Resultat 1 till 12 av 12

På gång: Nytt verktyg från Google att förneka inlänkar "Disavowing Links"

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Under SMX Advanced i Seattle så avslöjade Matt Cutts att de kommer att bygga ett verktyg för "Disavowing Links" (förneka inlänkar).

    Detta är en mycket god nyhet för oss inom SEO.

    Dels för att förhindra negativ SEO och dels för att lättare rensa upp en kunds länkprofil.

    Verktyget kommer att komma om några månader och förmodligen finnas i webmaster tools.

    Mer läsning:

    http://www.seroundtable.com/smxadv-mattcutts-15253.html
    http://searchenginewatch.com/article...unce-Rate-More
    http://www.webmasterworld.com/google/4462064.htm
    http://searchengineland.com/live-blo...dvanced-123513
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Wow...det var en god nyhet!

    Det kommer komma väl till pass...
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nu ska vi inte springa iväg allt för snabbt här.
    Det Cutts sa var att de har funderingar på att skapa ett sånt verktyg, och att det ligger några månader fram i tiden, om det alls blir av.

    Jag själv är inte så säker på att jag tycker det är något odelat positivt. Ett sånt verktyg skulle mycket väl kunna vara kontraproduktivt för Google, och för Internetanvändare i allmänhet. Möjligheten att spamma ökar, eftersom man i efterhand kan avsäga sig länkar om man går "över gränsen" och åker på ett straff eller fastnar i ett filter.
    Förutom det finns det också en risk att incitamenten för att länka från sina egna sajten minskar, då en disavow på en länk i någon mån är en signal till Google att man anser att länken är dålig/spam eller liknande. Att då ta risken att länka till någon som i ett senare skede väldigt lätt kan "spamanmäla" dig är inte helt självklar.

    I slutändan tror jag inte att ett sånt verktyg kommer komma ut, och jag tror att vi ska vara glada för det.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant synpunkt Aaron. Jag tror att möjligheten att spamma inte ökar särskilt eftersom du redan idag kan spamma och sedan börja om från ny domän om du får straff. Kanske en lösning skulle vara att verktyget tar 3 månader innan det ger effekt. Så till exempel får man "straff" av Penguin så får man leva med det minst 3 månader.

    Att incitamentet att länka från egna sajter kan minska har jag inte tänkt på och det skulle kunna stämma. Men har men en sajt av bra kvalitet så är det nog inget man ska vara rädd för. Visst den andra kan jävlas men då förlorar han även en bra länk.

    Jag välkomnar i alla fall verktyget. Inte minst för att gardera mot negativ SEO.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jo, visst, det är inte odelat negativt heller.
    Men det är ganska stor skillnad på att kunna testa sig fram med hur mycket skräp man måste ta bort för att dyka tillbaka under radarn, och att börja om på nytt. Det är mycket annat man tappar med en nystart, inte bara länkarna till den gamla domänen.
    Och ja, jag vet att jag är lite av en konspirationsteoretiker ibland.

    Men som sagt, jag tror inte att de kommer komma fram till ett vettigt sätt att vikta de signaler ett sånt verktyg skulle ge i förhållande till de signaler de har i dag, så jag tror inte att det kommer komma ut alls. Där kan jag såklart ha helt fel, men det är min känsla i alla fall.

  6. #6
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Oerhört intressant fråga med tankegånger från Aaron som jag inte tänkt på innan. Jag tror dock att verktyget kommer komma ut men det kommer nog isåfall förändra en hel del för hur sådana som inte bara bygger länkar till sig själv utan till andra och man kommer nog få välja sina objekt man skall arbeta med noggrannare än idag. Självklart kommer Google använda den information för att som du säger Aaron, spammärka en webbplats och det kan ju vara riktigt förödande, speciellt om en kund byter länkleverantör och man inte är snabb som ögat på att ta bort de länkar man lagt. Det öppnar mao upp för en ny typ av negativ SEO isåfall.

    Jag är kluven i frågan måste jag erkänna.

  7. #7
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Search Engine Journal tog upp ämnet igår och jag tycker han har många förståndiga tankar om detta. Det kanske inte är den ultimata lösningen på negative SEO.

    http://www.searchenginejournal.com/y...-option/45097/

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    WTF!?! Sitter Search Engine Journal och kör Google Translate på SEO-forum och skriver om mina poster här??

  9. #9
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Haha, ja Aaron man skulle nästan kunna tro det. Jag tycker den sista punkten han tar upp var lite innovativ. Titta på din konkurrents länkprofil. Fixa länkar från samma ställen till någon skräpsida du äger. Gör sedan en "disavow" på länkarna och hoppas på att Google markera de länkande sajterna som spamsidor och samtidigt tar bort värdet på konkurrentens länkar. Jag undrar om det skulle fungera i praktiken? Jag misstänker att många skulle säkert försöka och Google skulle översvämmas av "falska" anmälningar.
    Senast redigerat av Cobb den 2012-06-19 klockan 12:14.

  10. #10
    Daniel Lazics avatar
    Daniel Lazic Daniel Lazic är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Intressant läsning.

    Däremot så tror jag inte att ett verktyg, utvecklat av Google, som gradsätter värdet av länkar skulle vara något bra för SEO branschen. Jag tror att vi inte skulle vara lika innovativa och nytänkande om vi hade haft ett verktyg som hela tiden berättar för oss om det är rätt eller fel väg att gå. Framför allt när tillhandahållaren av facit har ett egenintresse i det hela. Det skulle väl egentligen vara ganska så skönt att slippa ha någon som hela tiden utmanar och tvingar en vara på tå.

    Det är helt klart andra intressen som ligger bakom och jag tror att länken nedan är en fingervisning om varför Google skulle vilja leverera ett sådant verktyg.

    http://www.seobook.com/paid-inclusion

    Att rulla ut Penguin för att bestraffa köp av länkar men å andra sidan utveckla köp av länkar(annonsplatser) på Google säger väl att det finns ett egenintresse som kvarstår även i utvecklandet av ett verktyg för att bedöm länkarna.
    Daniel Lazic
    www.mvision.se

  11. #11
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bing har lyssnat och de har nu lanserat detta verktyg:
    http://www.bing.com/community/site_b...n-t-trust.aspx
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag är trött på Google. En sajt kom i filtret i Penguin pga en idiot som hade beställt länkar i utlandet. Alla spamlänkar är borttagna men det kommer att ta många månader innan Google crawlar och fattar att länkarna är borta.


    Senast redigerat av Jim Westergren den 2013-01-30 klockan 16:01.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 18:52
  2. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2012-01-09, 11:56
  3. "Onaturliga länkar har upptäckts" ("notice of detected unnatural links")
    Av Michael Bingmert i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 17:41
  4. Sökning på "webben" kontra "sidor från Sverige"
    Av Rawland Hustle i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 13:31
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51