Jag arbetar med två egna sidor för tillfället. Den ena sidan är en statisk sida, bestående av endast 2-3 undersidor. Den andra sidan är en Wordpressblogg om ämnet. Från början var tanken att den statistiska sidan skulle vara fullt optimerad (on-page) för sökordet och Wordpressbloggen skulle jag använda som just en blogg och länka till den statiska sidan emellanåt.

Jag har nu börjat fundera på om jag ska slå samman Wordpressbloggen och den statiska sidan. Jag tänkte installera Wordpress på den tidigare statiska sidans domän, samt använda den redan befintliga Wordpress designen. Jag skulle då ha en blogg med ett par statiska sidor som jag skulle kunna optimera väldigt väl. Alltså skulle bloggen fortsätta som vanligt men Wordpress-sidan skulle även innehålla ett par sidor som tidigare legat på den statiska sidan.

Med detta upplägg inbillar jag mig att det skulle kunna fokusera mer på att optimera såväl de statiska sidorna som att skriva aktuella och innehållsrika inlägg. Därmed skulle den nya Wordpress-sidan få mer innehåll än vad de enskilda sidorna haft tidigare.

Min fråga lyder: Fungera det lika bra, ur SEO perspektiv, att ha de statiska sidorna i Wordpressbloggen som på en statisk sida?
Om så, ska Wordpresssidans förstasida vara statisk och optimerad eller kan de statiska sidorna lika gärna ligga under sökord.se/nyckelord-jag-vill-optimera-för?

Använder någon annan av er liknande upplägg?