Resultat 1 till 10 av 10

Länkar från olika domäner på samma ip adress

  1. #1
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Halloj!

    Jag driftar ett gäng sajter på en egen server (5-10 sajter) och funderar på att fråga mina kunder om jag kan länka från deras hemsidor till min sida.

    Jag har googlat lite och förstått att flera inlänkar från samma ip inte är lika värdefulla som om de kom från olika ip-adresser?

    Jag skulle helt enkelt vilja ha lite funderingar kring detta. Är det värt att "störa" kunderna och få en länk på från varje domän eller räcker det med en länk från en av domänerna?

  2. #2
    DanielNs avatar
    DanielN DanielN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8
    Ligger din webbplats på samma server som kundernas?

    Hur som helst skulle jag inte tänka så mycket på det utan fråga kunderna om det är ok och sedan länka till på. Det rör sig om 5-10 sajter. Jag har då och då länkat på samma sätt och det har fungerat bra.

    Mvh

    Daniel

  3. #3
    macsons avatar
    macson macson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockohlm
    Inlägg
    24
    Hej! Nej de ligger på olika maskiner med olika ip, fast dock i samma server-hall om det har betydelse?

    Är det varje unik domän som ger pluspoäng eller säker det betyget att de ligger på samma server/ip?

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Unika C-nät är bättre än att ha alla siter på samma C-nät om det går. Ett mindre antal servrar på samma IP ska inte heller kunna skada - ponera vissa webbhotell som har 1000tals siter på samma IP - vore det inte normalt om några av dessa länkade till din? Det är isåfall viktigare att WHOIS inte är densamma, likaså Creation date, theme osv.

  5. #5
    smyckens avatar
    smycken smycken är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    1
    Er det ok, det er forskellige navne på WHOIS - og samme adresse, eller læser google det hele.

  6. #6
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej!

    Med tanke på whois. Om jag har 10 sidor, och alla är på en person. Hur dåligt är det? Ska jag fixa 10 kompisar som står för var sin?

    Med tanke på "creation date". Hur lång tid ska det gå mellan sidorna för att det ska vara okej?

  7. #7
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Rent generellt så kan man säga att det fungerar så länge som du har ett större antal länkar som späder ut dina 10 egna länkar. Om det är 1/10 eller 1/20 som gäller vet jag inte.

  9. #9
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    @MR Bennet: Sen kan man vidare fundera på om G läser whois med människoögon, dvs som text, eller som en robot, dvs checksumma? Checksumman för Jan Erik Svensson är inte densamma som för Jan E Svensson eller J Erik Svensson om du förstår vad jag menar. Du kan variera ditt namn genom att utnyttja ALLA dina förnamn och fortfarande vara dig själv.

    Sen kan vi också vara övertygade om att då G är en registrar så har de även all historik sedan en domän skapades första gången så se till att göra rätt från början!

    Ett svenskt webbhotell har ett föredömligt sätt att hantera detta. Efter att jag beställer en domän där så visas vid ett uppslag på min whois på .se endast namn, och inga andra uppgifter. Med andra ord så ser nog inte G andra uppgifter heller. På andra domäner så ser jag all information. Och det är ingen idé att försöka lura G med private WHOIS, det döljer bara uppgifterna för dina konkurrenter, men inte för en registrar.

  10. #10
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag håller med SEOJonas. Om det handlar om få sajter så är det inga problem. Exakt siffra vet nog bara Google själva men ett tiotal ska inte vara några problem. Sedan sker ju ofta en naturlig utspädning av dessa "interna" länkar vilket är bra. T.ex. att du byter länkar eller kommenterar bloggar.

    Om man istället skalar upp det hela från 5 till 500 sajter kan man nog räkna med problem.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 16:19
  2. Länka mellan siter med samma IP-adress
    Av AndersB i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 20:07
  3. Samma IP adress från flera hemsidor?
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 23:50
  4. Många länkar från samma hemsida
    Av BraMarknadsföring i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:55