Resultat 1 till 6 av 6

Utbildning it/marketing/information

  1. #1
    Idas avatar
    Ida Ida är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    9
    Tänkte slänga ut en tråd här och se om ni möjligen har några idéer. Jag funderar på att ge mig på en utbildning inom något "seo-liknande", det vill säga, enligt mitt sätt att se det, it, marketing och information. Problemet är att jag inte har en susning om vad en sådan utbildning kan tänkas heta? Har försökt att söka men hittar ingenting som klickar riktigt.

    Vad har ni här på forumet som utbildning?

  2. #2
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jag tror de flesta här har lärt sig väldigt mycket på egen hand genom att läsa intressanta diskussioner och genom att testa med egna hemsidor.

    Men jag har för mig att jag hörde om något SEO collage eller något liknande i USA. Kanske någon som har hört någonting liknande?


    Annars skulle jag säga att det är bra att läsa programmering, webb-språken. Sedan lite marknadsföring skadar ju inte. Sedan att hålla till på detta forum, läsa guider är en väldigt bra väg att gå. Men testa mycket själv.

    Hoppas du fick lite hjälp i tankegången.

  3. #3
    Kimpos avatar
    Kimpo Kimpo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Medelhavet
    Inlägg
    334
    Jag är delvis självlärd näthackare(härjat runt på nätet sen -95) Har sedan utbildat mig inom systemutveckling.

    Om det är kortare utbildningar du letar efter så tror jag Hyper Island har utbildningar inom det området. Annars så skadar det ju absolut inte att ha en tyngre teknisk utbildning i ryggen. Mycket beror ju på vilka ambitioner du har och hur många år du vill investera i studier.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du har en liten längre utbildning här på Medieinstitutet http://www.medieinstitutet.se/onlinemarknadsforare hur den är kan jag inte svara på.
    Sedan brukar högskolorna ha en del kurser också på distans ibland. Hittade en i Blekinge, förra terminen på Webbdesign och användbarhet http://edu.bth.se/utbildning/utb_kur...=20122&lang=sv. Så det beror lite på vilken ambitionsnivå du vill lägga dig på.

    Sedan beror det lite på vad du menar med IT. Det är ett rätt så brett område.
    Om du tänker fokusera mer på området SEO och marknadsföring så klarar man sig bra utan så mycket tekniska kunskaper inom kod och programmering, etc.

    För egen del så har jag ingen direkt utbildning anpassade till SEO. Även om jag ser att min examen i sociologisk pedagogik har en viss bärighet mot interaktionen i sociala medier. Men inget jag visste då.
    Annars så är det ett antal års trial and error som de andra nämner. Sedan har jag före Internets tidvarv arbetat inom försäljning/marknadsföring som har varit en bra grund.

    Tänker lite mer på egenskaperna som krävs för att syssla med SEO.
    Tålamod, noggrannhet, analysförmåga, förmåga att avgöra orsak och verkan, kunna ta till sig kunskap, flexibilitet.

  5. #5
    Michael Åstmars avatar
    Michael Åstmar Michael Åstmar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    92
    Jag läste för några år sedan en distanskurs i SEO på 5 högskolepoäng. Bleking tekniska högskola. Tror dock inte kursen finns kvar. Det var fantastiskt roligt att diskutera med de andra kursdeltagarna, och ett och annat nytt lärde man väl sig.

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag har lärt mig allt av egen maskin. Började med att plöja igenom en massa SEO-skolor på bloggar m.m. Sedan är det mycket testande fram och tillbaka.

    Att lära sig SEO på högskolan fungerar kanske till viss del. Det man i så fall skulle lära sig blir nog ganska snabbt utdaterat. Det som funkade bra för ett halvår sedan (innan pingvinen) fungerar idag mindre bra.

    Det jag tror en SEO-utbildning skulle kunna vara bra för är på ett övergripande plan. Att skapa en förståelse för hur Google-besökare funkar, hur man tar fram relevanta sökbegrepp, skriver "säljande" titlar, mäter konvertering m.m.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köpes: Länkar inom utbildning
    Av u1dtbbll i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-03, 11:56
  2. SEO Utbildning / certifiering
    Av preferens i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 11:27
  3. Finns det någon utbildning?
    Av JBS Marketing i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 23:49
  4. Utbildning inom SEO?
    Av Erik Bergman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 12:25
  5. Rådgivning angående utbildning
    Av MagnusF i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 12:27