Resultat 1 till 10 av 10

Prioritera rätt som ny?

  1. #1
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Hej,

    Har precis dragit igång mitt drömprojekt nämligen en webbutik som säljer träningskläder för män. Hur som helst så är jag en riktig nybörjare när det kommer till seo, har plöjt igenom seo-guide.se och läst på forumet en hel del. Men känner fortfarande att jag inte vet riktigt hur jag ska börja och i vilken ordning.

    Länkkatologer och adwords är väll det jag bestämt mig för men vad är det mer som bör ligga högt upp på att-göra-listan?

    Att starta en blogg med liknande upplägg som grooming.se testpiloterna, vad tror ni om det?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag skulle rekommendera dig att göra din shop så bra som möjligt on page-mässigt först.

    Se till att Google hittar dina produkter, skriv bra innehåll på dina kategorisidor, och på dina produkter.
    Försäkra dig om att du inte får en massa duplicerat innehåll (många e-handelsplattformar genrerar duplicerat innehåll om man inte gör rätt inställningar).

    Efter det kan det vara värt att titta på "det lilla extra", som en blogg eller liknande, men med en ny shop är det klart bättre att lägga kraften på den egna sajten.

    Lycka till!

  3. #3
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Glömde nämna att on-page-mässigt är den relativt färdig, det vad därför jag la den i länkbygge kategorin. Men tack för svaret iaf.

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Om det är ditt drömprojekt så rekommenderar jag dig att konsultera med en duktig SEO konsult för att få det rätt. Farmförallt när din butik är ny så är det så "lätt" att göra fel.

    Ta det väldigt väldigt lugnt och försiktigt, hör dig för på forumet om vilka som är bra att vända sig till, kör igång med adwords kampanjer så länge så du får sales och börjar branda dig, marknadsför dig på traditionella sätt. Ta det lugnt, arbeta med innehåll på kategori och produkt nivå, skapa en blogg på domänen om träning och börja blogga, länka inte en massa till shoppen i början. Försök få tag på några kända träningsbloggar och försök hitta samarbeten, köp inte bara inlägg av dem utan försök göra något "större". Skall du länka till din shop så använd domän.se / brandname som ankartext och länka till startsidan i början, variera också med "klicka här" med mera..

    Men som sagt, vill du nå ett riktigt bra resultat så rekommenderar jag dig att prata med någon som är proffs på detta.

  5. #5
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Kan instämma helt i det Fredrik skriver. Vill bara lägga till några egna tips och funderingar.

    Ofta klarar man av länkbygget bra som ny. Den största anledningen till att det går bra är att man inte har metoderna för att bygga många länkar på kort tid. Det är först när man skalat upp sitt länkbygge som man löper stor risk att trampa snett.

    Det enskilt viktigaste rådet jag skulle vilja ge dig är att variera dina länkkällor och ankartexter. Bli inte girig och bygg enbart länkar med texten "träningskläder män" om det nu är det folk söker på. Detta är extra viktigt efter Googles senaste uppdatering.

    * Med länkkällor menar jag t.ex. artikelkataloger, bloggkommentarer, länkkataloger, blogginlägg, blogroll.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Produkttexter och kategoritexter bör ligga typ högst upp på to-do-listan. Vi ehandlare är oftast helt värdelösa på produkttexter och det vanligaste misstaget är att man helt enkelt kopierar produkt och kategoritext från leverantören. Gör inte det! Skriv egen, unik text till varje produkt och var inte "nöjd" med en mening, skriv mycket och informationsrikt om varje produkt och tänk redan när du skriver produkttexterna och kategoritexterna vilka ord du vill att den aktuella sidan skall synas på och använd dessa ord i texten på ett naturligt sätt, inte knö in så många som möjligt på minsta möjliga yta, men använd orden du vill synas på.

    Sen när du gjort det, då kan du fokusera på länkar, men börja i rätt ända med riktigt bra produkt och kategoriinnehåll först!

  7. #7
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    @AndersIvar

    Det stämmer det du säger om att inte kopiera text hur som helst, men jag är ändå nyfiken. Om jag har en produkt med en unik text, så ska jag lägga till samma produkt fast "2st i ett paket". Vet inte hur jag ska förklara det bättre. Kan dra ett exempel: Jag säljer ett par Björn Borg-kalsonger för 200kr, denna har jag skrivit en unik produkttext för. Men nu vill jag lägga in en typ av erbjudande, att de kan köpa 2st kalsonger till ett rabatterat pris. Kan jag kopiera det mesta av texten då, eftersom det ändå är samma produkt?

  8. #8
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Inte om du vill synas i sökmotorerna med bägge sidorna vilket du vill. Du kan skriva samma sak fast på två olika sätt och det hade jag gjort i det läget.

  9. #9
    diegonachos avatar
    diegonacho diegonacho är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    18
    Tackar för bra svar. Jag ska kika mer på det och se vad jag kan göra. Det är lätt att glömma av sånt när man har 1000 saker som ska förbättras

  10. #10
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    utifrån mina erfarenheter skall du be om extern hjälp med SEO. lägg istället din fokus på innehållet i webbutiken, inköpspriser, snabba leveranser etc som gör att de kunder du får blir nöjda. då får du rekommendationer från nöjda kunder. Tror att nöjda kunder är den bästa "SEO" du kan göra just nu. Nöjda kunder ger länkar! Upmana också dina nöjda kunder att ge omdömmen.

    Försök synas genom kanaler som blocket, annonsfynd etc. var aggresiv i andra kanaler än google. tror att det ger flest kunder till en början.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur bör jag prioritera SEO?
    Av mrktngmgmt i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 15:16
  2. Rätt länktext?
    Av SofiaB i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 11:10
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 08:29
  4. Meta tag, nofollow. Är det här rätt?
    Av Optimus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 00:13
  5. Rätt plattform för webbutiker
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 12:30