Resultat 1 till 10 av 10

Domän med annat företags namn

  1. #1
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Hej!
    Jag sitter och funderar på att öppna en webshop som ska sälja tillbehör till ett företags produkter. Har köpt domänen "företagsnamnet"behör.nu

    Vad tycker ni, är det en lämplig (laglig?) domän att bygga en icke auktoriserad webshop på?
    Senast redigerat av Trym den 2012-06-14 klockan 03:12.

  2. #2
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag skulle vara extremt försiktig med att använda något annat företags varumärkesskyddade namn i domännamnet. I ditt fall hade jag använt någonting mer generiskt eller byggt eget varumärke.

  3. #3
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    sliter med fantasin

    ser där är många webbutiker med domäner i stil med "iphonebutiken" osv dock

  4. #4
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Lyckats hitta en artikel som utreder ämnet ganska noggrant, är det fler som sitter och funderar så kan det vara läsvärt:
    http://www.dnzup.se/juridik-foeretag...-internet.html

  5. #5
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Ja, då är det bara att räkna på risk vs reward. Apple kan kräva att du överlåter domänen, därmed inte sagt att de gör det, men är det värt risken?

    Vill bara poängtera en annan sak kring ditt val av domännamn helt utan att ta hänsyn till själva varumärkesfrågan. Att driva en webbshop och enbart ha IDN-domänen(öåä) är ingen bra idé av flera orsaker, bla mailadressproblem.

    Så min åsikt är att om du tänker bygga en seriös webbshop som säljer appletillbehör så hade jag valt att bygga upp ett eget varumärke för att försäkra mig om att slippa trademarkjidder i framtiden när man vill fokusera på sin verksamhet och inte mailkonversera med Apples advokater och ICANN.

  6. #6
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    hmmm ja där har du också en god poäng!

    "Däremot är det inte tillåtet att i kommersiellt bruk använda namnet under den klassificering som namnet är skyddat - Då blir det varumärkesintrång.
    Exempelvis är det inte tillåtet att sälja kläder under ett domännamn som någon skyddat namnet under klassen kläder, däremot kan du använda det kommersiellt för
    andra oskyddade klasser än kläder."

    Kan kanske göra sig bättre som en satellit sida där man bloggar lite allmänt ock stoppar in en länk med jämna mellanrum till en domän med eget varumärke

  7. #7
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Ja, snacka med Peter Forsman , du kan ställa frågan direkt till honom på G+. Han är trevlig, hjälpsam och har svarat på frågor jag ställt till honom förut.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Artikeln av Peter som du länkar till Trym är bra.
    Och även det du tar upp som ett citat i ditt inlägg. Går det vidare till domstol så pratar vi helt andra saker än att bara mista domänen.
    Visserligen ett fall från år 2002 när Vin & Sprit satte ett litet företag i Australien i konkurs pga av varumärkesintrång.

  9. #9
    Tryms avatar
    Trym Trym är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    38
    Oj, ja, och det var ju en bra mycket mer avlägsen koppling än det jag hade tänkt mig

    Tolkar du det på samma sätt som jag Urban? Dvs att jag kan driva en blog i allmänt intresse om ämnet under a*ppl*etill*behör.nu men jag bör undvika kommersiell verksamhet på domänen?

  10. #10
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Man kanske kan tänka sig att du kan kränga OEM-tillbehör på sidan om du är väldigt tydlig i titel, beskrivning osv att det inte är A**le original utan OEM. Det tål att undersökas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur/var kan jag köpa Norska (.no) domän-namn?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 14:58
  2. Hemliga domän namn?
    Av johjoh68 i forum Domänen
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 15:27
  3. Byta sökmotorvänlig domän till annat namn
    Av lindgren76 i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 20:16
  4. Var köper/har ni era domän namn?
    Av Sonlard i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:31
  5. Hur Registerar jag domän namn
    Av Sundream Estate i forum Domänen
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 15:46