duktiga killar och försöker ta reda på vem Jester är, en kille som motarbetar Anonymous. Det är bara en tid innan de får tag på vem det är. Visst, om man köper allting kontant i en annan del av landet och använder någons öppna Wifi kan det bli svårt...

    2. Vänta ett par veckor, vad är det som säger att den inte kommer tillbaka helt eller till en viss del?

    3. Du har fortfarande kvar dina skräplänkar från förra domänen? Det är dessa som G straffar dig för och inte för ditt content?

    Om du är rädd för att någon ska ta ner dig så sätt noindex på sidan och bygg upp content och länkar efter hand. När du fått in tillräckligt mycket trust på sidan så torde du kunna låta den bli indexerad. Någon annan får gärna kommentera min tanke, har själv tänkt i dom banorna för att få upp nya sidor där jag inte vill att konkurrenter ska se.

    Är man lite lagd åt det här hållet så är detta vägen för G att få total kontroll över innehållet och ge besökaren det mest relevanta och "trustworthy" innehåll som nätet kan ge. IMDB, Wiki och annat har ändå rätt högt förtroende hos människor. Jag bara spekulerar..

  19. #49
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Personligen tror jag att helt för många har utnyttjat blogg.se för utlänkar med extremt keyword specifika ankartexter, och därför har Google bestämt sig för att ge dom en ordentlig bestraffning. Det är väl just jakten på Ankartexter som är extrem från Google för tillfället.

    Men om det är de lågkvalitativa och inaktiva bloggarna så hade ju en Noindex varit suveränt. Tänk vad bra det vore med ett system som per automatik justerade till Noindex efter en viss tids inaktivitet. Två veckor eller en månad utan inloggning, Noindex. Det hade nog varit ett utmärkt system för sidor som blogg.se för att klara av Googles senaste uppdateringar. Dels hade det motiverat folk att komma tillbaks och vara aktiv på sin sida, och dels hade det hjälpt huvuddomänerna att få rensat bort de mest lågkvalitativa sidorna från Googles index.

    Sen om lösningen går att fixa eller inte, det har jag ingen aning om Kodning och jag är inte kompisar direkt....

  20. #50
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Niklas, jag kan väldigt enkelt implementera det på N.nu. Jag har ju även ett inbyggt poängsystem och skulle lätt kunna kräva ett visst antal poäng för att få bort noindex vilket gör det svårare för spammare. Jag ska ta och fixa det snart.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  21. #51
    MikaelUus avatar
    MikaelUu MikaelUu är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag tror gårdagen var väldigt stor eftersom det dels var denna uppdateringen som rullades ut, men även en hel del bestraffningar som inträffade. I Tyskland åkte många av de största Article Submission Sitesen bort helt, i Sverige fick ju Blogg.se ett jätteslag när deras bloggar försvann på i princip alla sökord.

    Bara spekulationer, denna ändringen i sig var nog inte så stor som folk tror utan de "smög" ut sina stora länk-bestraffningar samtidigt. Och de gör det förstås för att folk inte ska veta till 100% varför man blev bestraffade. De flesta av dropsen för MFA sidor och Affiliates är nog beroende på att många av deras länkar tappat allt värde. Det var vad som hände en av våra sidor där vi hade en del "dodgy" länkbygge. Vi har en content rik sida, och trodde att vi skulle tjäna mycket på gårdagens uppdatering, men istället tappade vi massa ranking. Efter att ha kollat igenom länkarna så tror jag att det beror på att vi haft för mycket lågkvalitetslänkar till den sidan.

    Som sagt, enbart spekulationer. Men de kan ju omöjligt misslyckas så kapitalt med den uppdateringen de gjorde igår, utan det måste vara så att de gjorde betydligt fler saker än det som de berättade för oss.
    Tror du därmed snarare om att det handlar om filtrering snarare än straff - byta ut mot bättre länkar och minska på mängden specifika ankartexter?

  22. #52
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra artikel här gällande Googles syn på 404 versus noindex versus 301 i dessa fall.

    If you have entries that you want to rewrite, then using a noindex meta tag sounds like a good solution. I'd keep the URLs in the Sitemap file (you want Google to recrawl them so that the noindex meta tag is seen) and make sure that they're not disallowed by the robots.txt file.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  23. #53
    davidbrodens avatar
    davidbroden davidbroden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    10
    Tack för dina tips, Jonas. Ska läsa på lite om 'noindex' då jag är lite osäker på hur det fungerar.

    När det gäller skräplänkarna så pekar ju dem mot såväl undersidor som indexsidan. Tidigare har ju Google sett varje page som en enskild enhet men så lär det knappast vara den här gången då det är domänen som fått sig en skopa. Annars hade man kanske kunnat ändra sidans namn från /sida till /sida-online eller liknande för att komma runt problemet.

    Är osäker på hur det fungerar med redirects i allmänhet. Om de gamla skräplänkarna indirekt pekar mot den nya domänen efter en redirect är det ju bortkastad tid.

    Matt Cutts lade ju upp en länk till hur man redirectar på sin Twitter kort efter att senaste algoritmändringarna rullades ut. Känns inte som om det är en slump direkt.

  24. #54
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    davidbroden, mitt inlägg före ditt var inte riktat till dig utan gällde blogg.se/n.nu. Jag vill inte få samma konsekvens som blogg.se fick.

    Mitt tips till dig är att avvakta lite tills det har stabiliserats och under tiden jobbat med att få bort spammiga inlänkar (bra artikel). Öka även kvaliteten på sajten och använd 301/404/noindex på sidor av dålig kvalitet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #55
    davidbrodens avatar
    davidbroden davidbroden är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    10
    Tack för tipset Jim,

    Ska undersöka detta med en gång.

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    davidbroden, mitt inlägg före ditt var inte riktat till dig utan gällde blogg.se/n.nu. Jag vill inte få samma konsekvens som blogg.se fick.

    Mitt tips till dig är att avvakta lite tills det har stabiliserats och under tiden jobbat med att få bort spammiga inlänkar (bra artikel). Öka även kvaliteten på sajten och använd 301/404/noindex på sidor av dålig kvalitet.

  26. #56
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av MikaelUu Visa inlägg
    Tror du därmed snarare om att det handlar om filtrering snarare än straff - byta ut mot bättre länkar och minska på mängden specifika ankartexter?
    Alltså, det jag tycker är rörigt för tillfället bland de case som jag tittat på är att det är så stor skillnad på vad som har hänt för de olika sidorna som tappat den 25/4.

    För mig och i min bransch har ingen försvunnit från 1:a till 100+ t.ex, ingen har blivit de-indexerad. Men resultaten i toppen är helt annorlunda från hur de såg ut den 24/4. Två brands och vissa av själva läkemedelsbolagen blev starkare. Mindre sidor med mer spammig seo-taktik droppade, vissa från första till fjärde sidan.
    I andra branscher har jag sett sidor som dominerat förut försvinna helt nu. Men hur ska man veta om det är så att dom tappar för att de har skitlänkar (det har vi också, men inte i samma utsträckning) eller för att deras content är dåligt? Vi har bra content, garanterat i jämförelse med resten av industrin.

    Hade ett möte med företagets samtliga SEO experter och det vi kom fram till var att om vi stötte på problem skulle vi göra precis det du säger. Gå igenom lågkvalitets länkar där vi använder nyckelord som ankartext, plocka bort en del länkar och även byta ut det mot mer longtail och framförallt fler brandade / naturliga ankartexter. Jag avskyr det.....som SEO kille. Det känns helt efterblivet för mig att optimera mindre!!! för våra sökord, men det är nog ändå det som är taktiken många kommer att behöva använda sig av.

    Lite funderingar.
    Vem klagar mest över denna uppdateringen? Jo folk som är bra på SEO. Affiliates, internetmarknadsförarare, folk som har många MFA sidor. De som är bäst på det här med länkbygge med bra stödjande ankartexter.

    Var ser det galnast ut för tillfället? Kolla Viagra och Make Money Online i USA som andra har nämnt här. Där är hela topp 10 resultaten i princip utbytta från före 24/4. Vad har alla de gemensamt? Spammande ankartexter för enstaka keywords, stor konkurrens, och "duktiga" SEO's.

    Hur många i Sverige har haft helt för mycket länk kärlek från blogg.se och andra liknande sidor som nu tappat allt? Hur många är det som egentligen inte har blivit straffade, men haft mycket länkstyrka på sidor som däremot har blivit straffade och därför droppat i ranking.

    Just nu är jag inte säker på hur man ska analysera vad som händer, för det händer för mycket. Men jag tror att om man har 50% ankartexter med sökord och 50% med branded / naturliga länkar och samtidigt en sida med bra content så borde man klara sig väldigt bra. Men hur många är sugna på att manuellt gå igenom det?

  27. #57
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av webworker Visa inlägg
    Ja ibland önskar man ju att man lagt allt krut på 1-3 webbplatser. Hela IM världen har ju under ett par dagar rasat i USA. Och de som inte sett vissa förändringar på svenska sidor kan nog bara vänta på att de hittar just er sida. Jag mådde fan illa igår kväll , jag har jobbat heltid med internetmarknadsföring mellan 2002-2010 då jag blev trött på sitta hemma i min ensamhet och skaffade ett vanligt jobb och efter senaste dagarna är jag väldigt glad att jag gjorde det.
    SEO & Tjäna Pengar Online branscherna är precis som alla andra branscher.
    Det gäller att hela tiden utveckla sig eller dö ut.
    Du ser inte Google slappa och håva in pengarna, de kommer ut hela tiden med nya tjänster och sätt att tjäna pengar, nu senast ska de ge ut B-aktier så de kan pumpa ut och sälja aktier utan att förlora makten.

    Faktum är att Google uppdateringar sista året är inget annat än business för dem.
    Intäkterna för CPC sjönk 12% första kvartalet 2011 och sjönk 6% sista kvartalet.
    Man behöver inte vara ekonomiprofessor för att räkna ut hur de ska vända på den trenden.

    Jag hade massor av affiliate sidor innan och krängde andras produkter.
    Nu har jag startat upp en webbshop och köper in från fabrik och säljer utan mellanhänder och låter andra vara affiliates åt mig.

    Samma sak med Clickbank, istället för att kränga andras e-böcker har jag en engelsk författare och vi håller på att skriva en e-bok och låta andra vara affiliates.

    Ett tag var PPC kungen, nu är det PPV som rockar.

    Facebook & Twitter var alla marknadsförares dröm men just nu driver Pinterest mer trafik till alla Adsense och affiliate sidor i USA

    Gäller bara att hålla ut och kämpa och utvecklas! och till alla som har fått varning och bestraffats från G, det är många som har fixat på bara en vecka så det är ingen omöjlighet !

  28. #58
    felix10s avatar
    felix10 felix10 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    1
    Jag har ju självklart åkt på det nåt så brutalt. Tänkte bara kolla med er hur vi som nu straffats ska gå vidare med ankartexter i detalj, för jag misstänker att det är just i ankartexterna mycket av problemet ligger.
    Ska man ändra sina ankartexter så att alla är olika men ändå innehåller sökordet eller ska man helt och hållet ta bort sökordet från ankartexten.
    T.ex. om du säljer bilar och vill ranka på "sälja bil". Är det ok att ha ankartexten: "Här kan du sälja din bil i sommar"? Eller ska man köra på: Om du vill sälja din bil i sommar "klicka här". Eller om du vill sälja din skitbil i sommar gå in på "www.skitbilar.se" ? Ursäkta språket men jag är rätt trött just nu.

  29. #59
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag fixa precis upp en sida efter att ha spammat den med 10 000 AA SB länkar....lol
    Körde blandat med ankar texter och urls faktiskt.
    Mycket klicka här, Läs mer, sidans namn, www.sidansurl.se osv osv som ankar text


  30. #60
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Felix10:
    Jag har lite svårt att svara.
    Ja, din sajt hade nog mått bättre av att ine ha exakta ankartexter, men så har det varit ett tag.
    Om du har möjlighet, ändra på dina länkar. Se till att du har en blandnigna mellan sökrord, nonsens-od som "klicka här" och så vidare.

Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 3 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 3 gäster)

Liknande ämnen

  1. Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:32
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 02:14
  3. Haha April April från Google och Yahoo
    Av Bernt Johansson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:24
  4. APRIL APRIL din dumma sill - MSN search Spoof
    Av Elias KAI i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 19:49
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40