Resultat 1 till 8 av 8

Hur viktigt med alt-tagg?

  1. #1
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej alla!

    Min fråga framgår egentligen av rubriken. Hur viktigt med alt-tagg?

    Vänliga hälsningar
    Nils

  2. #2
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158

  3. #3
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Använd det alltid, du berättar för google vad som är på bilden helt enkelt och det hjälper din bild att synas i Google bildsök och ökar relevansen på sidan som bilden finns på. Spamma inte med samma keyword i ALT texterna.

  4. #4
    Fjorgynns avatar
    Fjorgynn Fjorgynn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborgsregionen
    Inlägg
    4
    Själv har jag märkt att ALT är viktigare än H1 och något jag aldrig kommer att glömma. Har man möjlighet att ändra filnamnet kan det också öka optimeringen.

  5. #5
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hur viktigt är det med placering av bilden och hur stor den är?

  6. #6
    nissuns avatar
    nissun nissun är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    Alt-taggar är viktiga för användaren också. Har man ex. stängt av bilder (smartphone) eller att bilden inte kan hittas, så visas istället alt-taggen som kan hjälpa användaren att se om bilden är viktig eller inte och vad den innehåller. Även de som använder skärmläsare eller liknande får hjälp av alt-taggarna då de läses upp.

    Nu vet jag inte hur stor andel av ens besökare som har stängt av bilder eller som använder skärmläsare men det kan vara värt att använda alt-taggar både för användaren och ur SEO-synpunkt.

    Rätta mig gärna om jag har fel.

  7. #7
    Fjorgynns avatar
    Fjorgynn Fjorgynn är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborgsregionen
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av nissun Visa inlägg
    Alt-taggar är viktiga för användaren också. Har man ex. stängt av bilder (smartphone) eller att bilden inte kan hittas, så visas istället alt-taggen som kan hjälpa användaren att se om bilden är viktig eller inte och vad den innehåller. Även de som använder skärmläsare eller liknande får hjälp av alt-taggarna då de läses upp.

    Nu vet jag inte hur stor andel av ens besökare som har stängt av bilder eller som använder skärmläsare men det kan vara värt att använda alt-taggar både för användaren och ur SEO-synpunkt.

    Rätta mig gärna om jag har fel.
    Givetvis är det så. ALT-taggen är till för webbläsare som inte stöder eller har stängt av bilder, vilket GoogleBot har.

  8. #8
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Här är en mycket gammal video när "han som bestämmer" Matt Cutts förklarar alt attributet. Ger en liten hint om hur mycket man kan skriva men framför allt varför Google gillar denna tag, den ger nämligen blinda en chans att njuta av webben.

    http://googlewebmastercentral.blogsp...s-smartly.html

    Den andra länken är också gammal men den ger en liten bakgrund till title attributet för bilder. Lite kort så var syftet att hjälpa besökaren. När man hovrar över en bild visas title attributet som ett "tool tips". Eftersom man aldrig vet vad som händer när man klickar på en bild skall man här beskriva detta, t ex. "länk till seo-forum".

    http://www.456bereastreet.com/archiv...le_attributes/

    Som sagt., detta var vad man en gång i webbens barndom funderade på när man hackade HTML. Jag vet inte om det gäller fortfarande men jag gissar att om man följer detta så kommer ingen jäkla pingvin att nypa en i byxbaken

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Konstig titel-tagg
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 21:50
  2. Atl-tagg/Attribute i Chrome?...
    Av Tian i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 23:14
  3. UL-tagg för menyer?
    Av Joel i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 13:24
  4. autogenererad Canonical tagg
    Av Kimpo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:34
  5. Behövs denna meta-tagg?
    Av Tina Isola i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 00:22