Resultat 1 till 8 av 8

Flera hundra länkar från samma domän

  1. #1
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Gick igenom mina inlänkar och upptäckte att jag har väldigt många inlänkar från en blogg som jag kommenterat på. Över 300 st, fast jag bara kommenterat ca 5-7 gånger. Den refererar till sidor som jag inte har kommenterat på. Har sett det förut.

    Varför blir det så?
    Och vad kan jag göra för att få bort dem?
    Senast redigerat av ewestergard den 2012-04-27 klockan 18:37.

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Troligtvis så har bloggen en widget med senaste kommentarer i sidokolumnen. När Google indexerar sidan så hittar den din länk. I takt med att Google uppdaterar sitt register så kommer den upptäcka att länken är borta.

  3. #3
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Du har helt rätt, bloggen har en widget precis som du säger. Så det kan inte ha något att göra med att jag tappat i ranking på mina sökord? Förstår inte varför jag klarat mig på vissa. Om jag fått ett straff borde det väl gälla sitewide?

  4. #4
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av ewestergard Visa inlägg
    Du har helt rätt, bloggen har en widget precis som du säger. Så det kan inte ha något att göra med att jag tappat i ranking på mina sökord? Förstår inte varför jag klarat mig på vissa. Om jag fått ett straff borde det väl gälla sitewide?
    Sitewide-länkar är väldigt vanliga. Många Wordpress-teman visar t.ex. blogroll på alla bloggens sidor. Det är vanligtvis inga problem alls. Däremot är sitewidelänkar inte längre lika gynnsamma för den som blir länkad.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  5. #5
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Jag ska försöka förklara lite bättre.

    Mina sida har förlorat nästan all trafik på longtailorden från sidor som inte är optimerade alls utan rena blogginlägg på 350-500 ord och som innehåller bra innehåll. Medan sidorna som är optimerade både on och offpage har klarat sig mycket bättre. Jag hittar ingen annan förklaring än att det är sitewidelänkar från 2 st bloggar (länkar från en sån widget med "senaste kommentarerna". De länkarna utgör ca 80% av alla länkar till sidan vilket innebär att ankartexterna mot sidan är samma i 80% av fallen.

    Vet inte om jag blivit straffad för "dålig kvalité" på länkarna mot sidan eller om det är för hög procent med samma ankartext.
    Min fråga är om någon annan har råkat ut för samma sak och hur jag ska göra för att få upp mina longtailord igen?

  6. #6
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Hur skulle ni göra?

    Ta bort signaturen i forum så att forumlänkar försvinner så att det blir högre kvalité på länkarna och inte lika hög procent med samma ankartext. Eller skulle ni bygga nya länkar för att spä ut ankartexten? Det är runt 1500 inlänkar totalt och 800-900 av dem är från forum och bloggar. Så jag antar att jag inte förlorar allt för mycket länkkraft om jag tar bort dem? Men jag har hört folk säga att man absolut inte ska ta bort länkar. Men dem kanske menar länkar som är av högre kvalité?

  7. #7
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Jag hade inte plockat bort dom om du inte fått någon varning i GWT utan spätt ut dom med mer högkvalitativa länkar. Har du inte fått någon varning och inte skall göra en reinclusion request (vilket inte verkar vara fallet) så pekar allt mot att det är bättre att skaffa nya länkar av hög kvalitet. Finns ett antal personer på detta forum som har testat bägge delarna och det verkar alltid fungera bäst med att fylla på istället för att ta bort.

  8. #8
    ewestergards avatar
    ewestergard ewestergard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    139
    Förstod att det var bäst att låta dem vara, men jag ville mest vara på den säkra sidan. Jag har inte fått någon varning utan det handlar om pingvinen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 00:25
  2. Samma IP adress från flera hemsidor?
    Av Hansen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 23:50
  3. Flera länkar till samma målsajt?
    Av bergteam i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 14:28
  4. Flera länkar från samma sajt
    Av lyx i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 12:22
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 18:03