Jag har ägnat en stund åt att läsa båda bloggposterna och tänkte summera lite bland mina tankar.
Den första är den av de två som är klart läsvärd. Tyvärr är den inte direkt applicerbar på oss vanliga dödliga här utan WPMU är en gigantisk sajt med massvis med trust och fina länkar sedan tidigare. De förändringar som de gjort var precis som Jim säger i första posten att de tog bort en massa sitewide footerlänkar men de har även haft direktkontakt med Matt Cutts, blivit omnämnda på flera stora seobloggar och omskrivna i en stor australiensisk tidning.
Hurovida det beror på sitewidelänkarna eller inte är alltså svårt att säga.
I artikel nummer två så är det någon seoare som berättar om sin personliga blogg. Den hade blivit straffad och det enda han verkar ha gjort var att ändra ankartexten på en sitewidelänk och sedan var han tillbaka i serpen efter några dagar.
Ingen av bloggposterna är alltså så lätt att applicera men båda är i alla fall inne på att sitewidelänkar och ankartexter är det som kan ställa till det ordentligt för en. En åsikt som jag än så länge delar, dock bara baserat på magkänsla men jag ser fram emot att få det någorlunda bevisat för mig själv.
Vill du köpa eller byta länkar? Skicka mig ett PM!