Resultat 1 till 16 av 16

Att spinna artiklar?

  1. #1
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Hej, har hört talas om att det går att "spinna" en artikel så man får flera olika versioner av artikeln som gör att man slipper åka dit för "duplicate content" tänkte bara höra med er som vet, funkar det fortfarande efter den nya panda-uppdateringen?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det beror lite på vad du ska använda den spunna artikeln till.

    Om du tänker dig att ha artikeln på din egna sajt skulle jag inte rekommendera det. Inte på grund av Google, utan för att de i princip alltid blir riktigt dåliga.
    Ska du däremot använda den för texter där du länkar till din sajt kan det funka att spinna, men det är såklart alltid bättre att skriva riktig text, och faktiskt oftast både enklare och snabbare. Hur som helst är det nog inte just duplicerat innehåll som kommer bli problem (om det blir nåt problem), utan helt enkelt att Google tycker att innehållet är för dåligt.

  3. #3
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Tanken är att använda dem i artikelkataloger. Är väl som regel att manska ha "helt" unikt innehåll på de egna siten?

    Så om man lägger ner lite tid på dem så kan det funka? Så att synonymerna passar in i texten. Och kanske flytta om några meningar så inte allt hamnar i samma följd.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Precis, om man lägger ner lite tid på dem så kan det absolut funka, men jag tror som sagt att du snart kommer uppleva att det är både enklare och snabbare att skriva nya texter istället.

  5. #5
    BlueglowSEOs avatar
    BlueglowSEO BlueglowSEO är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Jag skulle avråda dig ifrån att använda s.k "spinners", då detta är precis som Aaron nämner i slutändan mer tidskrävande än att faktiskt skriva unika artiklar. Se till att skriva intressanta, unika artiklar som folk faktiskt läser (Och inte bara sökmotorer) och din länkstrategi kommer att lyckas mycket bra.

    Man behöver färre och färre länkar för att få bra rankning på Google nu för tiden. De optimerar hela tiden deras algoritmer, och då det fungerade att ha 1000 länkar från spunna artiklar för ett par år sedan så gör 2-3 kvalitetslänkar samma jobb idag.
    Vill du ha hjälp med att synas på Google?

  6. #6
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    tack för det svaret! Den svåraste biten med att vara ny inom SEO är att veta vart man ska lägga sin tid någonstans. Google visar ju tydligt i sina panda-uppdateringar att dem vill få bort spam-länkarna. Dock finns det ju många som fortfarande arbetar efter att "en länk är alltid en länk" men som sagt kan man få samma resultat av 2-5 länkar som med 100 så skapar jag ju hellre 2-5

    Om man har en seriös satelitsida som man vill använda för att ge länkkraft till sin "huvudsida" räcker det med en länk till huvudsidan eller bör man ha några fler, typ 5-10 st?

  7. #7
    BlueglowSEOs avatar
    BlueglowSEO BlueglowSEO är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Det du kan göra är att ha olika länkar som pekar till diverse (relevanta) undersidor på din huvudsida från din satellitsajt.
    Vill du ha hjälp med att synas på Google?

  8. #8
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Jaha ok, så en länk till några undersidor som jag vill ranka bättre på?

    Kan man använda samma satelitsida för att ge kraft till flera olika sidor? T.ex. en "huvudsida" och en MFA-sida? Eller ska man skapa egna satelitsidor till MFA-sidan?

  9. #9
    BlueglowSEOs avatar
    BlueglowSEO BlueglowSEO är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    18
    Visst kan du ge kraft åt olika sidor från en satellitsida. Jag skulle faktiskt rekommendera att du gör just detta, då strukturen på de utgående länkarna då ser mer naturliga ut (Det finns inte många sidor som naturligt länkar enbart till en enda sida...).
    Vill du ha hjälp med att synas på Google?

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kom bara ihåg att din satellitsida också behöver få länkar till sig, annars blir inte de länkarna speciellt kraftfulla.

    Det viktigaste, när man säger "en länk är alltid en länk", betyder för mig att man ska ha länkar av varierande kvalite, allt från url:en utskriven i textforum och inte länkad, "klicka här"/"läs mer"-länkar, nofollow etc. DET ser mer naturligt än om 80% av länkarna kommer med "rätt ankartext" och allt "annat" efter konstens alla regler

    Tänk inte så mycket på "de små detaljerna", fokusera på en bra on-site och sedan ta de länkar du får.

    Angående att spinna artiklar så går det snabbare OM man har ett bra "spinner software" ... lägg ned 1 h på en artikel, spruta ut 25 st till 80% unika artiklar, det gör du inte snabbare manuellt

  11. #11
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Nej det är klart att man inte ska "överanalysera" allt Men just inom SEO verkar det som att det tar lite tid för att få reslutat och därför vill man ju veta att det man lägger ner sin tid på kommer att ge resultat.

    Är det någon annan som upplever att man hoppar i SERPEN när det kommer in nya länkar? Typ från 4 till 25 och sen upp till 4 igen inom en 3 dagars-period. Verkar lite konstigt.

  12. #12
    pejkas avatar
    pejka pejka är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    20
    spinna artikeln 40-60% unikt i 10 upplagor funkar utmärkt för mig
    Att köpa hemsida ska vara lätt. Vi på TCC Designs gör din hemsida.

  13. #13
    fholmboes avatar
    fholmboe fholmboe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    4
    Se mitt inlägg nedan...
    Senast redigerat av fholmboe den 2012-06-07 klockan 20:35. Anledning: Regel 1

  14. #14
    fholmboes avatar
    fholmboe fholmboe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren Visa inlägg
    Kom bara ihåg att din satellitsida också behöver få länkar till sig, annars blir inte de länkarna speciellt kraftfulla.

    Det viktigaste, när man säger "en länk är alltid en länk", betyder för mig att man ska ha länkar av varierande kvalite, allt från url:en utskriven i textforum och inte länkad, "klicka här"/"läs mer"-länkar, nofollow etc. DET ser mer naturligt än om 80% av länkarna kommer med "rätt ankartext" och allt "annat" efter konstens alla regler

    Tänk inte så mycket på "de små detaljerna", fokusera på en bra on-site och sedan ta de länkar du får.

    Angående att spinna artiklar så går det snabbare OM man har ett bra "spinner software" ... lägg ned 1 h på en artikel, spruta ut 25 st till 80% unika artiklar, det gör du inte snabbare manuellt
    Jag har kollat men inte funnit någon bra spinner för svenska texter, bara engelska ex BestSpinner. Hur gör du/ni när ni ska bygga länkar till en svensk sida som min (fredrikholmboe) . (se)? Använder ni för innehållet relevanta engelska texter, kör dessa genom en spinner och lägger ut eller gör ni motsvarande arbete med svenska texter? Vilken spinner är bra då?

  15. #15
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    De flesta spinners jag har sett tillåter dig att lägga till egna ord, bara att slå upp varje ord i en ordlista och lägg till manuellt så fungerar en engelskspinner också bara lite mer jobb men det går fortfarande snabbare än att skriva unika texter 10 ggr istället

  16. #16
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    TBS ska enligt hemsidan ha inbyggd svensk ordlista. Någon som vet om denna ordlista är ok eller om man ff måste skriva in varje ord igen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dags att beställa artiklar inför hösten? Skribent finnes!
    Av alexia79 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 09:50
  2. Skribent till att skriva artiklar / texter
    Av Fredrik Johansson i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 11:29
  3. Hur gör ni för att sprida artiklar?
    Av Frost i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 09:23