Resultat 1 till 8 av 8

Bloggkommentarer, ger det något?

  1. #1
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Har läst en del om att bloggkommentarer kan vara ett bra sätt att optimera sig på. Men nästan alla artiklar har ett par år på nacken. Så hur ser det ut i nuläget, är det en bra metod som fortfarande funkar förutsatt att man skriver vettiga kommentarer?

  2. #2
    Loffys avatar
    Loffy Loffy är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    37
    Jag hakar på med tre följdfrågor: hur viktigt är det att alla de kommentarer som man skriver är varierade, har olika ankartexter och kommer från olika kontot. Jag undrar speciellt det sista - kan det vara en fara att skriva alla kommentarer med samma avsändare. (Ogge, hoppas det var ok att lägga till detta.)

  3. #3
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Personligen tror jag att bloggkommentarer i princip är värdelösa om du vill klättra i serpen. Av egen erfarenhet har detta inte gett något. Tror Google i princip kör ignore torts att det är follow länkar. Detta pga av alla som blastar ut tusentals länkar i alla bloggar. Google vet inte vilka kommentarer som är seriösa eller inte.

    Någon annan kanske har en annan teori men utifrån mina tester så är bloggkommentarer inget jag skulle lägga tid på om jag vill ta placeringar i serpen.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    plekis, du behöver ändå ha de där "bloggkommentarslänkarna" i din länkprofil, oavsett om de ger något eller inte. Varför? Enligt mig är MIXEN av länkar det absolut viktigaste, dvs varierande länkar och ankartexter.

    Bloggkommentarer har andra fördelar, än just för rankingen, beroende på ett par faktorer:

    1) är bloggen du kommenterar i välbesökt? I så fall KAN du bygga upp ditt eget "brand" OM du ger kvalitativa kommentarer som TILLFÖR bloggen och bloggläsarna något

    2) Trafik, förutsatt att du TILLFÖR intressanta kommentarer

    Det ena utesluter inte det andra om man säger så :-)

  5. #5
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Jag har de eftersom jag får de länkarna på "köpet" när jag skriver ett inlägg så varför inte. DA/PA ger cred för bloggkommentar länkar och det ökar värdet på sajterna. Tar jag bort länkarna kommer jag inte tappa en placering i serpen. Jag tycker det finns bättre saker att optimera sig på än bloggkommentarer. Tex att byta länkar eller skriva en artikel.

  6. #6
    ogge_112s avatar
    ogge_112 ogge_112 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    13
    Så ska man sammanfatta det så håller ni båda med om att bloggkomentarer är inget man bör lägga tid på?

  7. #7
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Lägg inte "tid" på bloggkommentarer, kommentera istället på en eller flera bloggar du läser där du kan tillföra något i diskussionen eller ställa några frågor. Inga system eller program så att säga utan gör det personligt och genuint så blir det en bra tillskott till länkprofilen.

  8. #8
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Det var länge sedan jag byggde länkar genom bloggkommentarer. Testade att kommentera väldigt många relevanta blogginlägg och länka till en av mina sajter. Det gjorde varken till eller från vad jag kunde utläsa. Men som Patrik Berggren skriver är det bra att ha en varierad länkprofil. Leta fram ett tiotal relaterade blogginlägg och kommentera där så är är den biten avklarad. Strunta i om det är do- eller no-follow, det är mixen du vill åt.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Har jag gjort något uppenbart fel?
    Av johlund i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 13:35
  2. Utlänkning, ger det något?
    Av Nils Nilsson i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 09:28
  3. Bloggkommentarer som optimeringsmetod
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 10:28
  4. Har link fra bloggkommentarer verdi?
    Av Brandpoint i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 10:00
  5. Är det här något att ha?
    Av Miqe i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 07:40