Resultat 1 till 12 av 12

Är detta något att oroa sig för? (404-fel) e-handel

  1. #1
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hej alla,

    Nu imorse när jag loggade in på en av mina sajter så såg jag att jag hade 1.907 404-fel. det finns en förklaring till varför det är så många faktiskt.

    Detta är då en ganska stor sajt ifrån en e-handelsleverantör. Det var så att vi la en massa och då menar jag en massa 301.or på gamla länkar som inte fick detta automatiskt + en spegelsajt. Sedan efter att e-handelsleverantören gjort detta så upptäckte vi att sidan laddade ungefär på 27 sekunder (lite jobbigt skulle man kunna säga för en webbutik).

    Vi hörde såklart av oss till e-handelsleverantören och frågade vad dem kunde göra, det vi fick till svar var att dem var tvungna att ta bort alla 301.or. Min "naturliga instinkt" sa att detta kommer inte bli bra för att våra 404-fel kommer att komma tillbaka.

    Supporten på e-handelsleverantören hävdade att sökmotorer skulle vid detta laget redan avindexerat dem flesta av länkarna, det kanske var ett par hundra kvar. men sånt får man leva med sa dem. Lite konstigt tyckte jag, men men vi drog igång just av den anledningen att jag vill inte att besökarna ska sitta och vänta en halv dag på att sidan ska laddas.

    Sen så såg jag ju då detta (se bifogad bild).

    Supporten på e-handelsleverantören säger att jag oroar mig i onödan över detta och att det kommer att ordna sig som småningom. Tänk då också på att vi har hållt på med dessa felen och 301 i över ett år nu.

    Vad tycker ni? ska jag lägga detta på is och hoppas på det bästa? eller ska jag försöka att ordna så 301.orna läggs upp igen och denna gången ordentligt. Värt att säga också är att e-handelsplattformen är byggd i .NET och att dem lägger 301.orna på servernivå.

    [img=http://bildplats.se/image/thumb/3569]
    Senast redigerat av Micke den 2012-07-03 klockan 14:09.

  2. #2
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Ur ren SEO-synpunkt så betyder ju en 404:a att sidan är borttagen för evigt och den kommer inom sinom tid försvinna från sökmotorerna. Sen hade inte jag personligen velat ha 404 indexerade på Google så kunder kan hamna på just en 404:a, det är ju därför man lägger 301r istället så att man är säker på att kunden inte får ett meddelande om att sidan inte finns och drar vidare till nästa butik.

    Jag hade ställt krav att 301 skulle ordnas av leverantören av plattformen, mest för att jag inte vill att kunder skall kunna hamna snett.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej.

    Krångligt det här, faktiskt.

    Du kan såklart inte ha en sajt som laddar på 27 sekunder. Det är nog det sämsta alternativet här.
    Å andra sidan så ska det inte behöva vara så, och om din leverantör inte klarar av att fixa det här skulle jag nog faktiskt ge rådet att byta. Kanske låter hårt, men den här typen av problem ska de klara av i dag.

    Att ge ett stort antal 404-svar från en e-handel är inte så ovanligt, och oftast så gör det ingen större skillnad. Men jag har sett flera e-handlare som blivit filtrerade för att de systematiskt ger 404-svar i stor utsträckning. Oftast när sortimentet uppdateras automatiskt efter lagerstatus, och jag skulle inte själv chansa på att det kommer funka i längden.

    Så, säg åt din leverantör att fixa det här ordentligt, eller byt till nån som kan göra en bra sajt åt dig.

  4. #4
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Ur ren SEO-synpunkt så betyder ju en 404:a att sidan är borttagen för evigt och den kommer inom sinom tid försvinna från sökmotorerna. Sen hade inte jag personligen velat ha 404 indexerade på Google så kunder kan hamna på just en 404:a, det är ju därför man lägger 301r istället så att man är säker på att kunden inte får ett meddelande om att sidan inte finns och drar vidare till nästa butik.

    Jag hade ställt krav att 301 skulle ordnas av leverantören av plattformen, mest för att jag inte vill att kunder skall kunna hamna snett.
    Saken är ju den att från början hade vi ca 9000 404-fel, detta för för ungefär ett år sen. Vi la upp 301 på alla, det var då sidan började ladda segt. Jag vet inte, men om vi lägger upp alla 301.or igen, kommer inte sidan att bli seg igen?

    Och desutom tror jag att vår e-handelsleverantör inte har kvar alla gamla urler och att vi då måste vänta på att G listar upp dem på WMT igen, vilket då kommer ta sin lilla tid. Fast ser man på grafen så ökas det med ca 200-500 fel i veckan.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej.

    Krångligt det här, faktiskt.

    Du kan såklart inte ha en sajt som laddar på 27 sekunder. Det är nog det sämsta alternativet här.
    Å andra sidan så ska det inte behöva vara så, och om din leverantör inte klarar av att fixa det här skulle jag nog faktiskt ge rådet att byta. Kanske låter hårt, men den här typen av problem ska de klara av i dag.

    Att ge ett stort antal 404-svar från en e-handel är inte så ovanligt, och oftast så gör det ingen större skillnad. Men jag har sett flera e-handlare som blivit filtrerade för att de systematiskt ger 404-svar i stor utsträckning. Oftast när sortimentet uppdateras automatiskt efter lagerstatus, och jag skulle inte själv chansa på att det kommer funka i längden.

    Så, säg åt din leverantör att fixa det här ordentligt, eller byt till nån som kan göra en bra sajt åt dig.
    Jo jag gav dem det ultimatumet, det var då dem sa att dem tyckte jag la ner för mycket tid på detta och att jag skulle koncentrera mig på annat. Det är inte lätt när man är totalt begränsad när det gäller databas, källkoder m.m. Vi får inte ens tillgång till hela shopens ftp.

    Jag sa även att dem kunde ju byta server till en av dem andra dom har, även ny databas och allt och då att vi skaffar en annan domän och så omdirigerar dem hela domäner istället, på det viset får man ju 301 på precis rubbet. Men den idén köpte dem inte och sa att ifall vi ska göra en sådan lösning så skulle dem ta ut en timpenning på 900 spänn >.<. Jag blev ju såklart kinkig och menade på att dem kan inte ta och fakturera oss för något dem har gjort. t.ex. så har dem ingen automatisk 301 när man flyttar runt lite på shopen, modulen för att kunna göra manuella 301.or fick vi efter att jag upptäckte alla 9000 404-felen från början. Trots deras dåliga tekniska kunnande så ska vi betala dem för en flytt på deras egna servrar.

    Det värsta av allt var när jag upptäckte att dem inte hade lagt no,index eller blockerat indexering på utvecklingssajten. Den hade legat uppe i 2 år innan jag såg att den fanns kvar (jag började med denna shopen för ca 1 år sen). det roliga var ju att spegelsajten gick på samma server som den riktiga shopen. Och deras lösning var att döda spegelsajten och sket totalt i 301.or.

    Vi har börjat titta på lite andra lösningar, problemet är ju dock att vi är fast med denna e-handelsleverantör till Mars 2013. Så jag vet inte alls vad vi ska göra tills dess.

  6. #6
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Alltså, din/er e-handel är ju er inkomst, därför det viktigaste i ett sådant företag. Er leverantör skall absolut kunna hantera sådana här frågor 2012 och när de säger att du inte skall oroa dig eller lägga tid på det är rätt oroväckande. En e-handel som är segladdad försämrar konverteringen oehört mycket. Om 301/404or inte lirar som det skall så kan det också försämra din SEO precis som nämns ovan, dock är den sega laddtiden ett större problem utan att veta mer om era 404or.. Meningen är att när du vänder dig till din leverantör så skall de ju kunna hjälpa dig på bästa sätt, när jag läser att det tagit 1(!!!) år att klydda med detta så får jag huvudvärk.

    Det spelar ingen roll om du är fast, och får betala deras månadsavgift kontraktet ut - De ska dock kunna hjälpa dig exportera din data som du behöver, jag vet inte vilken plattform du ligger på idag. Gör dig själv en tjänst och byt leverantör precis som Aaron säger, att fortsätta med en som hanterat en sådan här situation på detta viset är inget att fortsätta med. De du får betala resterande av bindningstiden kommer du tjäna in på fler sales pga sidan laddar snabbare och fungerar.

    Sen hur 404orna påverkar sidan eller er trafik är ju svårt att säga och får bli en annan fråga :-).

    Berätta vad du ligger på för lösning (Magento osv) så kan säkert flera här peka dig i rätt riktning.

  7. #7
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Det värsta av allt var när jag upptäckte att dem inte hade lagt no,index eller blockerat indexering på utvecklingssajten. Den hade legat uppe i 2 år innan jag såg att den fanns kvar (jag började med denna shopen för ca 1 år sen). det roliga var ju att spegelsajten gick på samma server som den riktiga shopen. Och deras lösning var att döda spegelsajten och sket totalt i 301.or.

    Vi har börjat titta på lite andra lösningar, problemet är ju dock att vi är fast med denna e-handelsleverantör till Mars 2013. Så jag vet inte alls vad vi ska göra tills dess.
    Sjunger samma lovordsvisa som de andra här, byt leverantör om dom inte kan fixa! Ovanstående är ju typ något av de värsta man kan vara med om...

  8. #8
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Alltså, din/er e-handel är ju er inkomst, därför det viktigaste i ett sådant företag. Er leverantör skall absolut kunna hantera sådana här frågor 2012 och när de säger att du inte skall oroa dig eller lägga tid på det är rätt oroväckande. En e-handel som är segladdad försämrar konverteringen oehört mycket. Om 301/404or inte lirar som det skall så kan det också försämra din SEO precis som nämns ovan, dock är den sega laddtiden ett större problem utan att veta mer om era 404or.. Meningen är att när du vänder dig till din leverantör så skall de ju kunna hjälpa dig på bästa sätt, när jag läser att det tagit 1(!!!) år att klydda med detta så får jag huvudvärk.

    Det spelar ingen roll om du är fast, och får betala deras månadsavgift kontraktet ut - De ska dock kunna hjälpa dig exportera din data som du behöver, jag vet inte vilken plattform du ligger på idag. Gör dig själv en tjänst och byt leverantör precis som Aaron säger, att fortsätta med en som hanterat en sådan här situation på detta viset är inget att fortsätta med. De du får betala resterande av bindningstiden kommer du tjäna in på fler sales pga sidan laddar snabbare och fungerar.

    Sen hur 404orna påverkar sidan eller er trafik är ju svårt att säga och får bli en annan fråga :-).

    Berätta vad du ligger på för lösning (Magento osv) så kan säkert flera här peka dig i rätt riktning.
    Jo jag har fått ganska mycket huvudbry på detta problemet, sen har det ju varit en massa andra problem såsom att man inte kan lägga upp regler för automatiska meta, sitemap o.s.v.

    T.ex. så får vi sitta och skriva meta manuellt för varje produkt (ca 10.000 produkter). dem har helt enkelt inte någon bra lösning för detta.

    Allmänt om webbutiken:

    Har idag relativt hyfsad rank i SERP (Men urusel för storleken).
    42.000 indexerade sidor.
    10 satellitsidor (som nästan genererar mer besökare än webbutiken, iaf tillsammans). Dem ligger hos annan host.

    Vi har tittat på två andra e-plattformar, Sitedirect och Askås.

    Fördelen med Sitedirect är att man får en helt egen lösning som man inte hyr, den är byggd i php och med SQL-databas. Vilket ger oss en fördel rent kompetensmässigt.

    Fördelen med Askås är att dem har sett sin konkurrens nackdelar och gjort detta till sin fördel. Och systemet är byggt i php, dock är det en hyrplattform.

    Vi är för OpenSource lösningar, problemet är att det skulle tagit för lång tid att bygga upp webbutiken med en OpenSource lösning i och med att webbutiken är så pass stor.

    Berätta vad du ligger på för lösning (Magento osv) så kan säkert flera här peka dig i rätt riktning.
    Vi har idag Jetshop, dem är bra för mindre webbutiker som inte kräver så stor omfattning, eller helt nystartade som vill börja på detta med e-handel. Men kommer man upp i större mängder och i vissa nischer "som våran" så blir det krångligt till slut.

    Jag kan även säga att det är inte jag själv som har shopen utan företaget jag är anställd på.

  9. #9
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Kan uppdatera med lite mer info nu, jag gjorde en pagespeed koll på gtmetrix. Den säger att webbutiken laddas på 12 sekunder nu. Jag personligen tycker att det är 7 sekunder för mycket. Just nu har vi inga 301.or heller.

  10. #10
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Nu äntligen har dem gjort rätt, fick ett samtal igår från vår e-handelsleverantör att dem har flyttat vår site från en ruskigt gammal server till en nyare. Nu är laddningstiden på ca 5-7 sekunder. Konstigt att det skulle ta dem 7 månader att göra detta, men tydligen går det långsamt nu för tiden . Alla 404 fel är dock kvar. Och vi håller på att tjabba en del med dem om att förbättra systemet nu. Eventuellt ge oss ett konsultförslag. Vi får se hur denna karusellen bär av. oavsett vad så ska jag ändå gå på semester snart.

  11. #11
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Gött att dom reagerar iallafall, trist om man sitter med en lev som inte gör ett smack även om det i detta fallet borde vart gjort för lääänge sedan och utan att ni låg på som remmar...

  12. #12
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Det sägs att gränsen för att bli straffad av Google för seg sida ligger runt 10 sekunder. Men 5-7 sekunder är fortfarande helt oacceptabelt segt för en välbesökt webbshop. Byt leverantör, även om det svider lite nu så tjänar ni lätt in pengarna på sikt. Det är bättre att byta nu direkt än att fortsätta harva i träsket.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker SEO optimerare för mindre e-handel
    Av andrez i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:41
  2. Svenska böcker om SEO och att driva e-handel?
    Av S-O i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 14:11
  3. Är det här något att ha?
    Av Miqe i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 07:40
  4. webshopforum.se E-handel PR4
    Av minbeb i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 12:05