Resultat 1 till 12 av 12

Undersidor / nya domäner

  1. #1
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Hej SEO Forum!
    Jag ska starta en webshop och har lite funderingar på hur jag ska lägga upp det hela. Bra placering under 3 olika sökord kommer vara A och O för detta projektet.

    Jag ska endast ha 3 olika produktkategorier som är ämnade att matcha populära sökord, nu är frågan ska jag göra individuella webbshoppar till vardera av dem eller är det inte värt mödan utan bättre att ha undersidor med kategorier döpa enligt sökorden?

    ex 1.
    www.monark-cykel-hjul.se
    www.monark-cykel-däck.se
    www.monark-cykel-lysen.se

    ex.2
    www.monark-butiken.se/cykel-hjul/
    www.monark-butiken.se/cykel-däck/
    www.monark-butiken.se/cykel-lysen/

    Tack på förhand, all hjälp uppskattas stort!

  2. #2
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hej.
    Kör på exempel2. Det är bara fördelar. Du slipper trassla med flera webbshoppar och pekningar av domäner hit och dit. Sökmotoroptimeringsmässigt är det också mycket lättare att bygga upp en webbplats jämfört med tre. Det blir ju (ungefär) tre gånger så mycket jobb annars. =)
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  3. #3
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    jag misstänkte nästan det, tack Tobias!

  4. #4
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Du kan ju däremot om du nu redan äger de tre .se domänerna i exempel 1 redirecta dem med en 301:a såhär:

    www.monark-cykel-hjul.se -> www.monark-butiken.se/cykel-hjul/
    www.monark-cykel-däck.se -> www.monark-butiken.se/cykel-däck/
    www.monark-cykel-lysen.se -> www.monark-butiken.se/cykel-lysen/

    det skulle jag säga är det optimala. keyword domain på samma sida.

  5. #5
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    någon som har en hint om hur det fugnerar med ÅÄÖ i URL,

    cykel-tillbehör.se
    vs.
    cykel-tillbehor.se

    Matchat mot keywordet cykel tillbehör, spelar det någon större roll?

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Cykel-tillbehor har inte samma relevans som cykel-tillbehör. Cykel-tillbehör är EXACT MATCH mot ditt keyword, går inte att få bättre. I det andra är det bara Cykel som matchar, tillbehor och tillbehör är två olika ord enl Google.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2012-05-05 klockan 22:31. Anledning: Tom Hardy i Warrior - vilka traps!!!

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag håller med om att det är bättre att använda bara en domän. Både för SEO, men också för att det bygger mer förtroende än en väldigt liten shop med bara en typ av produkt.

    Ska man vara lite petig, så skulle jag säga att du bör undvika bindestreck så långt det går i domän och URL.
    Alltså istället för:
    www.monark-butiken.se/cykel-hjul/
    www.monark-butiken.se/cykel-däck/
    www.monark-butiken.se/cykel-lysen/

    hade jag använt:
    www.monarkbutiken.se/cykelhjul/
    www.monarkbutiken.se/cykeldäck/
    www.monarkbutiken.se/cykellysen/

    Angående Å,Ä och Ö i domänen håller jag inte riktigt med SEOJonas. Det stämmer att Google inte fetmarkerar ord när de saknar prickarna eller ringen, men det betyder inte att de inte vet att att det är samma ord det gäller.
    Personligen föredrar jag att inte använda specialtecken i domäner eller URL:er, men kör på det du tycker ser bäst ut. Det är i princip bara kosmetiskt.

    När du ska sälja saker på nätet så använd så många förtroendesignaler du kan, från domännamn och URL:er till antal produkter, design, texter och saker som betalningslösningar. Normalt är de också bra sökmotrooptimering, och i de fall de inte är det är det lättare att kompensera för dålig SEO än för dålig konvertering.

  8. #8
    Mallorcas avatar
    Mallorca Mallorca är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag är nybörjare inom området men försker ta reda på hur man skall göra på bästa sätt så at man inte blir straffad av t.ex. google, kanske någon kan ge mig några tips?

    Exempel(alla domännamn är bara påhittade för detta):

    Jag har min websida på domänen: fruktochgodis.se men jag äger även en del andra domäner som jag vill skall peka på min websida: t.ex. kolagodis.se, bananertillalla.se, godavindruvor.se etc. etc.

    Jag kan konfiguera upp webserverna så att den svarar på alla domäner men blir jag då inte straffad för "dublicated content(heter det så?)"?

    Men om jag istället gör en redirect från varje domän till min huvudsida(fruktochgodis.se) ger det någon styrka till den sidan då eller hur tänker google här?
    Eftersom det inte finns någon indexerbar text på själva sidan utan bara en redirect så finns det ju inget att indexera??
    Vilken typ av redirect skall man ha isåfall, 301, 302, xxx ?

    Som ni märker är jag ny på detta och har förskt söka information men inte hittat något vettigt.

    Summering av dettta röriga inlägg:
    Jag har x-antal domäner som har ord i domännamnet som är sökord som jag vill nicsha mig mot på min websida(fruktochgodis.se) och vill på bästa sätt uttnyttja dessa men vet inte riktigt hur man skall gå tillväga för bästa resultat.

    Tacksam för feedback.

  9. #9
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det bästa du kan göra är förmodligen att bygga enga sajter på alla domäner, och försöka få dem att ranka på mer nischade sökord än din huvudsajt. Om det är möjligt är det såklart bra om det går att köpa det du säljer på alla sajter, men annars bygger du informationssajter och länkar till din huvudsajt från dem.

    Att gära redirects på domänerna kan funka, men för att det ska ge någon effekt hos Google krävs det att de domänerna har länkar till sig själva. Om du väljer att göra så är det 301 redirects du ska använda, inget annat. Det beror på att det bara är med 301 som du skickar vidare kraft till måldomänen.

    Att lägga samma innehåll på alla domäner (jag tolkade ditt första exempel så, men jag kan ha fattat fel) är det sämsta du kan göra. Då får du som sagt duplicerat innehåll rakt över alla domäner, och riskerar att Google inte visar någon av dem, även om det mest troliga är att de helt enkelt väljer en av domänerna och filtrerar bort de andra.

  10. #10
    Mallorcas avatar
    Mallorca Mallorca är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    3
    Tack för ditt svar, verkar vettigast att bygga upp separata sidor som länkar in till huvudsidan.
    Ännu mer jobb....

    Mvh, Erik

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Eller hur. Det tar aldrig slut, det där med jobb...

  12. #12
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 14:33
  2. Undersidor?
    Av sami i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 22:09
  3. Fler domäner eller fler undersidor
    Av nejin i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 16:08
  4. 301-a undersidor
    Av Maria S i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 11:48
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 18:13