Resultat 1 till 6 av 6

Optimera konverteringen i din webbutik

  1. #1
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Vi brukar ju diskutera SEO-optimering (av förståeliga skäl) på detta forumet men om man som jag driver lite webbutiker också så finns det en annan sorts optimering som är lika viktig, nämligen konverteringen av de som besöker mina butiker.

    För de som läst min microguide om att starta webbutik så är jag mycket för att man "skall köra igång" snabbt och sedan börja med att trimma butiken.

    Konverteringsoptimering ligger sist på min lista vilket kanske inte är helt rätt men du kan inte konvertera om du inte har besökare genom ett vettigt SEO eller SEM-arbete först.

    Jag skrev tidigare idag ett inlägg om en del enkla saker jag gjort för att optimera kassan i min handtagsbutik (här) men det finns naturligtvis massor av saker man kan göra för att påverka konverteringen.

    Hur har ni andra tagit er ann konverteringsoptimeringen?

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Lyssna och lär här ovan.

    Läs inlägget han länkar till.

    Det finns mycket matnyttigt att hämta där för er som vill dra igång ebutik!
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    SEO är skitlätt jämfört med konverteringsoptimering. Mediaanalys har precis lagt ut en liten film i ämnet http://www.youtube.com/watch?v=8ZtFpcgu1gw&feature=plcp. Återkom gärna med om den var bra.

  4. #4
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Kollade igenom den och det är en bra instruktion för G Analytics och hur man skall ställa in denna, dock inte så mycket handfasta tips på vad man kan göra för förändringar för att det kanske skall fungera bättre. Dock klart sevärd!

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag har jobbat väldigt mycket med konverteringar det senaste året och jag håller med om hur viktigt det är. I många fall är det viktigare att ta hand om sina nuvarande besökare istället för att jobba med SEO för att få nya besökare till sidan. Och det intressanta är att det är ett väldigt enkelt arbete när man väl har lärt sig hur man ska köra testerna, och det är väldigt lätt att bevisa att förbättringarna man gjort ger resultat. Därmed är det också enkelt att ta betalt för arbetet om man jobbar för kunds räkning eller se resultatet av arbetet man lagt ner om man jobbar med egna sidor.

    Hittade en infographic av Richard Baxter som jag tycker är ganska bra, engelska dessvärre. https://seogadget.co.uk/conversion-rate-optimisation/

    Tycker att han överdriver lite i mängden tools man behöver använda och i antalet steg man bör ta, men det är fortfarande en ganska bra infographic och framförallt så orkar jag inte göra en bättre själv för tillfället

    Äger man en sida som tjänar bra med pengar och man INTE jobbar med konverteringsoptimering så tycker jag att man bör starta omgående. Det är rätt sjukt vad ett par tester kan göra med konverteringen, men det förutsätter förstås att du har trafik till sidan och att du vet vad du ska testa.
    Den sida vi har jobbat hårdast med i år har ökat sin konvertering från 2.2% till strax under 5% sedan Januari månad. Jämfört med vårt SEO arbete som gett en trafikökning på 35% har konverteringsoptimeringen gett ett mycket bättre resultat för vår försäljning. Samtidigt gör det förstås att varje ny besökare som kommer in hädanefter är värd mer då sidan permanent kommer att konvertera bättre.

    Nu vet jag att detta är SEO - forum, men jag tror att fler och fler företag kommer att inse hur viktigt konverteringsoptimering är och att det inom en snar framtid blir ett måste för oss som jobbar med SEO / SEM att förstå sig på konverteringsoptimering så att vi kan hjälpa kunder med denna aspekten också. Om inte annat så är det en väldigt enkel sak att sälja in till sina nuvarande kunder när man blivit duktig på det, och kör du egna sidor så är det oerhört viktigt att lära sig denna biten också istället för att bara mata på med SEO - arbetet.

    Bara lite tankar, tack AndersIvar för att du tog upp ämnet. Jag tycker absolut att det är värt att prata mer om.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Samling av tips för att öka konverteringen
    Av dunken i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2019-02-04, 19:46
  2. Bästa webbutik för SEO?
    Av Maria S i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 14:29
  3. Optimering av webbutik
    Av MatteB i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:04
  4. Tillbakalänkar om man har en webbutik?
    Av Vindvilja i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 15:43
  5. SEO för en webbutik och försäljningen
    Av whyld i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 21:13