Resultat 1 till 23 av 23

Vilken domän är bäst?

  1. #1
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Det är vanligt förekommande med frågor som: ÄÖÅ eller inte / med eller utan bindes sträck i domänen. Här kommer vad jag tycker är bäst.

    Vilken domän skall du välja?
    Jag vill regga mitt namn: Vilken Domän och det är en svensk sida.

    1. vilkendomän.se (äåö fungerar inte med epost och en heldel andra utländska tjänster!)
    2. vilkendoman.se
    3. vilken-domän.se
    4. vilken-doman.se


    1. .se
    2. .nu
    3. .com
    4. net/org
    5. övriga tld's


    As simple as that.

    Keyworddomäner?
    Skall du skapa en affiliate sida eller ex. sälja en specifik produkt så är keyworddomäner the way to go. De har fördel i sökresultaten men inte så stor fördel att du skall välja det framför ditt brandname (företagsnamn).

    • Jag har ex. en affiliate sida om tandblekning, där använder jag domänen tandblekning.nu
    • Säljer ditt företag endast husbilar kan man använda ex. domänen husbilar.se


    Jag är ett företag
    Kör på ditt brandname i 9/10 av fallen. (Domän AB -> doman.se - skaffa också domän.se och redirecta till doman.se)

    • OBS! tänk på att om du är företag så fungear inte ÄÖÅ domäner med mail och liknade tjänster. Om du skall starta ett företag eller en seriös tjänst så är det en fördel om du kan ha fungerande epost adresser :-)
    • Jag har ex. ett företag som heter Mejo, där använder jag domänen mejo.se
    Senast redigerat av Fredrik Johansson den 2012-06-15 klockan 19:39.

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Keyworddomäner: kör du keyworddomän så skaffar du förslagsvis även brandnamedomänen och gör en 301 redirect till din keyworddomän för att inte tappa de besökare som knappar in din brandname-url.

  3. #3
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Hej! Det var ett bra inlägg.

    Har dock en fråga. Vad är bäst:

    träna.biz eller träna24.se om målet är att fånga in dem som söker på "träna".

    Sen att olika toppdomäner är olika bra. Är det för att det går olika snabbt? Eller för att de helt enkelt rankar olika bra?

  4. #4
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Sen, var går gränsen för antal sträck mellan ord man kan ha.

    Om jag tex vill träffa ett två tre fyra är det dåligt att ha ett-två-tre-fyra.se ? Om "ett-två-tre-fyra.se" skulle vara upptaget. Är etttvåtre-fyra.se bättre än att ändra toppdomän?

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Tveklöst .se-domänen, men om du har möjlighet köp båda och bygg relevanta artikellänkar via Web20 till .biz som du i sin tur länkar till din .se. Jag skulle säga dels att .se får gratis knuff i google.se och att .biz framstår som en okänd domän och därmed får mindre "trust"av läsaren. Jag har inte gjort några storskaliga tester men jag *tror* inte att G ser någon större skillnad mellan tex .ca, .co eller .biz domäner i den svenska serpen, medans en .se med keyword får mycket hjälp. Som sagt, du vill fånga in besökaren på förstasidan och välj då den domän som du tycker ger störst förtroende om du själv skulle välja ;-)

  6. #6
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Ja okej!

    Vad säger du om "träna.biz eller träna24.se om målet är att fånga in dem som söker på "träna"." ?

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Jag skrev ju det - .se :-)

  8. #8
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Jaha, oj!

    Vad är mer eller mindre bra att lägga till efter det sökord man vill ha? Vad skadar minst?

    Tack Jonas

  9. #9
    Nils Fridlunds avatar
    Nils Fridlund Nils Fridlund är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    158
    Nu är det många frågor...

    Men när går gränsen för att träna24.se blir bättre än tex. träna.nu träna.com träna.net osv...

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @Mr.Bennet. Tror att du borde lugna ned dig lite nu med frågor och inte mata in inlägg efter inlägg, där du dessutom inte kommer få ett klart svar då det inte finns ett svar på allting ned på den detaljnivån du söker efter.
    Domänen har en viss betydelse vid optimering men det är inte den enda faktorn som är avgörande.

    Dessutom verkar det som att du inte riktigt tar del av de svar som du får på en del av dina frågor. Så läs vad du får för svar först och reflektera över dem före du skriver igen.
    Senast redigerat av Urban G den 2012-05-30 klockan 01:33.

  11. #11
    Idas avatar
    Ida Ida är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    9
    Nyttig tråd!

    Det här kanske blir lite off topic men moderator får väl plocka bort inlägget om det går helt på tvärs

    Om ni har möjlighet att välja mellan ett domännamn utan åäö och ett med, vilket väljer ni? Givetvis förutsatt att namnen är likvärdiga i övrigt. Att man hellre stavar korrekt än att ersätta åäö med andra tecken förstår jag, men om man nu inte har ett givet domännamn utan ska hitta ett helt nytt. Är det sak samma eller bör man hellre hitta ett namn utan de tre sista bokstäverna?

  12. #12
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Om du kan välja helt själv så undvik å, ä, och ö så mycket det går.

    Om du ska bygga en riktig sajt för ett företag med ett å, ä eller ö i namnet skulle jag säga att det finns två alternativ. Antingen att köpa både domänen med å, ä eller ö och den där de är ersatta av a eller o. Att bara köpa domänen med svenska bokstäver är inte ett alternativ än så länge. Det är helt enkelt för många saker som inte funkar på ett vettigt sätt. E-post till exempel.

  13. #13
    Idas avatar
    Ida Ida är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    9
    Aron, tack så mycket för svar!

  14. #14
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Om du kan välja helt själv så undvik å, ä, och ö så mycket det går.

    Om du ska bygga en riktig sajt för ett företag med ett å, ä eller ö i namnet skulle jag säga att det finns två alternativ. Antingen att köpa både domänen med å, ä eller ö och den där de är ersatta av a eller o. Att bara köpa domänen med svenska bokstäver är inte ett alternativ än så länge. Det är helt enkelt för många saker som inte funkar på ett vettigt sätt. E-post till exempel.
    Mycket bra poäng som jag nästan tog förgivet, förtydligat mitt inlägg :-)

  15. #15
    pows avatar
    pow pow är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42
    Mycket bra sammanfattning!
    För min egen del tycker jag att den tillsammans med Seo-Guide Domän fakta utgör de bästa och enklaste jag sett.

    Ser gärna att tråden från seo-guide länkar hit, då denna tråd inte var lätt att hitta och att bägge utgör bra relevans för ämnet. (sista länken hos seo-guide kan säkerligen optimeras)

  16. #16
    Timothy Vasss avatar
    Timothy Vass Timothy Vass är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    ta bort mitt konto
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Om du kan välja helt själv så undvik å, ä, och ö så mycket det går.

    Om du ska bygga en riktig sajt för ett företag med ett å, ä eller ö i namnet skulle jag säga att det finns två alternativ. Antingen att köpa både domänen med å, ä eller ö och den där de är ersatta av a eller o. Att bara köpa domänen med svenska bokstäver är inte ett alternativ än så länge. Det är helt enkelt för många saker som inte funkar på ett vettigt sätt. E-post till exempel.
    Antingen att köpa båda, eller... ? Antingen, eller vad? Bara domänen utan åäö?

    Jag tycker att det enda alternativet är att köpa båda. Sedan köra en 301 redirect från ex. domän.se till doman.se eller göra domän.se till en satellitsajt
    Kanske bättre att erbjuda nåt som faktiskt behövs?

  17. #17
    ADWISERs avatar
    ADWISER ADWISER är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    uddevalla
    Inlägg
    14
    Vad tror ni om statusen på .PW Kommer det att bli en toppdomän?

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Pw kan man väl köpa redan nu. Såg i alla fall ut på nameisp.com visserligen fullföljde jag inte hela processen men 348:- för det. Tror knappast den kommer bli speciellt attraktiv att köpa.
    Lite som bottenskrapet när alla andra domännamn är upptagna.

    Med tanke på att ögruppen har 21.000 invånare som känns den marknaden rätt så begränsad. Nu kan iof pw användas som förkortning också, men nja.

  19. #19
    ADWISERs avatar
    ADWISER ADWISER är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    uddevalla
    Inlägg
    14
    Så här skriver ports se
    .pw – Professional Web, online identitet för proffs och företag
    Publicerat 2012/11/06
    Miljontals företag använder sig av internet för att skapa sig en online närvaro. .PW fokuserar på att erbjuda första val domännamn i en öppen, kvalitativ toppdomän. .PW vill vara den toppdomänen alla har väntat på som ger användare i alla olika länder en global internet destination.

    Den nya .pw är stolt över att kunna erbjuda följande:

    1. Mer än en ccTLD: ursprungligen toppdomän för Palau, kommer .pw nu att omlanseras som för global användning. .PW är för både företag och individer och kommer marknadsföras under .pw – Professionell webb”
    2. Tillgänglig: i snitt 70 % av alla domännamnsökningar resulterar i ett ”upptaget” svar. Som en nylanserad toppdomän finns det korta och minnesvärda lediga domäner i massor.
    3. Säker: Nolltolerans, tuff policy för att skydda proffs och företag.
    4. Obegränsad: öppen för alla och enkel registreringsprocess, tillgänglig på många olika språk. .PW stödjer IDN registreringar i 11 olika skript som motsvarar många olika språk.
    5. Medvetenhet: .PW kommer driva en global PR kampanj för att öka medvetenhet och synligheten av .PW som en ny TLD.

    Launchplan

    Sunrise: 3 december 2012 till 8 februari 2013

    Denna fas är öppen för varumärkesinnehavare att skydda sina varumärken under .PW.
    Sunrise registreringar görs på minimum 2 år.

    Varumärkena måste vara giltiga nationellt och registrerats före 1:e december 2012

    Validering av varumärket är flexibelt och domännamnslydelser som representerar vanliga felstavningar, förkortningar eller inkluderar nyckelord kan godkännas. Förtur vid fler ansökningar på samma lydelse kommer ges till domännamn som är en exakt matchning av varumärket.

    Om mer än en ansökan med samma prioriteringsgrad inkommer för samma lydelse kommer allokering ske via auktion.

    Landrush: 18 februari, 2013 till 18 mars, 2013

    Två ansökningar på samma domännamn kommer resultera in tilldelning via auktion.

    General Launch: öppnar 25 mars 2013

    Först till kvarn

  20. #20
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det låter som en domänändelse som primärt är till för Webbkunniga personer, SEO'are osv.

    Det kommer nog att ta exakt 1 case som landar hos Google där en .pw domän dyker upp högt upp i en sökresultat innan de har sänkt allt potentiellt SEO värde från den domänändelsen......dessvärre.


    Jag tror att billiejoejimbob.se kommer att ha mer seo-värde för sökningen bilar än vad bilar.pw kommer att ha.
    "Tror" som i 99% tror, men jag ska inte svära på det.

  21. #21
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Håller med Aron att man bör äga både IDN + icke IDN, samt försöka undvika å, ä, ö. För övrigt så rankar en .com domän bättre än .nu i Sverige (allt annat lika)..

  22. #22
    Configservers avatar
    Configserver Configserver är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Dem domäner som är korta och har någon betydelse är bäst. så jag rekommenderar dig att välja första eller andra.

  23. #23
    Yahooers avatar
    Yahooer Yahooer är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    1
    Nyttig diskussion. Jag håller också med om att rena .se domäner är att fördra, både hur ett SEO perspektiv och från ett smidighetsperspektiv. Undvik ÅÄÖ, det blir bara strul med det...
    Jivas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vilken domän skulle ni välja?
    Av nasspray i forum Domänen
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 08:00
  2. Vilken domän skall man peka till vilken
    Av Swingit i forum Domänen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 11:31
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 20:22
  4. Vilken sorts egna interna länkar är bäst?
    Av Jimmy i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:36
  5. Vilken länkstrategi funkar bäst för dig?
    Av Robert R i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 20:19