Resultat 1 till 9 av 9

Stora ändringar till hur Google hanterar nofollow

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Den stora ändringen i Google är att numera så fördelas inte mer procent av PageRank till länkar utan nofollow om du sätter nofollow på länkar till sidan.

    Tidigare om du hade 100 länkar på en sida och 70 var nofollow så skulle 100% av all PageRank fördelas på dessa 30 länkarna. Nu är det inte längre så tyvärr. Detta innebär även att den on-page metod i SEO som handlar om att stärka upp sidor genom att ge nofollow till obetydliga länkar och kontrollera det interna flödet av PageRank inte fungerar längre.

    Källa:

    http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/
    http://www.mattcutts.com/blog/pagera...comment-347513
    http://www.mattcutts.com/blog/pagera...comment-347549
    http://www.mattcutts.com/blog/pagera...comment-347577

    Denna nyhet är negativ för till exempel bloggar där vissa artiklar har fått väldigt många inlänkar men där stor del av den PageRank nu försvinner i hundratals kommentarer på den artikeln med nofollow. Jag ställde lite frågor till Matt om detta, får väl se om han svarar mig. Han har svarat mig tidigare men han har fått väldigt många kommentarer nu.

    Sedan även bekräftelse på sådant många redan visste eller antog:

    - Externa länkar till bra sidor ger en positiv effekt till den sida som länkar.

    Citat Ursprungligen postat av Matt Cutts
    parts of our system encourage links to good sites.
    - Även om antalet länkar på en sida spelar roll så bestämmer Google själv hur mycket del av PageRank varje länk på sidan får. Man kan således anta att till exempel länkar i brödtexten får en större del av kakan än vad till exempel länkar i footern eller vad som försvinner med till exempel bloggkommentarer som har nofollow.

    Citat Ursprungligen postat av Matt Cutts
    Yes, I would agree that Google itself solely decides how much PageRank will flow to each and every link on a particular page.
    - Länkar med nofollow passerar ingen PageRank och hjälper inte den länkade sidan att ranka bättre.

    Citat Ursprungligen postat av Matt Cutts
    In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext
    Citat Ursprungligen postat av Matt Cutts
    Nofollow links definitely don’t pass PageRank. Over the years, I’ve seen a few corner cases where a nofollow link did pass anchortext, normally due to bugs in indexing that we then fixed. The essential thing you need to know is that nofollow links don’t help sites rank higher in Google’s search results.
    SEO-guide.se är nu även uppdaterad med ovan info.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-06-17 klockan 11:14.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Mycket intressant, men din rubrik är väl lite sensationsjournalistisk?

    Läser man bloggposten så står det ju att det är länge sedan de ändrade, men de väljer att informera nu, eftersom ingen har reagerat på det.

  3. #3
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Jag ställer mig väldigt skeptisk till att In Google, nofollow links don’t pass PageRank and don’t pass anchortext, speciellt den senare punkten. Har otaliga artiklar som rankar i topp bara med inlänkar från (relevanta) bloggar, men som har nofollow. Personligen är jag så övertygad att jag inte ens kollar om en blogg har nofollow eller inte nu för tiden. Är den relevant och du får in en länk, så åker du upp i serpen... sen om den inte för över pagerank må vara hänt, men något är det ju som gör att sidan åker uppåt i alla fall.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Stämmer att de ändrade för länge sedan men att de informerar nu.

    Tycker ändå att det är stort. En hel metod i on-page som jag och förmodligen många andra SEOs jobbade med regelbundet är som bortblåst.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Ni som kikat på Matt Cutt´s blogg på senare tid kanske även har sett följande och kommit fram till en slutsats: Nofollow på arkiven (se källkod).

    Grejen är att hans tema gör de inställningarna by default (I know för jag har samma tema) så jag tror inte att det är något medvetet. Han han säkert inte ens sett det.

    För mer läsning i ämnet, se: SEO-buggar i Thesis.
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren Visa inlägg
    - Länkar med nofollow passerar ingen PageRank och hjälper inte den länkade sidan att ranka bättre.
    Matt "Bagdad Bob" Cutts har talat igen.
    Kan han vara snäll och förklara för mig hur det kommer sig att 4 månader gamla artiklar jag satt upp och kört lite Xrumer profiler och SB AA (1000 - 2000) som är alla 99,9% no-follow har fått PR1 och PR2?

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Matt "Bagdad Bob" Cutts har talat igen.
    Kan han vara snäll och förklara för mig hur det kommer sig att 4 månader gamla artiklar jag satt upp och kört lite Xrumer profiler och SB AA (1000 - 2000) som är alla 99,9% no-follow har fått PR1 och PR2?
    De 0,1 % som inte är nofollow.

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    10 - 20 dofollow från PR0 och PR1 domäner räcker alltså för att få PR1 på en sida?

  9. #9
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Fast vem vet om att försöka få hög PR hjälper nu efter den nya uppdateringen? Som det det ser ut nu så verkar inte PR längre har nån betydelse.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Rel nofollow och google
    Av Magnus i forum Google
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 00:44
  2. Content writer till stora som små projekt
    Av Habil i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:49
  3. Ett par små ändringar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 17:23
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 16:40