Jag har bloggat någorlunda regelbundet sedan början av mars och på denna tid publicerat strax under 70 inlägg. Sedan starten har jag fått ca 40 besökare från sökmotorerna varav 30 trillat in på olika versioner av bloggens namn (StefanNilsson com). Kan säkert tänka mig att jag ligger bakom några av dessa.

Utifrån mina erfarenheter så är detta högst osannolikt.

Jag är inte intresserad av att ranka på några särskilda sökord (utöver möjligtvis "Stefan Nilsson") men det vore dumt att medvetet bidra till att sajten filtreras bort.

Frågan är - finns det något filter (högst troligt) och hur kommer jag ur det?

--------------------------------------------------------

BAKGRUND & LÖSNING

Ett stort misstag var att jag körde en 301 på Biggest-Loser.se som dragit på sig en hel del dåliga länkar genom bl.a. gratis länkbygge från engelska forum. Därefter blev domänen uppsagd och jag har ingen kontroll över den längre.

Enligt Open Site Explorer finns det 12 413 länkar från 676 domäner och jag har knappt kontroll över en handfull av dessa. Åtminstone 300 av domänerna verkar länka till Biggest-Loser.se

Finns det någon möjlighet att bryta effekten av 301 eller handlar det helt enkelt om att vänta ut det? Domänen ändrades för en månad sedan så jag kan tänka mig att det dröjer ytterligare flera månader innan länkarna är borta ur Googles index.

--------------------------------------------------------

EXEMPEL

Osäker på om detta är relaterat till filtret eller beror på något helt annat men en sökning på "Get better confidence today by taking care of your body" visar min artikel på sida 3 (Google.com) trots att det inte finns någon annan artikel som använt frasen.

Däremot så finns det t.ex. Bloggy, Bloggportalen, bloggar som visar RSS i sidokolumnen, andra sidor på min blogg som länkar, etc. som placerar sig högre.

--------------------------------------------------------

Min spontana reaktion vore att försöka plocka bort alla länkarna men då det rör sig om tusentals på hundratals olika domäner så känns det inte helt realistiskt samtidigt som det vore dumt att ta bort de länkarna som de facto har hög trust.

Någon som har idéer, råd eller möjligtvis erfarenhet?