Resultat 1 till 10 av 10

301-pekning från php till asp.

  1. #1
    pelle@mclords avatar
    pelle@mclord pelle@mclord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    3
    Hej,

    Vi har precis tagit över driften av en kunds webbplats som tidigare låg på en Linuxserver och innehöll …/index.php/… i URL’erna.

    Nu ligger den på en delad windowsserver på ett webbhotell, med en ändrad struktur och URL-uppbyggnad (.asp). Detta innebär att det finns en massa felaktiga länkar som vi behöver 301-peka om till de nya sidorna.

    Hur löser vi detta på enklast sätt?

  2. #2
    welanders avatar
    welander welander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Märsta / Stockholm
    Inlägg
    249
    Inte för jag kan svara på din fråga men jag undrar bara, varför gjorde ni så? Ni tog över driften av en kunds webbsida, var det värt mödan att skriva om sidan från php till asp? varför la ni inte sidan(som med största sannolikhet fungerade) på samma typ av server?

    Men kolla hur wordpress har gjort för att få det att fungera på windows med hjälp av webmatrix: http://www.microsoft.com/web/wordpress och här om ni har möjlighet att installera php på windows servern: http://www.microsoft.com/web/platform/phponwindows.aspx

    men å andra sidan är det väl egentligen bara att göra en vanlig 301 på repsketive språk där om en person försöker nå /index.php skickas till /default.asp ?

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Undrar som Welander där. Varför göra om sidan?
    Och sedan är min nästa fundering. Ni har väl ändå inte flyttat sidan först och efteråt kommit på det här?

  4. #4
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Vet inte vad det är galning som kör microsoftprodukter på sitt webbhotell... vet inte om detta blivit standard hos microsoft (men eftersom ni kör vanlig ASP och inte .NET så misstänker jag gamla grejer) http://www.isapirewrite.com/ annars är det bara be webbhotellet att fixa det och betala notan =)

    Då får du tillgång och kan göra .htaccess och skriva 301-regler i den...

    Men som tidigare nämnts, ni har väl för guds skull inte plockat ner sidan innan detta är löst? Annars är kommer någon få sitta med webbloggar från webbservern och leta referers på alla 404-svar för att hitta alla sidor som har gamla länkar till sig... no fun =(

    Om sidan fortfarande ligger online så kolla om CMS:et kan ge adresser (/index.php/ är Joomla så borde finnas i databasen?) annars får man skriva en spindel och spindla fram alla interna adresser. Därefter är det bara att skapa 301-reglerna efter bästa förmåga, om ni behåller samma adress utom vissa delar och filändelse så kan man komma undan med avancerad regexp magi snarare än att göra en gigantisk lista med en regel för varje sida (vilket kommer att påverka responstiden för webbservern negativt).

    Hoppas det hjälpte lite.

  5. #5
    pelle@mclords avatar
    pelle@mclord pelle@mclord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    3
    Tack för synpunkter och tips!

    Kunden lämnade en gammal webblösning och vi skapade en ny. Därefter pekades domänen om till nya webbhotellet. Så här i efterhand kan vi konstatera att vi hade otur när vi tänkte och att allt gick lite för fort fram.

    Så kan det gå när kunden är ivrig att släppa sin nya sajt, och leverantören inte bromsar (eller tänker sig för)...

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har lite svårt att se det roliga i det här. Visar snarare på att grundläggande kunskaper inom SEO saknas hos dem som inte tänker på att säkerställa befintlig trafik/länkstyrka i samband med flytt av kunder.
    Att ta till vara på det befintliga och se till att det förs över till den nya webbplatsen är så fundamentalt att om man inte har kläm på det skall man heller inte påstå att man sysslar med SEO. Och definitivt inte skall påstå att man kan SEO rätt bra.

    Jag har fått städa upp efter klantar som gjort motsvarande saker som i en del fall inneburit halverade intäkter för företag med anställda då deras webbyrå fullkomligt struntat i att säkerställa befintlig trafik.
    En del fall där dessutom trots att de fått skiftliga instruktioner hur det skall göras.
    Okunskapen är skrämmande i många fall.

  7. #7
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Den här tråden är ett "levande" bevis på att SEO är så mycket mer än korrekta H- och title-taggar. Som Urban skriver så kan misstag som detta kosta kunden mycket pengar om Google-trafiken står för merparten av handeln. Att sajten fungerar korrekt trots byte av plattform spelar knappast någon betydelse när kunderna inte hittar dit.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  8. #8
    pelle@mclords avatar
    pelle@mclord pelle@mclord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    3
    För den som vill veta hur man löser problemet, så kan jag tipsa om att lägga en web.config-fil på webbservern. Dels kan man peka enskilda länkar, men även fånga upp i grupp. Här är en mall;

    Kod:
    <configuration>
      <system.webServer>
    
     <httpRedirect enabled="true" exactDestination="true" httpResponseStatus="Permanent">
         	<add wildcard="*.php/webbplats/kontakt" destination="http://www.webbplats.se/kontakt/" />
    	<add wildcard="*.php*" destination="/default.asp" />
     </httpRedirect>
       
      </system.webServer>
    </configuration>
    Jag ställde min fråga utan att ange alla förutsättningar som gällde, exempelvis att det inte fanns tillgång till befintligt webbhotell innan flytten mm. Det primära var aldrig att ta tillvara på någon trafik/länkstyrka, då denna var närmast obefintlig. Det viktiga var att fånga upp gamla länkar för att minimera besvär för, och förvirring hos, kundens besökare.

    Tråkigt att de kreativa förslag som jag väntade mig från forumet uteblev och ersattes med (indirekta) påhopp och åsikter… Hade jag inte förväntat mig. Kommer nog att ställa mina frågor i ett mer öppensinnat och lösningsorienterat forum framöver…

  9. #9
    WebDevs avatar
    WebDev WebDev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    3
    Intressant lösning.
    Själv brukar jag göra följande, i .net. Men ni verkar använda gamla .asp.
    I global.asax.cs, Application_BeginRequest eventet.

    if (!Request.Url.Contains(".php"))
    {
    //Här kan man göra diverse mappningar mellan gamla och nya adressen

    //Skicka 301 till nya adressen
    Response.Status = "301 Moved Permanently";
    Response.AddHeader("Location", "http://www.domän.com/nya-sökvägen");
    }

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    pelle@mclord
    Tråkigt om du lämnar forumet på grund av det här, men du gör ju som du vill.

    Jag kan hålla med om att du fått en del hugg här i tråden. Anledningen till det är troligen att många tycker att det är en självklarthet att inte ens hamna i den här situationen, speciellt om man tycker att man kan SEO ganska bra. Hade det stått "Lär mig SEO" under ditt namn är jag säker på att du hade fått en helt annan reaktion från många.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Från stabil 1:a till 200+
    Av Erik Elmqvist i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 15:47
  2. Från EPiServer till WordPress
    Av Jim Westergren i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 14:29
  3. Från placering 3 till 46...
    Av DrNick i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 15:54
  4. Web10 och pekning till subdomän?
    Av TStone i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 17:48
  5. Flytt från .com till .se?
    Av Marcus Nilsson i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 10:52